اخبار

معاون وزیر نفت و مدیرعامل NPC: در صنایع پایین دستی به ازای هر یک میلیون تن محصول پتروشیمی، 170 هزار شغل ایجاد می‌شود

بسپار/ایران پلیمر معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی تلاش می‌شود که این طرحها با بکارگیری محصولات پایه صنعت پتروشیمی به عنوان خوراک توسعه یابند.

 بهزاد محمدی روز گذشته (دوشنبه، 10 آبان‌ماه) در سفر به عسلویه با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی، صنعت نخست موثر در اقتصاد کلان کشور است، اظهار کرد: نقش این صنعت در رونق صنایع بسیار ارزشمند است. صنعت پتروشیمی کشور برای نخستین بار امسال به درآمد 21.5 میلیارد دلار دست می‌یابد.
وی با تأکید بر تداوم توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی افزود: برای رسیدن به توسعه متوازن و پایدار، باید در کنار توجه به اقتصاد طرح‌ها که در وضعیت مطلوبی هم هستند، به مباحث محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی نیز توجه ویژه داشت.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: توسعه پایدار و متوازن بدون توجه به استانداردهای محیط زیستی و مسئولیت‌های اجتماعی قابل تحقق نیست.
محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون 80 طرح جدید در صنعت پتروشیمی تعریف شده است که با اجرای این طرح‌ها، درآمد این صنعت تا افق ۱۴۰۶به سالانه 50 میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: از این 80 طرح موجود، 65 طرح بالای 37 درصد پیشرفت عملیاتی دارند و 15 طرح باقی مانده در مراحل آغاز ین هستند.

پتروشیمی؛ اشتغالزاترین صنعت کشور
وی با اشاره به اینکه همزمان با توسعه و اجرای طرح‌های پتروشیمی،  استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی همواره مورد تاکید است و روند رو به رشدی داشته است.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هنگامی که طرح‌های پتروشیمی به مرحله بهره برداری می‌رسند، چهره دیگری از رونق  به وجود می‌آید، اظهار کرد: در سال 1390 در حدود 2 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی وارد بازار بورس شد، در حالی‌که در سال 1400 بیش از  6 تا 7 میلیون تن محصولات پتروشیمی در بازار بورس و صنایع پایین دستی عرضه می‌شود.
محمدی با تأکید بر اینکه مهمترین فاکتور پیاده‌سازی مسئولیت‌های اجتماعی، اشتغالزایی است، افزود: در بخش صنایع پایین دستی به ازای تولید یک میلیون تن محصول، 170 هزار شغل ایجاد می‌شود که با احتساب 6 تا 7 میلیون تن محصول عرضه شده به بورس، در حدود یک میلیون نفراشتغال  مستقیم در بیش از 15 هزار بنگاه اقتصادی در پایین دست پتروشیمی به وجود آمده است.
وی ایجاد اشتغال را نکته ممتاز صنعت پتروشیمی کشور عنوان کرد و گفت: بیش از 75 انجمن، سندیکا و اتحادیه در صنایع پایین دست در توزیع محصولات پتروشیمی فعال هستند که هیچ صنعتی در کشور از نظر میزان اشتغال، قابل مقایسه با صنعت پتروشیمی نیست.


توسعه بازارهای صادراتی و افزایش درآمدزایی

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در این مسیر، 34 طرح از 80 طرح جدید تعریف شده، خوراک خود را از بالادست و صنعت نفت و گاز تأمین و سایر طرح‌ها نیز در توسعه تکمیل زنجیره ارزش، خوراک مورد نیاز خود را از صنعت پتروشیمی دریافت می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه این اطمینان را دارم که در افق  1406 چهره صنعت پتروشیمی تغییر خواهد کرد و موفق خواهیم شد با تولید محصولات جدید به درآمد 50 میلیارد دلار دست یابیم، گفت: معتقدیم در بخش صنایع پایین دست، باید به طیف کاملی از محصولات جدید با نگاه رونق بنگاه‌ها و توسعه اشتغالزایی دست پیدا کنیم.

 

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا