اخبار

منسوجات نبافته، حجم بازار و مصارف متعدد/ پلیمرهایی در صف اول مقابله با Covid-19

بسپار/ ایران پلیمر منسوجات نبافته (Nonwoven) ماده‌ی اولیه‌ی مورد مصرف در صنایع مختلف از خودرو تا پزشکی هستند. این منسوجات در تولید ماسک، البسه‌ی محافظتی بیمارستان و نیز فیلترهای دستگاه های ونتیلاتور مورد استفاده بوده و نقش به سزایی را در دوران مقابله با همه گیری جهانی کرونا ایفا کرده و می کنند.

البته این نخستین باری نیست که این صنعت در صف اول محافظت از سلامتی انسان حضور پیدا می کند. در سال 2010 و در ماجرای نشت نفتی شرکت BP در آمریکا، از الیاف نبافته‌ی Towelie TM که جاذب نفت هستند، استفاده شد. اما ارزش بازار و نحوه ی تولید این مواد چه قدر و چه گونه است؟

بر طبق تعریف ارایه شده در انجمن آزمایش مواد آمریکا (American Society for Testing Materials (ASTM D 1117-80)) یک پارچه‌ی نبافته ( Non‌ woven fabric) منسوجی است که از طریق در هم تنیدگی و یا چسبیدن الیاف به یکدیگر از طریق راهکارهای شیمیایی، مکانیکی، حلالی، گرمایی و یا ترکیبی از این موارد تولید می شود.

یکی از مزایای منسوجات نبافته آن است که طی یک فرآیند پیوسته، مواد لیفی به طور مستقیم به محصول نهایی تبدیل می شوند که کاربرد بسیار گسترده ای نیز دارند. از جمله ی این کاربردها می توان به تولید لباس‌های بیمارستانی، پدهای بهداشتی، ست‌های جراحی، چسب زخم‌ها، پشت پوش فرش و موکت‌، دستمال کاغذی، انواع دیوارپوش‌ها و عایق‌ها، قسمت جاذب پوشک و موارد بی‌شمار دیگری در صنعت بسته بندی، کشاورزی، بهداشتی و آرایشی، راه سازی و ساختمان، اشاره کرد.

تا سال 1990 بخشی از تجارت کارخانه‌ها‌ی نساجی در آمریکا، ژاپن و کشور های اروپایی به تولید این پارچه اختصاص داشت. کمپانی های بزرگی هم چون DuPont، Asahi، Freudenberg، Kimberly-Clark، Ahlstrom، Polymer Group Incو British Board of Agreement (BBA)در تولید انبوه و تحقیق و توسعه‌ی گسترده‌ی این محصول در مقیاس تجاری نقش به سزایی داشته اند.

امروزه چیزی در حدود 90 درصد سهم تولید و بازار مصرف محصولات نبافته به آمریکا، چین، ژاپن و اروپا اختصاص دارد و بر طبق گزارشات منتشر شده توسط INDA(Association of Nonwoven Fabric Industry) و EDANA (European Disposable and Nonwoven Association) میزان تولید کل منسوجات نبافته چیزی در حدود 3/3میلیون تن در سال است. اروپای غربی به عنوان بزرگترین تولید کننده 33 درصد، امریکای شمالی 31 درصد و آسیا – اقیانوسیه نیز 25 درصد از تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند.

تنها ارزش بازار دستمال های تمیز کننده‌ی بی‌بافت (Nonwoven cleaning wipe) در سال 2017 بالغ بر 3 میلیارد دلار بوده است. ارزش بازار مصرف فیلترهای نبافته با توجه به تقاضای بالا برای تصفیه‌ی هوا، آب آشامیدنی و نیز مواردی مانند افزایش بهره وری سوخت از رقمی بالغ بر 3/5 میلیارد دلار در سال 2014 به رقمی بالغ بر 4/6 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده و نیز ارزش وزنی منسوجات پزشکی نبافته 332 هزار‌ تن در سال 2017 گزارش شده است. به کارگیری این منسوج در صنعت خودروسازی امریکا و اروپا باعث تولید خودرو های سبک تر شده که آلایندگی کمتری نیز برای محیط زیست به دنبال دارند.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 211 ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا