اخبار

معافیت مالیاتی برای شرکت‌های خصوصی در صورت سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان

بسپار/ایران پلیمررئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: امروز در کمیسیون دولت موضوع مالیات مطرح و مصوب شد در صورتی که شرکت‌های بزرگ با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

 دکتر محمدصادق خیاطیان در رویداد تبادل فناوری در صنعت دریایی با اشاره به اجرایی نشدن برخی از قوانین، اظهار کرد: با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرایی شدن آن با تاخیر مواجه شد که ما برای اجرایی‌شدن آن اقدام به اعطای اولین تاییدیه دانش‌بنیان برای یکی از این شرکت‌ها کردیم و این اقدام زمینه‌ای را برای تدوین آیین‌نامه و اساسنامه این قانون فراهم کرد؛ از این رو می‌توان با راهکارها و ترفندهایی قوانین را اجرا کرد.

وی ادامه داد: توسعه فناوری در همه کشور از جمله ایران از صنایع دفاعی شروع می‌شود و آمریکا مهد این رویکرد است که ابتدا حوزه دفاعی را تقویت کرد و سرریز فناوری‌های این حوزه به سایر حوزه‌های صنعتی تسری یافت.

خیاطیان با بیان اینکه در کشور بر اساس اولویت‌ها و نیازها اقدام به توسعه فناوری شد، ادامه داد: رویکرد جدید صنعت دفاعی موجب شد تا فناوری‌های تولید شده وارد سایر حوزه‌ها شود و این رویکرد اتفاق مهمی است که توانست با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد ارتباط دانش‌بنیان‌ها با صنایع دفاعی را مرهون شعار دهه ۸۰ مبنی بر هسته دانا، شبکه توانا عنوان کرد و یادآور شد: تا قبل از آن میان این دو نهاد هیچ ارتباطی نبود و این رویکرد موجب شد اکوسیستم توسعه یافته‌ای شکل بگیرد و طی آن همکاری‌های جدی میان صنایع دفاعی با دانشگاه‌ها و شرکت‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به برگزاری رویداد امروز در حوزه صنعت دریایی، گفت: انتظار می‌رود که این همکاری‌ها توسعه یابد و امید داریم در سایه شعار هسته دانا شبکه توانا نهادسازی‌های خوبی شکل بگیرد.

خیاطیان اضافه کرد: ولی یکی از دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای همکاری با بخش‌های دفاعی بوروکراسی این بخش است و امیدواریم تا تحولاتی در سامانه «سمتا» (ساماندهی، مدیریت و توانمندسازی شبکه همراهان وزارت دفاع) ایجاد شود، چرا که فناوران از عدم چابکی این سامانه گله‌مند هستند.

وی افزود: از سوی دیگر بسیاری از فناوری‌هایی که در مجموعه‌های دفاعی تولید می‌شوند، قابلیت استفاده از این فناوری‌ها در حوزه‌های غیر نظامی وجود دارد و ما آمادگی داریم تا با سازوکارهایی از طریق شتابدهنده‌ها این فناوری‌ها را مورد حمایت قرار دهیم تا وارد سایر صنایع شوند.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت صندوق پژوهش و فناوری وزارت دفاع، اظهار کرد: سرمایه این صندوق‌ محدود است و در صورتی که سرمایه آن افزایش یابد، ما می‌توانیم تعاملات بیشتری با این صندوق ایجاد کنیم.

خیاطیان، رویکرد دولت سیزدهم را بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان دانست و گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان در دولت قبل به دلیل بار مالی که داشته است، به تصویب نرسید، ولی در دولت سیزدهم با نامه رییسی، رئیس جمهور کشور به معاون اول، بار مالی آن را پذیرفت و زمینه تصویب آن را فراهم کرد.

وی خاطر نشان کرد: امروز در کمیسیون دولت موضوع مالیات مطرح و مصوب شد، در صورتی که شرکت‌های بزرگ با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، مشمول معافیت مالیاتی می شوند.

خیاطیان گفت: این رویکرد رویکرد خوبی است، چرا که موجب می شود تا سرمایه های بخش خصوصی به سمت حوزه های دانش بنیان هدایت شوند.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا