اخبار

معرفی محصولات جدید پلیمری در مرکز رشد فناوری پلیمر (پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی)

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، برنامه فناوران دانش در قسمت پانزدهم خود به سراغ مرکز رشد فناوری پلیمر، زیرمجموعه پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران رفت و به معرفی چند محصول از شرکت‌های دانش بنیان از جمله داروی درمان قطعی هپاتیت C، کفپوش‌های رزینی، سنگ‌های مصنوعی پلیمری، سامانه نوین دارورسان و مواد دندانی پلیمری پرداخت.

 در این برنامه تلویزیونی یک شرکت دارویی زیر نظر مرکز رشد فناوری پلیمر، معرفی شد که این شرکت موفق شده به دانش فنی ماده موثره برای درمان هپاتیت C دست یابد.

بابک فتاحی مدیر عامل این شرکت دارویی مستقر در مرکز رشد فناوری پلیمر، کار اصلی این شرکت را سنتز دارویی بیماری‌های خاص توصیف کرد و گفت: در مرحله اول به داروهای ضد ویروس پرداخته‌ایم که فاز اول آن داروهای هپاتیت C بوده است.

وی درمان هپاتیت C به وسیله داروهای سوفوسبوویر  (Sofosbuvir) و داکلاتاسویر (Daclatasvir) سنتز شده از سوی این مرکز را قطعی دانست و توضیح داد: این درمان در طی 84 روز انجام می‌گیرد؛ به عبارتی اگر بیمار به مدت حدود 3 ماه قرص‌های مخلوط سوفوسبوویر و داکلاتاسویر را مصرف کند، تمام ویروس‌های هپاتیت C در بدن او از بین می رود.

مدیر عامل این شرکت دارویی با بیان اینکه کارهای بالینی را نیز به موازات سنتز مواد موثره پیش برده‌ایم، از تایید اثرات این دارو در بیمارستان شریعتی خبر داد و اظهار کرد: این دارو که تولید بومی به حساب می‌آید، از نظر قیمت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

فتاحی در پایان با اشاره به حمایت مرکز رشد فناوری پلیمر و اختصاص یافتن فضا و امکانات این مرکز به شرکت‌های دانش بنیان بر لزوم ورود دانشجویان شیمی به عرصه تولید تاکید کرد و گفت: این دانشجویان باید ترس خود را کنار گذاشته، بازار کارهای انجام نشده در کشور را مدنظر قرار دهند.

 تولید کفپوش‌های رزینی مقاوم به نفوذ آب

مریم رستم‌زاده مدیر عامل یک واحد فناور تحت نظر مرکز رشد فناوری پلیمر نیز از تولید سیستم‌های کف رزینی در این واحد فناور خبر داد و گفت: این محصول به سبب دارا بودن برخی خواص بهداشتی از جمله یکپارچگی و عدم وجود درز، غیر جاذب بوده و می‌تواند در بخش‌هایی از برخی محیط‌های بهداشتی همچون کارخانجات داروسازی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این محصول برپایه رزین‌های پلیمری مایع و دو جزئی ساخته شده، به برخی مزیت‌های آن نسبت به نمونه‌های خارجی (که از 20 سال پیش وارد کشور می‌شود) پرداخت و گفت: بعد از بررسی نمونه تجاری و رسیدن به خواص استانداردی که نمونه‌های در سطح بین‌المللی دارا هستند، سعی کردیم تا برخی ویژگی‌ها را به این محصول اضافه کنیم.

مدیر عامل این واحد فناور ادامه داد: به عنوان مثال با استفاده از فناوری نانو توانستیم مقاومت سایشی این محصول را نسبت به نمونه‌های خارجی آن تا 10 درصد افزایش دهیم. این موضوع باعث می‌شود که هزینه‌های تامین و نگهداری آن در طول عمر سرویس‌دهی کاهش پیدا کند.

 تولید سنگ‌های مصنوعی پلیمری

هادی بیاضیان، فارغ التحصیل رشته پلیمر و پتروشیمی از بهره‌برداری از محصول نهایی سنگ‌های مصنوعی پلیمری خبر داد و گفت: این سنگ‌ها می‌توانند در نمای داخلی (Indoor) و خارجی (Outdoor) به کار روند.

وی با بیان اینکه سنگ‌های مصنوعی موضوع پایان نامه این دانشجویان بوده است از تخصیص یافتن یک واحد دفتری و یک واحد کارگاهی 30 متری به دانشجویان شریک در این پروژه از سوی مرکز رشد فناوری پلیمر خبر داد و افزود: بدین طریق ما به یک واحد رشد تبدیل شدیم و توانستیم محصولات خود در این زمینه را از دو قالب اولیه به 22 مدل محصول مختلف برسانیم.

این فارغ التحصیل پلیمر و پتروشیمی تشریح کرد: سنگ‌های استفاده شده در نمای خارجی ساختمان، داخل رنگی هستند. این در حالی است که در تزئین سنگ‌های مورد استفاده در داخل از پوشش مخران، روکش طلا و نیز انواع رنگ‌های پلیمری با طرح‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌شود.

 NDDS؛ سامانه نوین دارورسان

فرهاد بیات مدیر اجرایی سابق مرکز رشد انستیتو پاستور ایران  از طراحی محیط و پلتفرمی برای نانو کپسوله کردن مواد موثره دارویی خبر داد و گفت: توانمندی اصلی این پلتفرم این است که مواد موثره ناپایدار را به صورت نانوکپسول در بیاورد.

وی ناپایدار بودن مواد موثره را، آسیب‌پذیر بودن آن‌ها در برابر شرایط محیطی یا دشوار بودن حلالیت‌ در آب توصیف کرد و افزود: فرمولاسیون مناسب نانو کپسول‌ها آن‌ها در برابر اکسیژن،‌ اشعه UV و حرارت مقاوم می‌کند.

مدیر اجرایی سابق مرکز رشد انستیتو پاستور ایران خاطر نشان کرد: حیطه‌های مورد استفاده این محصول می‌تواند در زمینه‌های دارویی،‌ فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، بیوتکنولوژیکی، شیمیایی و سایر حوزه‌های صنعتی باشد.

بیات ادامه داد: با وجود چنین بستری می‌توان از مواد موثره ای که تاکنون قابلیت فرمولاسیون نداشته‌اند، فرآورده‌های جدید با ارزش افزوده بالا تولید کرد که در اشکال مختلفی از جمله قرص، کرم، کپسول یا حتی فرم‌های مایع قابل بهره‌برداری است.

 ساخت مواد دندانی پلیمری/ پر کردن پوسیدگی دندان با مواد پلیمری همرنگ دندان

محمد عطایی عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران نیز در این برنامه تلویزیونی با بیان اینکه از سه سال پیش به قصد تجاری سازی مواد پلیمری داندانپزشکی شرکتی را در مرکز رشد فناوری پلیمر تاسیس کرده‌، حوزه اصلی کاربرد این موارد را در زمینه دانپزشکی دانست و افزود: از موارد این کاربرد می‌توان به قالب‌گیری، دندان‌های مصنوعی، چسب کامپوزیت‌های دندانی و چسب‌های دندانی اشاره کرد.

وی مواد مورد استفاده در حوزه دندانپزشکی را به سه نوع پلیمری، سرامیکی و فلزی تقسیم‌ کرد و گفت: تاکید ما بر ساخت مواد پلیمری بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، کامپوزیت دندانی را به نوعی ترکیبی خمیری تشبیه کرد و توضیح داد: زمانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، پوسیدگی دندان شما برداشته شده و محل آن آماده‌سازی می‌شود. این آماده سازی به این صورت است که یک لایه چسب در محل آن اعمال شده، کامپوزیت دندانی بر روی آن قرار می‌گیرد.

عطایی اضافه کرد: در کامپوزیت دندانی ماده‌ای وجود دارد که در تابش نور 470 نانومتری جذب داشته و موجب به وجود آمدن رادیکال‌های فعال می‌شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا