اخبار

معاون وزیر بهداشت هم در خصوص ظروف یکبار مصرف نظر داد

بسپار می نویسد،مهندس محسن فرهادی با اشاره به فراوانی استفاده از ظروف یک بار مصرف در ایام محرم عنوان کرد: در صورتی که هیئت های مذهبی امکانات شست وشو و گندزدایی ظروف را دارند، بهتر است از ظروف یک بار مصرف حال از هر نوعی که باشد؛ استفاده نکنند. 


معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که پیش از آغاز ماه محرم با صدور ابلاغیه به دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به آموزش چهره به چهره هیئت‌های مذهبی در مورد چگونگی استفاده از ظروف یک بار مصرف اقدام کرده‌ایم، تاکید کرد: استفاده از ظروف یک بار مصرف، حتی نوع پلیمری آن لزوما سرطان زا نیست و به جنس آن و ماده غذایی مورد استفاده بستگی دارد. 

وی با بیان این که در صورت الزام به استفاده از ظروف یک بار مصرف برای پخش نذری باید از ظروفی که پروانه ساخت از وزارت بهداشت دارند؛ استفاده شود، گفت: این ظروف باید متناسب با نیازی که وجود دارد، تهیه شود زیرا به طور کل نمی گوییم ظروف پلیمری ضرر رسان است بلکه بستگی به این دارد چه مواد غذایی را در آن ظروف استفاده می کنیم. به طور مثال، زمانی می توان از ظروف پلیمری استفاده کرد که دمای ماده غذایی مصرفی زیر 60 درجه سانتیگراد باشد در نتیجه برای مصرف آب یا شربت می توان از این ظروف استفاده کرد. 

معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که مواد خوراکی که درجه حرارت بالایی دارند باید در ظروف یک بار مصرف پلیمری متناسب با درجه حرارتشان استفاده شوند به «وب دا» گفت: همچنین می توان از ظروف آلمینیومی و نیز ظروف بر پایه نشاسته استفاده کرد. در نتیجه توصیه به استفاده از ظروف یک بار مصرفی که صرفا گیاهی باشند درست نیست زیرا در پروانه ساخت تمام انواع ظروف یک بار مصرف، درجه حرارت مجاز ذکر شده است. 

مهندس فرهادی با اشاره به ارسال ابلاغیه به مرکز سلامت محیط کار دانشگاه های پزشکی سراسر کشور پیش از آغاز ماه محرم عنوان کرد: در این ابلاغیه تاکید شد به صورت چهره به چهره آموزش های لازم به هیئت های مذهبی در مورد چگونگی استفاده از ظروف یک بار مصرف داده شود تا این افراد با نشانه های ظاهری ظروفی برای هر درجه حرارت مناسب است، آشنا شوند. 

لزوم استفاده از سیستم‌های رستورانی در طبخ غذای نذری 
معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن توصیه به استفاده از افراد متخصص و حرفه ای برای طبخ غذای نذری خاطرنشان کرد: تا جایی که امکان دارد افرادی که آشپز محسوب نمی شوند برای طبخ غذا ورود نکنند. همچنین ضرورت دارد از سیستم های رستورانی برای طبخ، استفاده شود زیرا این افراد ضمن رعایت بهداشت غذا از شیوه های طبخ غذا نیز اطلاع دارند. 

وی ادامه داد: در سیستم های رستورانی، افراد اغلب با انجام چکاب های لازم کارت بهداشت دریافت کرده اند در نتیجه بیش از سایرین نسبت به شناسایی ظروف آگاه هستند. 

گزارشی از تهیه ظروف یک بار مصرف گیاهی با نخاله کاغذ نداشته‌ایم 
مهندس فرهادی با تاکید بر این که تا کنون گزارشی مبنی بر تهیه ظروف یک بار مصرف گیاهی در کشور با استفاده از نخاله های کاغذ به دست مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نرسیده است، گفت: عمده ترین مشکل ظروف گیاهی این است که هزینه تولید بالاتری دارند. در نتیجه مردم به دلیل قیمت پایین تر ظروف پلیمری به سمت تهیه و استفاده از این ظروف می روند. از سوی دیگر کارخانه هایی که به تولید این ظروف در کشور دست می زنند کارخانه های خوبی هستند که تا کنون گزارشی در مورد آنها به دست ما نرسیده است. 

معاون فنی بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که این کارخانه ها با طی مسیر تولید پروانه ساخت خود را دریافت می کنند، گفت: در بازرسی هایی که از سوی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت صورت می گیرد در ابتدای امر ، پروانه کارخانه ای که در حال تولید این ظروف است، بررسی می شود. 

وی با تاکید بر این که در مجموع ظروف آلمینیومی برای توزیع غذای نذری بهتر از ظروف یک بار مصرف حتی نوع گیاهی آن است، عنوان کرد: هیئت ها زمانی که برای تهیه ظروف یک بار مصرف مراجعه می کنند، در ابتدا باید به پروانه ساختی که وزارت بهداشت به آنها داده است توجه کنند، سپس به جنس این ظروف و سپس غذایی که در آن توزیع می شود. لذا برای استفاده از ظروف یک بار مصرف، نمی توان یک حکم واحد صادر کرد و گفت استفاده از این ظروف سرطان زا است بلکه باید به این سه مورد توجه کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا