اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ مواد پلیمری پزشکی و کاربرد‌‌های جدید

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  توسعه‌‌ی مواد برای کاربرد‌‌های پزشکی به‌‌خصوص تمرکز گسترده روی موادی که می‌‌توانند به طور طبیعی با میکروب‌‌ها و عوامل بیماری‌‌زا (pathogens) مبارزه کنند، در دنیا‌‌گیری بیماری، به سرعت رشد یافته است. در این مقاله، برخی از این پیشرفت‌‌ها آورده شده است.

مواد برای کاربرد‌‌های پزشکی با ظهور بیماری دنیاگیر در مرکز توجه قرار گرفت. اگرچه همه‌‌ی پیشرفت‌‌ها مستقیم مربوط به کووید 19 نبود. شرکت (USP) United Soft Plastics یک فیلم لاستیک ‌‌گرمانرم (TPE) پزشکی برای استفاده در کاربرد‌‌های ترمیم زخم ساخته است. زخم‌‌پوش‌‌ها به کمک یک فیلم یا کیسه‌‌ی محافظت‌‌کننده‌‌ی بسپاری (polybag) که به کمک نوار چسب به پوست می‌‌چسبد و آن را می‌‌بندد، عموما زخم را تمیز و خشک نگه‌‌ می‌‌دارند. اگرچه، برداشتن و جدا کردن آن‌‌ها به علت پارگی و جدا کردن قسمتی از پوست، دردناک است.

فیلم جدید یک جایگزین بدون شیرابه است و باعث کنده و جدا شدن پوست نمی‌‌شود، چون به صورت دائمی به کیسه‌‌ی بسپاری محافظت‌‌کننده به عنوان نوار آب‌‌بندی زخم، چسبیده است. در نتیجه، نوار چسب می‌‌تواند حذف شود. این محصول با همکاری شرکت نوپای دانمارکی Nomeco تولید شده است.

این گونه TPE سختی Shore A کم (35-25)، استحکام پارگی زیاد در جهت بار‌‌های کرنشی عرضی و طولی دارد و ضخامت آن 4/0-2/0 میلی‌‌متر است. به گفته‌‌ی شرکت USP، TPE می‌‌تواند مقرون به صرفه تولید شود. پروژه‌‌ی توسعه‌‌ی مشترک یک ساله، در مرحله‌‌ی پیش تجاری‌‌سازی و تحت آزمون‌‌های بالینی است. پس از تجاری‌‌سازی در اروپا، فیلم جدید در دسترس جهانی قرار خواهد گرفت.

 

تقاضا در زمینه‌‌ی پزشکی

شرکت USP یک خیزش جالب در مصرف TPE‌‌ برای کاربرد‌‌های پزشکی مربوط به Covid 19 مشاهده کرده است. به‌‌ گفته‌‌ی این شرکت چندین مشتری درخواست موادی برای تبدیل تجهیزات تولیدی غیرپزشکی خود، برای تولید کالاهای پزشکی را دادند.

TPE‌‌ در کاربرد‌‌هایی هم‌‌چون محافظ صورت (face shield) و قطعات دستگاه‌‌های تنفسی (ventilator) استفاده می‌‌شوند. شرکت USP اعلام کرده است که از همکاری و مشارکت مهم خود در توسعه‌‌ی محصولات پزشکی برای کمک به شهروندان خود در شرایط مبارزه با این ویروس، خشنود است. شرکت USP علاقه‌‌ی بیشتری به جایگزینی موادی هم‌‌چون سیلیکون‌‌ها با پلاستیک‌‌های نرم‌‌تر در کاربرد‌‌های اخیر و مقیاس‌‌گذاری این کاربرد‌‌ها در آینده دارد.

این شرکت می‌‌گوید با انتخاب درست مواد، می‌‌تواند از انتشار بیماری‌‌ها جلوگیری کند. در حال حاضر بسیاری از وسایل مصرفی که قبلا به عنوان تجهیزات پزشکی در نظر گرفته نمی‌‌شدند، هم‌‌چون اسباب و وسایل مورد استفاده در سالن انتظار، نیاز است که در مقابل روش‌‌های سترون‌‌سازی مختلف همانند قرارگیری در اتوکلاو مقاوم شوند.

هم‌‌چنین، رشد شدیدی در محافظ‌‌های صورت و انواع مختلف آن در طول دنیاگیری این بیماری وجود داشته است. شرکت USP می‌‌گوید سری محصولات ویژه‌‌، برای کاربرد‌‌ در زمینه‌‌ی پزشکی با نام تجاری Unisoft، کشسانی عالی و خواص بازیابی و مقاومت به پارگی عالی فراهم کرده است. برای مثال، چندین میلیون محافظ‌‌ صورت تولید شد که از مواد شرکت USP برای بند‌‌های آن استفاده شده است.

 

کشنده‌‌ی ویروس کرونا

محققان در اسپانیا و ژاپن یک محافظ‌‌ صورت ساختند که به گفته‌‌ی آن‌‌ها طیف گسترده‌‌ای از میکروب‌‌ها از جمله ویروس کرونا را در کمتر از 1 دقیقه، غیرفعال می‌‌کند. این محافظ‌‌ صورت، توسط محققان در دانشگاه Catholic شهر والنسیا (UCV) به کمک ورق‌‌های پلی‌‌اتیلن‌‌ترفتالات (PET) که با پوشش نازکی از ماده‌‌ی ضدمیکروبی بنزالکونیم ‌‌کلرید (benzalkonium chloride) آمایش شده است، ساخته شدند.

محققان این محصول گفته‌‌اند که محافظ‌‌های صورت معمول، فعالیت ضدمیکروبی ندارند و فقط به عنوان مانع فیزیکی عمل می‌‌کنند و اگر یک شخص سالم، با سطوح آلوده‌‌ی این محافظ‌‌های صورت تماس داشته باشد، دچار عفونت خواهد شد. اما پوشش ضد میکروبی اخیر ساخته شده توسط محققان، علاوه بر غیرفعال کردن ویروس‌‌ها مانند SARS-CoV-2 در عرض یک دقیقه پس از تماس با سطح آن، در برابر باکتری‌‌هایی هم‌‌چون استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) و استافیلوکوک اپیدرم (Staphylococcus epidermis) که هر دو در برابر پادزیست متی سیلین (methicillin) مقاوم هستند، موثر است. در شکل 1 نمونه‌‌ای از این محافظ صورت ضدمیکروبی نشان داده شده است.

 

 

برگردان: مهندس مهسا امیرشاهرخی [email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 254 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا