اخبار

مواد پلاستیکی که شکل قبلی خود را به خاطر می سپارند! ‏

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، اگرچه اغلب مواد در اثر گرما اندکی منبسط می‌شوند، اما دسته جدیدی از مواد لاستیکی وجود دارند که نه تنها در هنگام سرد کردن حالت خود ارتجاعی (self-stretching) از خود نشان می‌دهند، بلکه در اثر اعمال گرما و بدون اعمال هیچ‌گونه تغییرات فیزیکی به حالت اولیه خود بازمی‌گردند. این یافته‌ها به تازگی در مجله ACS Macro Letters به چاپ رسیده است. 

پلی کاپرولاکتون شبکه‌ای شده مشابه بسپارهای دارای حافظه شکلی عمل می کند، با این تفاوت که برای تغییر شکل از حالتی به حالت دیگر نیازی به برنامه‌ریزی در آن نمی‌باشد. فرایند ساخت آن بر اساس ایجاد تنش‌های دائمی (permanent stress) در بسپار استوار است. برای این منظور، محققان از نوارهای بسپاری با میزان کم اتصالات عرضی استفاده نمودند. این بسپار با اعمال نیرو به شکل دلخواه تبدیل می‌شود. در این نقطه، با ایجاد اتصالات عرضی بیشتر و سرد کردن بسپار، امکان ایجاد بلورینگی در جهت خاصی فراهم می‌گردد. نیروی القا شده حین بلورینگی در بسپار توانایی آن را دارد تا آن را در یک جهت منبسط کند. 
بسپارهای متداول دارای حافظه شکلی پس از اتمام هر چرخه نیاز به برنامه‌ریزی مجدد دارند. اما مشاهدات با استفاده از این بسپار، پس از تکرار چرخه سرمایش و گرمایش برای چندین بار، حاکی از آن بود که پلی کاپرولاکتون شبکه‌ای شده حافظه شکلی خود را حفظ کرده و به شکل اولیه خود باز می‌گردد. 
این بسپار قابلیت کاربرد در زمینه‌های مختلفی چون فناوری‌زیستی، ماهیچه‌های زیستی و روباتیک را داراست. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا