اخبار

معافیت مالیاتی واحدهای تحقیق و توسعه صنعتی در صورت عقد تفاهم نامه با دانشگاه ها

بسپار/ایران پلیمر‌ معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم از راه‌اندازی ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خبر داد.

دکتر علی خیرالدین در گفت و گویی، با اعلام این خبر گفت: این دهکده‌ها، همان پردیس‌های علم و فناوری هستند که در حوزه جهاد کشاورزی ایجاد می‌شوند. تاکنون در ۴ استان این دهکده‌ها راه‌اندازی شده است و امیدواریم با این اقدام، بن بست نفوذ فناوری و نوآوری در حوزه کشاورزی به شدت کاهش یابد.

خیرالدین خاطر نشان کرد: سهم بخش کشاورزی در GDP حدود ۱۸ درصد است، ولی این عدد در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان، حدود ۴ است و این میزان در بخش صنعتی بسیار پایین‌تر است؛ از این رو هدف‌گذاری وزارت علوم و جهاد کشاورزی این است که این میزان به ۲۰ درصد ارتقا یابد.

معاون فناوری وزیر علوم اضافه کرد: در این زمینه پیگیری‌های جدی در حال انجام است و نسبت به راه‌اندازی مرکز رشد تخصصی کشاورزی در استان مازندران اقدام کردیم. ضمن آنکه در استان فارس پردیس خصوصی توسط یکی‌ از شرکت‌های فناور و در استان خراسان در حوزه کامپوزیت راه‌اندازی شده است.

رویکرد وزارت علوم در زمینه تقویت صنعت و دانشگاه

معاون فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان در حوزه تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه است که در آن تاکید شده اگر واحدهای تحقیق و توسعه صنعتی با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مرتبط با اولویت استان محل استقرار آن صنعت و واحد تولیدی، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کنند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط به این تفاهم‌نامه‌ها مشمول مزایای طرح شده در بند “ب” ماده ۱۱ خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این بند، اگر یک شرکت، واحد تحقیق و توسعه (R&D) راه‌اندازی کند، فعالیت آن مشمول معافیت مالیاتی خواهد شد. این ماده قوی برای تقویت و توسعه مراکز تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه کلیه دانشگاه‌هایی که درصدد هستند پارک علم و فناوری ایجاد کنند، ابتدا باید پردیس تخصصی را راه‌اندازی کنند، اظهار کرد: اعتقاد ما برای توسعه اکوسیستم فناوری در دانشگاه‌ها، ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها در گام نخست است و بعد از آن نسبت به ایجاد مراکز رشد، پردیس‌های علم و فناوری با مشارکت پارک فناوری استان و در نهایت پارک علم و فناوری در دانشگاه‌ها اقدام شود.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا