اخبار

دبیرکل اتاق اصناف: 98 درصد بنگاه های ایران SMEها هستند/ مهم‌ترین مانع صادرات چیست؟

بسپار/ایران پلیمر  دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ۹۸ درصد بنگاه‌های ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاه‌های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، تاکید کرد که که بزرگترین مشکل این بنگاه‌ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع‌آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.

محمدباقر مجتبایی در نشست هم اندیشی برنامه های توسعه صادرات کشور، ضمن اشاره به نقش مهم تامین مواد اولیه در جهت تقویت تولید، کاهش واردات کالا و جلوگیری از قاچاق کالا گفت: اگر بخواهیم تولید و توسعه پایدارصادرات داشته باشیم می‌بایست مشکل تامین مواد اولیه به‌طور مستمر و بی ثباتی نرخ ها رفع شود تا بتوانیم قیمت ها را مدیریت کنیم.

وی افزود: با توجه به بررسی های مشترک سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون که بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته و به طور فصلی محیط کسب وکار را مورد پایش قرار می دهد، بر مبنای نظرسنجی های بدست آمده یکی از پنج عامل اصلی مخل محیط کسب و کار، مشکل تامین و بی ثباتی نرخ مواد اولیه اعلام شده است. بنابراین رمز ماندگاری و ثبات در بازارهای صادراتی استمرار تولید، تحویل بموقع کالا و ثبات در قیمت کالاهاست.

دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ۹۸ درصد بنگاه‌های ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاه‌های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، تاکید کرد که که بزرگترین مشکل این بنگاه‌ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع‌آوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.

مجتبایی با اشاره به هزینه‌های بالای تحقیقات بازار و عدم امکان پرداخت این هزینه ها اظهار کرد: این مساله باعث شده که بنگاه‌های کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینه‌های سنگین برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و تحقیق در بازارهای بین‌المللی را نداشته باشند و لازم است دولت در این زمینه از طریق پشتیبانی و حمایت های سازمان توسعه تجارت و با کمک رایزن‌های بازرگانی و نیز کارشناسان اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها، از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون پشتیبانی کرده و حمایت لازم در زمینه به روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بین المللی صورت پذیرد.

یک پیشنهاد برای توسعه صادرات

دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغییر برخی از سبک‌های فعالیت بازرگانی بین‌المللی اظهار کرد: یکی از روش‌های موفق در جهت توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف به صورت منطقه‌ای است. به عنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همچنین چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیار مناسب و تاثیرگذار است.

وی افزود: بدیهی است ایجاد این مراکز نیازمند نقش فعالتر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات می باشد تا بتوانند بویژه درخصوص اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همچنین اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگزار باشند.

مجتبایی گفت: با توجه به نوع فعالیت تخصصی در بازار های بین المللی و همچنین نیاز های صادراتی کشور، شرکت های مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و اخذ سفارشات را برقرار کنند و این سفارشات را به بنگاه های تولیدی داخلی بویژه ینگاه‌های کوچک و متوسط از جمله صنوف تولیدی جهت تولید برای صادرات انتقال دهند.


ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا