اخباراخبار ویژه

گقت و گوی بسپار با مهرداد منصوری، مدیرعامل پلاستیک های مهندسی درخشان ساز: سال 1399 قیمت مواد اولیه 100 درصد رشد کرد!

بسپار / ایران پلیمر شرکت ما تقریبا از سال ۷۹ تاسیس شده. در ابتدا با یک خط تولید و به فاصله ۱ سال خط تولید دوم هم را هم اضافه کردیم. از ابتدا هدف و ماموریت این شرکت، تولید کامپاندهای پلیمری بوده است، با توجه به این که ما زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو هستیم، ماموریتی که برای ما تعریف شده بود، تامین مواداولیه کامپاندی پلیمری برای تولید قطعات پلیمری خودرو بود، با تمرکز بر محصولات پلیمری که شرکت مهرکام پارس در دست داشت.
ابتدا یک خط تولید با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم بر ساعت از سوئیس و سپس خط تولید دوم با ظرفیت ۱۲۰۰ کیلوگرم بر ساعت از آلمان خریداری شد و مواداولیه و محصولاتی هم که تولید می شد تحت لیسانس سوئیس بود. بعد از قطع همکاری با شرکت سوئیسی در طی سال های کار شرکت، واحد تحقیق و توسعه به این تجربه و دانش فنی دست پیدا کرد که تولیدات را خودش انجام بدهد. در طی این سال ها هم درخشان‌ساز محصولات خود را به بیش از ۵۰ شرکت فروخته و توانسته از حدود ۳-۴ محصول تولیدی در ابتدای کار به بیش از ۲۵۰ محصول مختلف برسد و علاوه بر خودرو در حوزه صنایع مختلف مثل لوازم خانگی، الکتریکی، کابل و … هم وارد شود.
مواد اولیه ای که ما استفاده می کنیم، پلی پروپیلن ها هستند که تولید شرکت های پتروشیمی داخلی است. متاسفانه در چند ماه اخیر مشکلاتی در سهمیه های بورس پیش آمد، مدتی قطع شد و بعد هم بسیار کم بود تا با نامه نگاری ها و پیگیری هایی که انجام دایدم، سرانجام اصلاح شد. فرآیند خرید از بورس برای ما مشکلی ندارد ولی فرآیند تعیین سهمیه و سامانه بهین یاب، سامانه جامع تجارت و این دسته از سامانه های موازی کار را با اشکال روبرو می کند. واقعیت این است که دچار سردرگمی شده ایم. با این سامانه های مختلف، هر چند اطلاعات را کامل وارد می کنیم ولی بعضا اتفاق می‌افتد که باز دچار مشکل می‌شویم. همین هفته جاری روز شنبه ما به یک چنین مشکلی برخوردیم و علی رغم این که در تمام سامانه ها اطلاعات را وارد کرده بودیم، ناگهان سهمیه‌مان صفر شد! وقتی پیگیر شدیم، دیدیم کارشناس مربوطه در اداره صنعت و معدن استان البرز به دلایلی که فقط خودش می‌داند و ما هم مطلع نیستیم، آمار تولید ما را وارد نکرده! البته بعدا گفت که من فرصت این کار را نداشتم ولی به همین دلیل جزئی ما یک دفعه در تولید دچار بحران شدیم.
منصوری ادامه می دهد: شرکت درخشان ساز با توجه به سابقه ۲۰ ساله‌اش در حوزه پلیمر شرکت شناخته شده ای است. بعد از ۲-۳ سالی که حضور کمرنگ تری در نمایشگاه ها داشتیم، فکر کردیم لازم است در این دوره از ایران پلاست حاضر شویم. گفتیم از این ابزار برای بهتر شناخته شدن و برندینگ استفاده کنیم. مواد جدیدی هم که ما الان معرفی کرده ایم، مواد هاردتاچ داشبرد محصولات ایران خودرو مثل پژو پارس و ۴۰۵ و سمند است. در حوزه لوازم خانگی هم ما اولین محصولاتی که مورد نیاز این صنایع بود به صورت گسترده، تولید کردیم و تاییدیه های لازم را گرفتیم.
او در پایان گفت: سال 99 که سال خوبی نبود، قیمت مواد اولیه ای که ما از بورس کالا می خریدیم، در طول فروردین تا دی ماه، نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشت و در بحث نقدینگی ما را دچار مشکل کرد. امیدوارم این ثبات نسبی که اخیرا شاهد بودیم، ادامه پیدا کند. ثبات قیمت ها می تواند ما را برای برنامه ریزی بهتر در بحث تامین مواداولیه، تولید، فروش و گردش سرمایه کمک کند که ما انشالله دوباره دچار بحران های امسال نشویم.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ٢٢١ ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا