اخبار

مهدی پور قاضی، رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران: شروع شهرک‌های صنعتی از نقطه صفر

بسپار می نویسد، راه، برق‌رسانی، گازرسانی، آب و فاضلاب و مخابرات ازجمله مطالبات به‌حق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی است. متأسفانه شرکت شهرک‌های صنعتی هزینه انجام این امور را از واحدها و خریداران زمین دریافت کرده اما کاری برای آن‌ها نکرده است.

مهدی پورقاضی


مشکلات امروز شهرک‌های صنعتی ازجمله شهرک صنعتی عباس‌آباد ناشی از بی‌برنامگی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در ادوار مختلف است. سال‌هاست که شرکت شهرک‌های صنعتی زمین‌هایی را به واحدهای صنعتی واگذار می‌کند و از آن‌ها حق انتفاع می‌گیرد. دریافت این پول به این معنی است که این شرکت باید زیرساخت‌های لازم برای فعالیت صنعتی این واحدها را فراهم کند. راه، برق‌رسانی، گازرسانی، آب و فاضلاب و مخابرات ازجمله مطالبات به‌حق واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی است. متأسفانه شرکت شهرک‌های صنعتی هزینه انجام این امور را از واحدها و خریداران زمین دریافت کرده اما کاری برای آن‌ها نکرده است.
در حال حاضر وضعیت شرکت‌ها به مرز بحران رسیده است و شرک شهرک‌های صنعتی هزینه 3 برابر آنچه امروز برای صنعتگران تأمین کرده است را دریافت کرده است. صاحبان صنعت در حال حاضر ازنظر کمبود برق رنج می‌برند و نه شرکت شهرک‌ها و نه شرکت توزیع برق به فکر آن‌ها نیست. این در حالی است که صاحبان صنعت پول تأمین برق را پرداخت کردند اما سرشان بی‌کلاه مانده است. به 30 تا 40 واحد صنعتی اعلام‌شده که به آن‌ها انشعاب برق داده نمی‌شود. پیش‌ازاین به تعدادی گفته‌شده که تجهیزات استفاده از سوخت مازوت را قطع کنند و کوره‌های القایی ایجاد کنند اما الآن به آن‌ها می‌گویند که برق نداریم. صاحبان صنعت گرفتار شدند. از طرفی تجهیزات مازوتی را کنار گذاشتند و از طرف دیگر دچار مشکل تأمین برق هستند. هر نوع افزایش ظرفیتی در شرایط فعلی در شهرک‌های صنعتی به دلیل بی‌برقی محکوم‌ به فناست و از جهت خطر آسیب دیدن پست‌های برقی دل‌نگران هستیم.
در این مورد دست بخش خصوصی بسته است چراکه پول برق را پیش‌تر پرداخت کرده و حالا وظیفه شرکت‌های شهرک صنعتی، استانداری تهران و اداره توزیع برق است تا به وظیفه‌شان عمل کنند. این سازمان‌ها باید نیروگاه موردنیاز برای تأمین برق شهرک را راه‌اندازی کنند. فکرهای کوتاه‌مدت برای تأمین برق با ظرفیت کم در شرایط اضطراری هم باید مدنظر قرار بگیرد.
تأمین آب کافی برای واحدهای صنعتی از دیگر مشکلات شهرک‌های صنعتی است. آب به میزان کافی تأمین نمی‌شود. اعلام‌شده که در طرحی قرار است با لوله‌کشی از سد ماملو، آب موردنیاز شهرک صنعتی عباس‌آباد و باقی شهرک‌ها تأمین شود. به‌طور شفاهی در مورد فاضلاب شهرک که وضعیت اسف‌باری دارد و آب‌های آلوده از آن خارج می‌شود هم قول‌هایی داده‌شده است. نکته دیگر اینکه همین چند روز پیش، رئیس شهرک‌های صنعتی استان تهران برای پنجمین بار در چهار سال گذشته تغییر کرد و فرد جدیدی به ریاست آمده که هیچ اطلاعی از سوابق کار ندارد. همه‌چیز را باید از نقطه صفر شروع کرد.



به نقل از: سایت اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا