اخباراقتصاد و مدیریت

مقصد جدید و جذاب شرکت‌های تکنولوژی کجاست؟

بسپار/ایران پلیمر «ملبورن» با دو سیاست به شهر جهانی تبدیل شده است. تعریف صحیح شهر جهانی عبارت است از شهری جذاب برای شرکت‏های بزرگ و استارت‏آپ‏ها. ملبورن برای برتری در دنیا «استعدادهای خارجی را در کنار موفقیت‏های داخلی به کار گرفت» و توانست به قطب نوآوری در آسیا-اقیانوسیه تبدیل شود. دولت استرالیا نقش «عصای دست» را برای استارت‏آپ‏ها بازی می‏کند.

شهر ملبورن قطب تکنولوژی اول استرالیا است و به عنوان یک قطب نوآوری جهانی و اکوسیستم نوآوری و استارت‌آپی، همواره در حال رشد و تکامل است. این اکوسیستم از قطب تکنولوژی استرالیا به قطب آسیا-اقیانوسیه در حال تغییر است. ملبورن می‌داند که برای تبدیل شدن به یک قطب جهانی، نمی‌توان فقط به موفقیت‌های داخلی اکتفا کرد و باید از استعدادهای جهانی درس گرفت و آنها را در داخل به کار برد. به همین دلیل، این شهر از سال‌ها پیش طرح‌هایی را برای تبدیل شدن به یک شهر جهانی آغاز کرده و به مقصد جذابی برای بهترین شرکت‌های بزرگ جهان تبدیل شده است. تعدادی از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مثل اسلک، اسکوئر، زندسک (Zendesk)، هایرد، استرایپ و گوپرو، پایگاه‌های خود در آسیا-اقیانوسیه را در این شهر بنیان‌گذاری کرده‌اند. حمایت دولت استرالیا، مهم‌ترین محرک این اقدام بوده است.

یکی از مهم‌ترین این تلاش‌ها، اعطای کمک بلاعوض به استارت‌آپ‌های تکنولوژی از طریق «برنامه ووچر تکنولوژی» بوده است که شرکت‌ها را تشویق می‌کند بیشتر به تکنولوژی‌های جدید روی آورند؛ زمین‌های ارزان‌تر ملبورن را برای ساخت‌وساز و توسعه صنعتی مورد استفاده قرار می‌دهد؛ و به شرکت‌ها کمک می‌کند موانع قانونی تاسیس را راحت‌تر پشت سر بگذارند و با افراد مناسبی ارتباط برقرار کنند. استارت‌آپ‌ها می‌توانند ارتباط بهتری با صنایع برقرار کنند تا دارایی فکری را تجاری‌سازی کنند و از ارتباطات بین‌المللی شهر برای کمک به جهانی شدن خود استفاده کنند.

علاوه بر اینها، رشد قابل توجهی در تعداد شتاب‌دهنده‌ها و فضاهای مشارکتی در منطقه ایجاد شده است. در نتیجه این رشد، به ازای هر ۴۱ استارت‌آپ تکنولوژی در این منطقه، یک شتاب‌دهنده و برای هر ۱۰۰ استارت‌آپ تکنولوژی، ۱۵ فضای مشارکتی وجود دارد.

ملبورن بیش از ۳۴ میلیارد دلار درآمد سالانه از صنعت تکنولوژی دیجیتال دارد که این شهر را به بزرگ‌ترین قطب ابری منطقه آسیا-اقیانوسیه تبدیل کرده است. همچنین یکی از بهترین شبکه‌های پهنای باند دنیا را در اختیار دارد که ۹۹درصد جمعیت را پوشش می‌دهد.

این شرکت‌های تکنولوژی بین‌المللی، به جز اینکه در داخل استرالیا اشتغال‌زایی کرده‌اند، بهترین تجربیات خود را  در محصول، طراحی، بازاریابی و عملیات افزایش مقیاس جهانی به داخل این کشور آورده‌اند. همچنین آنها گزینه‌های بیشتری در اختیار فارغ‌التحصیلان جوان قرار می‌دهند تا وارد عرصه تکنولوژی شوند.

یکی از جنجالی‌ترین بحث‌ها در ساخت اکوسیستم‌های استارت‌آپی رو به رشد، این است که دولت‌ها چقدر باید مداخله کنند و نقش داشته باشند. در پاسخ باید گفت دولت‌ها در این حوزه مثل عصاهایی هستند که جامعه به آن تکیه می‌کند.

یک مدل جدید نوآورانه در ایالت ویکتوریای استرالیا، شرکتی با کارآیی دوگانه به نام

LaunchVic است که هم مستقل است و هم از حمایت دولت برخوردار است. در پایان سال ۲۰۱۵ وزیر کسب‌وکارهای کوچک، نوآوری و تجارت در ایالت ویکتوریا، این بدنه استارت‌آپی را با سرمایه ۶۰ میلیون دلار راه‌اندازی کرد تا در چهار سال آینده، شتاب استارت‌آپ‌ها را بیشتر کند، ایده‌های جدید بیافریند و مشاغل تازه ایجاد کند.

این مبلغ سرمایه در دوره‌های متعدد تامین سرمایه توزیع می‌شود. در دور اول ۵/ ۶ میلیون دلار به ۱۸ پروژه در این ایالت اختصاص یافت. این پروژه‌ها برنامه‌هایی در بخش‌های مختلف را برای ترویج کارآفرینی شامل می‌شوند. به عنوان مثال، یکی از این برنامه‌ها بر کارآفرینی زنان متمرکز است، یا برنامه‌ای دیگر موسوم به «شبکه تکنولوژی‌های ورزشی استرالیا» بر تکنولوژی‌های ورزش حرفه‌ای متمرکز است.

یکی از موفق‌ترین دریافت‌کنندگان سرمایه LaunchVic، بخش تکنولوژی مالی یا فین‌تک است که ذی‌نفعان را در اکوسیستم تکنولوژی مالی استرالیا گرد هم می‌آورد. این بدنه از ۱۴۰ شرکت عضو در این حوزه تشکیل شده که بزرگ‌ترین بدنه فین‌تک خارج از آمریکا و بریتانیا محسوب می‌شود.

پرورش‌دهندگان موثر

انکوباتورهای (سازمانی که از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک با ارائه خدمات مختلف حمایت می‌کند) مرکز نوآوری ملبورن، با ارائه فضاهای کار و آموزش‌های لازم، از کسب‌وکارها حمایت می‌کنند. این انکوباتورها محیطی پرورش‌دهنده برای رشد و توسعه کسب‌وکارها فراهم می‌کنند.

یک انکوباتور کسب‌وکار، می‌تواند بین ۲۰ تا ۵۰ کسب‌وکار جدید را با توجه به اندازه دارایی‌های آن، تحت پوشش قرار دهد. برنامه‌های انکوباتورهای کسب‌وکار، به‌شدت در ایجاد اشتغال، تجاری‌سازی تکنولوژی‌های جدید و توسعه اقتصادهای محلی، موثر هستند.

یک انکوباتور عملیاتی، به‌طور میانگین ۱۵ کسب‌وکار را در هر سال به استقلال می‌رساند. بنابراین، در یک دوره ۱۰ ساله، یک انکوباتور بیش از ۱۵۰ کسب‌وکار جدید را پرورش می‌دهد و باعث اشتغال ۶۰۰ تا ۹۰۰ نفر می‌شود.

تعدادی از کسب‌وکارهایی که در مرکز نوآوری ملبورن پرورش یافته‌اند، عبارتند از:

فارم‌وال (Farmwall): یک بنگاه اجتماعی جامعه‌محور است که هدفش پرورش محصولات تازه و طبیعی و محلی و رساندن مستقیم آن به مصرف‌کننده است. مفهوم پیشگامانه این کسب‌وکار، طراحی، نصب و پشتیبانی از مزارع عمودی در شهرها و سیستم‌های پشتیبانی تولید محصولات تازه برای رستوران‌ها است.

اسکن-اکسپرس: این شرکت که در حوزه صنعت اسکن سه‌بعدی فعالیت می‌کند به واحدهای طراحی، تولید و مهندسی شرکت‌های کوچک و بزرگ و طیفی از مشتریان شخصی سرویس می‌دهد.

استار آرکیتکچر: استودیوی معماری با محوریت طراحی است که در آن طراحی‌های مینیمال معاصر با معیارهای پایداری ترکیب می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است.

دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا