اخبار

معرفی یک پلیمر رسانای جدید و مهم در صنعت هوافضا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار / ایران پلیمر پس از نزدیک به یک سال تحقیق و تلاش در نهایت نقطه عطف بسیار مهمی در فناوری هوافضا به دست آمد. اولین بخش کامپوزیتی ساخته شده با PEEK (Polyether ether ketone) ساخته شد و PEEK رسانای الکتریکی توسط ESA با موفقیت ساخته شد.

فناوری اکستروژن دوگانه ای که توسط چاپگر سه بعدی Zortrax Endureal مورد استفاده قرار می گرفت به صورت تجاری برای چاپ سازه های حفاظتی با استفاده از مواد مختلف به کار رفت. جدای از بخش هوافضا، تقاضای زیادی برای قطعات چاپ شده ی سه بعدی کامپوزیتی با ویژگی های مکانیکی بالا وجود دارد. و این دلیل شکل گیری این همکاری است. مهندسان Zortrax با استفاده از فرمولاسیون های موادی که در آزمایش های ESA مورد استفاده قرار می گیرد قطعاتی با ویژگی انتقال الکتریسیته و دیتا تولید کردند. این قطعات با مخلوطی از PEEK رسانای الکتریکی و PEEK خالص تولید شدند.

Michał Siemaszko، مدیر بخش تحقیق و توسعه در Zortrax بیان می کند، کاهش وزن همیشه یکی از اهداف اصلی در طراحی قطعات مهندسی هوافضا بوده است و این موضوع می تواند با قطعات ساخته شده چند منظوره حاصل شود. در یک هواپیما و یا فضاپیمای استاندارد، شما هم به اجزای سازه ای نیاز دارید و هم به سیم و کابل هایی برای انتقال دیتا و یا انرژی بین بخش های مختلف نیازمندید. این موضوعی است که ما با چاپ سه بعدی اجزا با استفاده از PEEK رسانا آن را آسان تر کرده ایم. با استفاده از این راهکار، قطعات سازه می توانند به طور همزمان دیتا و یا جریان الکتریسیته را انتقال دهند بدون آن که وزن بیشتری به دلیل وجود سیم و کابل بر سیستم تحمیل شود. تصور کنید یک قطعه ی فولادی دارید که می توان از آن به عنوان یک اتصال دهنده ی USB نیز استفاده کرد. این کاری است که Endureal می تواند با استفاده از پلیمرهای مهندسی انجام دهد.

تیم مهندسی Zortrax در تلاش برای بهبود سیستم اکستروزن هستند تا بتوانند دقت ابعادی آن را بالا ببرند. همچنین تغییرات سخت افزاری دیگری برای افزایش دمای عملکردی Endureal بر روی آن در حال اعمال است. بیشینه ی دمایی که در Endureal به دست می آید 480 درجه ی سلسیوس است. همچنین بیشینه ی دمایی که در محفظه ی چاپ و صفحه ی تولید قابل دسترسی است به ترتیب 200 و 220 درجه است. چاپ قطعات کامپوزیتی بیش از ترکیب دو ماده نیازمند ایجاد تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری در دستگاه است.

Rafał Tomasiak، مدیر عامل شرکت Zortrax بیان کرد، فناوری ما راه روشنی را برای کاربرد Zortrax Endureal در چاپ قطعات هوشمند سه بعدی ایجاد کرد. قطعاتی که می توانند در مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار بگیرند و ویژگی های حرارتی و مکانیکی خوبی از خود نشان دهند. چاپ قطعات با استفاده از مواد مهندسی مانند PEEK این چاپگر را به ابزاری قدرتمند برای مهندسان و طراحان در تولید قطعات با دوام بالا و ویزگی های منحصربه فرد تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است همه ی تغییرات مورد نیاز برای چاپ همزمان PEEK خالص و رسانایی که توسط ESA طراحی شده بود، پیش از این بر روی همه ی ماشین های Endureal که در بازار موجود هستند امتحان شده و جواب خوبی به مهندسان نداده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا