اخبار

مهدی محمودی، مدیرعامل بسپار پایش پارس: بروکراسی؛ بلای جان شرکت‌های دانش‌بنیان

بسپار/ ایران پلیمر مدیر یک شرکت دانش‌بنیان گفت: اساسی‌ترین مشکل ما بروکراسی است و همین مشکل هم مانع از انجام درست حمایت‌های مالی نهادهای دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

مهدی محمودی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شرکت دانش‌بنیان ما در زمینه شیمی و پلیمر فعالیت دارد و آزمون‌های ماهیتی را بر اساس درخواست‌ شرکت‌ها و نهادهای گوناگون انجام می‌دهیم، افزود: به عنوان مثال در آزمون‌های ماهیتی که برای گمرک انجام می‌دهیم، بررسی می‌کنیم یک محصول پلیمری آیا بر اساس قوانین گمرک مجاز به صادرات یا واردات می‌باشد یا آیا برای ساخت آن از مواد قاچاق استفاده شده است یا خیر. همچنین بر اساس اعلام نتیجه آزمون ما، تعرفه گمرکی بر روی این محصولات اعمال می‌شود.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: گاهی هم ما آزمون‌های ماهیتی را برای شرکت‌ها انجام می‌دهیم، مثلا وقتی یک واحد تولیدی قصد ساخت یک قطعه پلیمری جدید را دارد، ابتدا به آزمایشگاه ما مراجعه می‌کند تا ما با استفاده از نمونه‌های مشابه خارجی، فرمول ساخت قطعه را برای این شرکت توضیح دهیم و سپس تا زمان تولید قطعه نهایی به عنوان مشاور کنارشان هستیم.

محمودی با بیان اینکه ما تنها شرکت دانش‌بنیان در شرق کشور هستیم که در این حوزه فعالیت داریم، عنوان کرد: در کل کشور نیز تعداد محدودی شرکت دانش‌بنیان با این ماموریت هستند که عمدتا در تهران و اصفهان قرار دارند و همه هم وابسته به نهادهای دولتی اند و ما تنها شرکت فعال در این حوزه هستیم که صد در صد خصوصی است؛ به همین دلیل ما نسبت به دیگر شرکت‌های مشابه، چابک‌تر هستیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بسپار پایش پارس با اشاره به انتخاب این شرکت به عنوان واحد نمونه فنی و مهندسی سال ۱۴۰۲، بیان کرد: کیفیت کار، تعدد همکاری با سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین میزان درامدزایی از مهمترین عواملی است که باعث شد ما به عنوان واحد نمونه معرفی شویم.

وی در خصوص میزان حمایت نهادهای مختلف از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: از سمت مسئولین، صحبت‌های قشنگی در مورد لزوم حمایت از دانش‌بنیان‌ها مطرح می‌شود، اما تنها ۱۰ درصد این‌ها عملی می‌گردد. ما هنگامی که می‌خواهیم با استفاده از مجوز دانش‌بنیانی، از سازمان‌های مختلف تسهیلاتی را دریافت کنیم، با چالش‌های بسیاری روبه‌رو می‌شویم.

محمودی ادامه داد: حتی ما برای استفاده از تسهیلاتی که به واسطه مصوبه مجلس و برنامه‌های توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد نیز مشکل داریم. به عنوان مثال ما سال گذشته تلاش کردیم از صندوق نوآوری و شکوفایی، تسهیلات اشتغالزایی شرکت‌های دانش‌بنیان را دریافت کنیم که بسیار برای ما کمک‌کننده بود. پس از اینکه ما تاییدیه دریافت این وام را گرفتیم، به ما اعلام شد باید به یک بانک مشخصی برای دریافت وام مراجعه کنیم، در حالیکه این بانک از پرداخت وام به ما سرباز می‌زند. همین مشکل را بسیاری دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان با همین بانک دارند.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: در حقیقت اساسی‌ترین مشکل ما بروکراسی است و همین مشکل هم مانع از انجام درست حمایت‌های مالی نهادهای دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا