مقالات

معرفی ماشین آلات/ بسته ­بندی، یک عامل برد!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر سازندگان ماشین­ آلات ساخت کیسه می­دانند که باید به مشتریان خود برای تولید کالاهای بهتر با بازده بیشتر جهت رقابت با رقبایشان یاری برسانند. در این مقاله، برخی از ماشین­ آلات جدید در این حوزه گزارش شده است.

کیسه ­ها، محصولات ابتدایی هستند که احتمالا ساخت انواع جدید آن­ها غیرممکن به نظر می­رسد. با این وجود، سازندگان هنوز هم در حال برنامه­ریزی و مدیریت جهت توسعه قابلیت این کالای به ظاهر ساده هستند.

در نمایشگاه اخیر ماشین ­آلات نساجی ITMA، شرکت اتریشی Starlinger سه نوع کیسه جدید کف­چهارگوش دریچه­دار (block-bottom valve sack)، معرفی کرد که توسط ماشین ­آلات خود شرکت می­توانند تولید شوند. نام این کیسه­ های جدید، Ad Star Easy، IC Star Liner و Ad Star Ultra هستند.

به گفته شرکت این کیسه­ های جدید، ویژگی­های جدید و حتی حوزه ­های متنوع بیشتری را در کاربرد و بازارهای جدید به مشتریان شرکت نشان می­دهند. کیسه­ های Ad Star با ویژگی آسان-بازشو ثبت شده، امکان تخلیه سریع و آسان را بدون استفاده از ابزارهای مکانیکی فراهم می­کند. برای باز کردن کیسه، به سادگی می­توان نواری را که به وصله (patch) جوش خورده را کشید. این بدان معنی است که اکنون کیسه­ های پلاستیکی منسوج در حال پیشی گرفتن از کیسه ­های کاغذی هستند. ویژگی آسان-بازشو در خط تبدیل کیسه Starlinger با نام Ad Starkon HX نیز موجود است.

به گفته شرکت، تولید Ad Star Easy به دلیل تقاضای بازار به سرعت انجام گرفت، که با فروش اولین دو خط آسان-بازشو در مدت زمان بسیار کوتاهی بازتاب یافت.

کیسه­های IC Star Liner، برای بستن، روی استفاده از جوشکاری تا دوخت تاکید دارد. این ویژگی منجر به صرفه­ جویی قابل توجه مواد حین تولید و حذف مشکلاتی از قبیل سوزن­ های شکسته، سوراخ­های ایجاد شده به علت کوک زدن و اثر روغن روی بافت کیسه می­شود. حین تولید، این نوع کیسه جدید به صورت خودکار با فیلمی از پلی­اتیلن که بیشترین محافظت را در کاربردهای حساس از قبیل بسته ­بندی مواد غذایی و محصولات نم­گیر مانند کودهای تجاری می­کند، روکش می­شود.

کیسه­ی Ad Star Ultra فقط 62 گرم وزن دارد، بنابراین در میان کیسه ­های پلی­ اتیلنیمنسوجی از همه سبک­تر است. به­رغم وزن کم این کیسه­ ها، باز هم محکم هستند و از آن برای بسته ­بندی کالاهای فله ­ای خشک مانند سیمان استفاده می­شود.

 

تولید کیسه

شرکت هندی XL Plastics محصولی به نام  CSP-501 Ultimaمعرفی کرد که یک دستگاه ساخت چنته آب­بندی شده­ از مرکز (center seal pouch)  و چندمنظوره است که می­تواند یک لایه ورق تخت را متناسب برای هم­رانشگری فیلم پلی ­اتیلن و فیلم چندلایه (پلی­ اتیلن/پلی­ اتیلن ترفتالات (PE/PET)، پلی­ اتیلن ترفتالات/آلومینیوم (PE/Alu) و پلی­ اتیلن/پلی پروپیلن دو سو جهت­ یافته (PE/BOPP)) تبدیل کند.

هم­چنین یک گزینه نوع باله (fin) آب­بندی مرکزی برای فیلم چندلایه PET/PE، نوع هم­پوشان (lap) آب­بندی برای PE و فیلم هم­رانشگری شده که می­تواند چنته­ های آب­بندی مرکزی مقاوم در برابر بار سنگین تولید کند، وجود دارد. عملکرد پرش (skip) اضافی نیز امکان تولید چنته ­های بلند را فراهم می­کند.

دستگاه با حداکثر سرعت 80 دور بر دقیقه کار می­کند و چنته ­های تولید شده با آن قابل بازیافت هستند. ویژگی­های دستگاه عبارتند از: یک سامانه بدون محور جهت باز کردن، همراه با سامانه راهنمای صفحه الکترونیکی، یک سامانه فرمان­یار برای هر آب­بندی متقابل و ایستگاه­های خنک­کننده.

 

تعویض­ های سریع

در نمایشگاه Pack Expo سال 2018، شرکت CMD Corporation سامانه چنته ایستاده جدید انقلابی خود را با نام 760-SUP به نمایش گذاشت. این نمونه، ترکیبی از دقت، سهولت در استفاده، تعویض ­های سریع و قابلیت تعمیر و نگهداری ساده است و به منظور پاسخ­گویی به نیازهای مشتریان تولید شده است.

شرکت با تولید­کنندگان چنته مفصلا صحبت کرده و داده­ های مرتبط با بازار مصرف نهایی چنته را جمع­ آوری و نیازهای بحرانی برآورده نشده را نیز شناسایی کرد. این داده ­ها به شرکت کمک کردند که راه حلی برای تولید چنته ایستاده ایجاد کند تا پاسخ­گوی نگرانی­های تبدیل­ کننده باشد.

 

برگردان: مهندس سپیده آذرمگین

[email protected]

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 209 ماهنامه بسپار که درنیمه اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا