مقالات

مقابله با اصطکاک و رفتگی در پلیمرها

بسپار/ ایران پلیمر از آن­جایی­که پلاستیک­ها در کاربردهای فنی که نیازمند مقاومت زیاد در برابر اصطکاک و رفتگی است، به ­طور گسترده ­ای استفاده می­شوند، شرکت­های افزودنی­ ساز و آمیزه ­ساز به دنبال روش­های جدید، بهتر و ماندگارتر (sustainable) برای تولید آمیزه­ های مناسب برای این منظور هستند. برخی از این روش­ها در اولین همایش Wear-Resistant Plastics که در سال 2018 توسط AMI (ناشر مجله Compounding World) برگزار شد، مورد بحث قرار گرفتند. این مقاله به برخی از پیشرفت­ های اخیر نگاهی می ­اندازد.

بسپارهای فلوئوردار، به خصوص ریزپودرهای (micropowders) پلی ­تترافلوئورواتیلن (PTFE)، اغلب برای کاهش اصطکاک بین سطوح در تماس استفاده می­شوند. هنگامی­که در پلاستیک­های مهندسی استفاده می­ شود،PTFE  می­تواند نیاز به روان­کاری خارجی را کاهش دهد، آهنگ رفتگی را بکاهد، پاسخ­های اصطکاکی کم­تر و یکنواخت ­تر را ایجاد کند و مشکلات چسبش‌ـ سُرش (stick-slip)، لرزش (chatter) و هر حرکتی که صدا ایجاد می­کند را رفع کند. اما PTFE  یک جایگزین کامل نیست و چندین شرکت در حال تحقیق روی دیگر مواد جایگزین هستند.

به گفته شرکت AGC Chemicals Europe، هنگام افزودن روان­سازهایPTFE  که معمولا برای بهبود عملکرد رفتگی و اصطکاک در حدود 10 تا 20 درصد وزنی به گرمانرم ­ها اضافه می­شوند، تعادل خوبی برای حفظ خواص مکانیکی یا فرایندپذیری بسپار پایه مورد نیاز است.

شرکت AGC Chemicals یکی از تولیدکنندگان پیشرو در تولید فلوئوربسپارهای اصلاح شده است که انواع مختلف عامل­دارشده با انیدرید را با نام Fluon+ عرضه می­کند. کاربردهای شناخته شده شامل خطوط سوخت دو و سه لایه است، جایی­که در آن آستر درونی ساخته شده از اتیلن­ تترافلوئورواتیلن (ETFE) ​​با یک آسترخارجی PA12 هم­رانشگری (coextruded) شده است. در طول فرایند، گروه­های انیدرید با گروه ­های انتهایی PA12 واکنش نشان می­دهند تا چسبندگی لازم فراهم شود

 

برگردان : دکتر فاطمه خودکار

[email protected]

 

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را که در شماره 199ام ماهنامه بسپار در اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا