اخباراخبار ویژه

مصرف سالانه پلاستیک ها به ۴۶۰ میلیون تن رسید/ بازیافت فقط 10 درصد!

بسپار / ایران پلیمر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اعلام کرد: کمتر از ۱۰ درصد از پلاستیک مورد استفاده در سراسر جهان بازیافت می‌شود و خواستار راه‌حل‌های هماهنگ و جهانی در مورد این موضوع شد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارش جدید سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد، در سال گذشته ۴۶۰ میلیون تن پلاستیک استفاده شد که این رقم از سال ۲۰۰۰ تقریبا دو برابر شده است.

موسسه همکاری و توسعه اقتصادی مستقر در پاریس اعلام کرد که میزان زباله‌های پلاستیکی در این مدت بیش از دو برابر شده و به ۳۵۳ میلیون تن رسیده است.

این مرکز در چشم‌انداز جهانی پلاستیک خود گفت: در نهایت پس از در نظر گرفتن تلفات در حین بازیافت، تنها ۹ درصد زباله‌های پلاستیکی بازیافت می‌شوند در حالی که ۱۹ درصد سوزانده و تقریبا ۵۰ درصد به محل‌های دفن بهداشتی ارسال می‌شوند و ۲۲ درصد باقیمانده در محل‌های زباله کنترل نشده دفع می‌شوند که شامل سوزاندن در محل‌های روباز یا بازگشت به محیط‌زیست است.

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن باعث کاهش ۲.۲ درصد استفاده از پلاستیک شد با این‌حال، استفاده از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف افزایش یافت.

در این گزارش آمده است که پلاستیک‌ها ۳.۴ درصد از انتشار گلخانه‌ای جهانی سال ۲۰۱۹ را تشکیل داده‌اند و ۹۰ درصد آن ناشی از «تولید و تبدیل از سوخت‌های فسیلی» است.

ماتیاس کورمان، دبیر کل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گفت: بسیار مهم است که کشورها در مواجهه با گرمایش و آلودگی افسار گسیخته کره‌ زمین با راه‌حل‌های هماهنگ و جهانی به این چالش پاسخ دهند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی مجموعه‌ای از موارد ازجمله توسعه بازار پلاستیک‌های بازیافتی که با توجه به گران‌ بودن تنها ۶ درصد از کل را تشکیل می‌دهند را پیشنهاد کرد.

این سازمان عنوان کرد: فناوری‌های جدید مرتبط با کاهش ردپای محیطی پلاستیک‌ها تنها ۱.۲ درصد از کل نوآوری‌های مربوط به این محصول را تشکیل می‌دهد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در حالی که خواستار چرخه حیات دایره‌ای پلاستیک شد، افزود که سیاست‌ها باید مصرف کلی را نیز محدود کنند همچنین خواستار سرمایه‌گذاری‌های عمده در زیرساخت‌های مدیریت پسماند اولیه شد که شامل ۲۸ میلیارد دلار در سال برای تلاش در این حوزه در کشورهای کم‌درآمد و متوسط است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا