اخبار

ممنوعیت واردات تایر و دیدگاه های صنفی

بسپار می نویسد، رییس اتحادیه لاستیک، روغن و پنچرگیران تهران معتقد است در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با قالب‌هایی با عمر بیش از 45 سال مشغول فعالیت هستند،‌ امکان تامین کامل نیاز بازار برای خودروهای تازه وارد را نخواهند داشت و نیاز است تا با رفع ممنوعیت های وارداتی برای این محصول عرضه و تقاضا در بازار تنظیم و روند افزایش قیمت ها متوقف شود.
عباس سماواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ممنوعیت واردات لاستیک از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار کرد: اثرات ناشی از ممنوعیت واردات را طی نامه‌هایی به مسئولان این وزارتخانه و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده‌ایم، زیرا درحال‌حاضر لاستیک هایی که وارد کشور می‌شود در سایز‌های خاصی است که تولیدکنندگان داخلی قادر به انجام این تولیدات نیستند.
وی ضمن اظهارامیدواری در مورد موفقیت آمیز بودن نامه‌نگار‌های اتحادیه فروشندگان لاستیک با وزارت صمت افزود: امیدواریم که به نامه نگاری‌ها توجه شود تا به تبع آن، حل مشکلات بازار تایر نیز از کمبود عرضه دور بماند. از طرفی تنها در تعدادی از سایزها کمبود وجود دارد که با توجه به مکاتبه‌های انجام شده امیدواریم مسئولان به تایرهای موجود در گمرک‌ها و بنادر اجازه ترخیص دهند تا کشور دچار کمبود نشود. بنابراین مخالف ممنوعیت واردات لاستیک در بلندمدت هستیم زیرا بازار با چالشی جدی مواجه خواهد شد.
رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن در پاسخ به چگونگی تعیین تکلیف ثبت سفارش‌های انجام شده قبل از خرداد ماه که تا آذر ماه منقضی می شوند، گفت: هر تاجر برای واردات کالای خارجی ملزم به ثبت سفارش است تا نماینده کارخانه تولیدی باشد که محصولات آن وارد کشور می‌شود؛ ضمن آنکه او باید نسبت به لاستیک وارد شده به کشور نیز پاسخگو بوده و تضمین کند که لاستیک وارداتی، خدمات پس از فروش داشته و در قبال آن کالا پاسخگو باشد. مسئولیت این کار بر عهده سازمان صنعت و معدن و تجارت است که با همکاری اتحادیه و کارشناسان فعال در این سازمان می‌تواند نسبت به صدور بخشنامه هایی با هدف رفع قوانین دست و پاگیر اقدام کند تا بتوان به راحتی اقدام به واردات تایر کرد.
وی ادامه داد: البته واردکنندگان برای ثبت سفارش باید حتما دارای پروانه معتبر بوده و مورد تایید اتحادیه لاستیک‌فروشان نیز باشند تا واردات به صورت تخصصی و از سوی افراد صلاحیت‌دار انجام شود.
به گفته او در حال‌ حاضر خودروهایی وارد کشور می‌شود که مجهز به تایرهای جدید هستند؛ لذا توان تولید آنها در داخل کشور وجود ندارد زیرا قالب‌های فعلی تولیدات داخلی، متعلق به بیش از ۴۰ سال قبل است و تاکنون نیز اقدامی برای به روز کردن تولیدات انجام نشده است، بنابراین با وجود اینکه همه فروشندگان خواستار حمایت از تولید داخل هستند اما ناگزیر به واردات لاستیک هستیم. در شرایطی که قالب‌ها و تولیدات قدیمی است، واردکننده ناگزیر است برای تامین نیاز بازار اقدام به واردات کند، زیرا در غیر این صورت ناوگان حمل‌ونقل و مصرف‌کنندگان با چالش جدی مواجه خواهند شد.
وی همچنین درباره گلچین شدن واردکننده‌ها برای انجام واردات خاص که به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت متوقف و باعث شد تا دریافت مجوز نمایندگی‌ها کندتر شود نیز اظهار کرد: هم‌اکنون این طرح با هدف شفافیت در کار و مشخص شدن واردکنندگان در دست بررسی است. براساس این طرح مشخص می‌شود که ‌واردکنندگان لاستیک با چه هدف و ضمانتی و همچنین با چه شناسنامه‌ای اقدام به واردات لاستیک می‌کنند، اما در همین حال بر این عقیده هستیم که باید مانع از ورود لاستیک‌های قاچاق به کشور شویم و این محصولات باید تنها از مبادی رسمی و شفاف وارد شود.
رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن در پاسخ به اظهارات مطرح شده مبنی بر ناتوانی تولیدکننده داخلی در توان تامین نیاز بازار از یک سو و محدود کردن واردات و ایجاد انحصار برای چند شرکت در چنین شرایطی که منجر به افزایش قاچاق خواهد شد نیز اظهار امیدواری کرد که این روند در بازار به وجود نیاید و تصریح کرد: درحال‌حاضر تولیدات داخلی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و این در حالیست که هزینه‌های جانبی بالا است و لاستیک برای تولیدکنندگان داخلی گران تمام می‌شود که در این شرایط، امکان رقابت آنها با با لاستیک‌های وارداتی وجود ندارد.
وی ادامه داد: هم‌اکنون تاجر با گشایش اعتبار خود اقدام به واردات لاستیک می‌کند و از سوی دیگر ملزم به پرداخت هزینه‌های گمرکی و ارسال آن به تمام نقاط کشور است که در همه این مراحل کمکی از سوی دولت به او نمی‌شود و همه این هزینه‌ها توسط خود تاجر تامین می‌شود.
رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن در پاسخ به این که تسریع روند اداری و بوروکراسی برای دریافت مجوز که زمان شش ماهه را می‌طلبد تا چه اندازه می‌تواند مشکل بازار لاستیک را بهبود بخشد، گفت: وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت کارگروهی متشکل از خبره‌های این صنعت تشکیل داده که به همه مشکلات مربوط به این حوزه آگاه هستند که امیدواریم این موضوع نیز در این کارگروه مطرح و تصمیم‌های درستی اخذ شود تا روند فعالیت تسریع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا