اخباراخبار ویژهمقالات

همه چیز درباره لوله های دیواره سازه ای پلی اتیلنی

بسپار/ایران پلیمر لوله های دوجداره دیواره سازه ای از جنس پلی اتیلن (PE) با پوشش بیرونی دندانه دار با ظاهری مدور، سال ها است که به عنوان یک محصول مهندسی بسپاری استفاده می شوند؛ این لوله ها به دلیل داشتن استحکام زیاد و اقتصادی بودن معمولا برای انتقال آب زهکشی و فاضلاب استفاده می شوند. ظاهر دندانه دار سطح بیرونی این لوله ها برای بهبود مقاومت لوله به فشار خارجی استفاده می شود. علاوه بر مقاومت شیمیایی، یکی از مهم ترین ویژگی ها این پوشش دندانه دار، مقاومت به سایش زیاد آن ها است. سامانه‌های لوله‌ی دوجداره پلی اتیلنی علاوه  بر ارایه راه‌حل‌های اساسی برای رفع مشکلات شبکه‌های لوله‌کشی قدیمی، در سامانه‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، فاضلاب، زهکشی و مخازن بهترین انتخاب می‌باشند. مقاومت مطلوب مواد اولیه این لوله‌ها در برابر خراشیدگی و ترک ناشی از تنش، کاربری آن ها را تضمین می‌نماید. در این مقاله این نوع لوله ها که از منظر مهندسی جزو بهترین‌ انتخاب‌ها محسوب می‌شوند، مورد ارزیابی قرار گرفتند و این محصول منحصربه فرد از نظر مشخصات، مزایا، ویژگی های مواد اولیه و خواص دراز مدت نظیر استحکام حلقه ای و انعطاف پذیری همراه با محاسبات ایستایی (استاتیک) و اینرسی بررسی می شود. هم چنین نتایج یک تحقیق انجام شده در مورد بررسی مقاومت حلقه ای و بهینه سازی تولید این نوع لوله ارایه می گردد.

1- مقدمه
لوله هایی که لایه خارجی آن دارای برآمدگی و فرورفتگی موجی متناوب باشد، لوله های دیواره سازه ای/خرطومی گفته می شود. جنس این لوله ها می تواند از بسپارهایی نظیر پلی اتیلن و پلی وینی کلرید (PVC) باشد که در این مطلب به نوع ساخته شده از پلی اتیلن پرداخته شده است. شکل جدار خارجی این نوع لوله ها باعث افزایش انعطاف پذیری آن ها می گردد. افزایش استحکام لوله با وجود مواد اولیه مصرفی و در نتیجه قیمت  کم از مشخصات اصلی این لوله ها می باشد. لوله های پلاستیکی به  دلیل مزایای بسیار، به ویژه سبکی، امکان نصب با اتصالات کمتر، مقاومت در برابر خوردگی و سهولت نصب، به عنوان یک گزینه جذاب، جایگزین مجراهای آب زیرزمینی در سال های اخیر مطرح شده اند[1].
لوله‌های ساخته‌شده از پلی اتیلن پرچگالی (HDPE) رایج  بوده و مزایایی شامل قابلیت جوش‌پذیری، مقاومت در برابر سایش، ضربه، ریزجانداران، پرتوهای فرابنفش و خواص هیدرولیکی خوب داشته، ضمن آن که وزن مخصوص کمی نسبت به انواع دیگر دارند. یکی از خصوصیات فیزیکی این نوع لوله‌ها، تحمل فشار خارجی زیاد است. درصورتی که تراکم اطراف لوله پس از نصب و اجرا زیاد باشد، قسمت عمده این فشار به خاک اطراف انتقال داده خواهد شد و لوله فشار کمتری را تحمل خواهد نمود که این موضوع بستگی به طراحی شکل پروفیل یا دندانه ها آن ها دارد.
لوله های دیواره سازه ای به داشتن مواد اولیه ای با خصوصیات وابسته به زمان و عمر کاری طراحی شده 50 ساله شناخته شده اند؛ که چنین عمری یک حداقل مقدار مشخص شده در طراحی برای لوله های دیواره سازه ای تعیین شده است و زمان فراتر از آن منافع اقتصادی بیشتری را فراهم خواهد نمود

2- معرفی
2-1- ویژگی ها
لوله های دیواره سازه ای پلی اتیلن دارای یک لایه داخلی و یک لایه خارجی می باشد که به برجستگی های لایه خارجی پروفیل لوله گفته می شود. لایه داخلی کاملا صاف است تا سیال بتواند با سرعت بیشتری درون لوله حرکت نماید. با تغییر ارتفاع، شکل، ضخامت یا فواصل پروفیل ها امکان تغییر در مقاومت این لوله ها در برابر فشار خارجی وجود دارد

 

گردآوری و تالیف: مهندس پدرام ملائکه

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۲ ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا