اخبار

موزه‌های اروپا به دنبال حافظت از نقاشی‌ها با نانومواد پلیمری

بسپار می نویسد، پروژه‌ای به نام NanoRestArt توسط موزه‌های مختلف اروپا راه‌اندازی شده که در آن به دنبال استفاده از فناوری‌نانو در حفظ و نگهداری نقاشی‌ها و آثار تاریخی است. نانومواد گزینه مناسبی برای ایجاد لایه محافظ در نقاشی‌ها هستند. در این پروژه که تا سال 2018 ادامه دارد، 28 موزه، دانشگاه و شرکت مختلف حضور دارند.

هنر نقاشی همیشه علاقه‌مندان بسیاری را به موزه‌ها و گالری‌ها می‌کشاند. در نقاشی‌ها معمولاً از رنگ‌های مختلف با قابلیت ماندگاری متفاوت استفاده می‌شود. بسیاری از رنگ‌ها با گذشت زمان از بین می‌روند به طوری که با سپری شدن زمان مشخصی، رنگ‌ها لایه‌لایه از سطح بوم جدا می‌شوند.
بسیاری از روش‌هایی که در یکصد سال گذشته برای نقاشی استفاده شده ماندگاری کمی دارد. یکی از دلایل خراب شدن نقاشی‌هایی که در یک قرن گذشته ترسیم شده آن است که بسیاری از آن‌ها با استفاده از ترکیباتی ترسیم شده که ماندگاری کمی دارند.
اخیراً پروژه‌ای با عنوان NanoRestArt توسط موزه‌های اتحادیه اروپا راه‌اندازی شده‌است که در آن با استفاده از فناوری‌ نانو، اقدام به حفظ و نگهداری آثار موجود در موزه می‌شود.
یکی از مسئولان این پروژه می‌گوید: «ما به دنبال روشی ایمن برای محافظت از اثرات هنری مدرن هستیم. این آثار به دلیل زوال ساختاری که دارند عمر زیادی نخواهند داشت، به طوری که شاید تا یکصد سال گذشته کاملاً از بین بروند. در این پروژه هم آثار جدید (آثاری که بعد از 1940 ترسیم شدند) و هم آثار قدیمی (دهه 1880 تا 1940) با استفاده از یک سری مواد ویژه مورد محافظت قرار می‌گیرد. این مواد تفاوت بنیادی با دیگر مواد مورد استفاده در نقاشی ندارد، اما قابلیت حفظ این آثار را دارد.»
این فناوری بازار بسیار جالبی دارد به طوری که بازار آن در سال، 6 میلیارد دلار است. یکی از موزه‌هایی که در این پروژه شرکت دارد، موزه انگلیسی Tate است که از روش‌های مختلف برای حفظ آثار خود استفاده می‌کند.
محققان این پروژه امیدوارند که استفاده از نانومواد بتواند این آثار تاریخی را حفظ کند. نفوذ نانومواد به داخل نقاشی هم مانع از زوال نقاشی شده و هم آن را پایدار می‌کند. این پروژه به دنبال آزمایش مواد مختلف برای حفظ آثار تاریخی است.
این پروژه سه ساله بود و تا سال 2018 ادامه دارد که در آن 27 موزه، دانشگاه و شرکت مختلف حضور دارند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا