اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ موشک کروز با نقاب هواپیمای مسافربری!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر دانشمندان چینی ادعا می‌کنند ماده‌ای به نام “پرده‌ی طلایی” ساخته اند که می‌تواند پدافند هوایی را فریب دهد تا موشک کروز را یک هواپیمای مسافربری تصور کند. این ماده‌ی جدید موشک‌های کروز را قادر می‌سازد تا وانمود کنند که هواپیماهای بزرگی مثل هواپیمای مسافربری هستند و به این ترتیب می‌توانند به سامانه‌های پدافند هوایی نفوذ کنند. با این مزیت که «پرده‌ی طلایی» نسبتاً ارزان است.

پنهان شدن در عین آشکار بودن
این پروژه که توسط یک تیم پژهشی در شمال غربی چین انجام گرفته است، بخشی از تلاش مداوم چین برای ایجاد مجموعه‌ای متنوع از روش‌ها برای شکستن سامانه‌های پدافند هوایی در اولین زنجیره جزیره گوام یا حتی ایالات متحده است. در حالی که موضع نظامی چین در درجه اول دفاعی است، برخی از کارشناسان نظامی چین پیشنهاد می‌کنند که توانایی‌های نظامی چین می‌تواند به عنوان یک بازدارنده در برابر مداخله خارجی در امور منطقه‌ای مانند مداخلات تایوان یا دریای چین جنوبی باشد.
“پرده‌ی طلایی” از نخ‌های فلزی با روکش طلا تشکیل شده است که یک شبکه‌ی پیچیده را تشکیل می‌دهد. بر اساس آزمون‌های آزمایشگاهی، گزارش South China Morning Post (SCMP) اعلام کرد این دستگاه می‌تواند سطح مقطع راداری یک هدف پرنده را به میزان قابل توجهی بیشتر کند. این پرده می‌تواند شباهتی با هواپیماهای تجاری بزرگ مانند بوئینگ 737 یا ایرباس A320 را از زوایای خاصی ایجاد کند.
ایالات متحده از بازتابنده‌های راداری در برخی از موشک‌ها از جمله ADM-160 MALD استفاده می‌کند. فناوری ایالات متحده با استفاده از gradient-index optics کمک می‌کند تا موشک‌ها مانند هواپیما روی صفحه‌های رادار ظاهر شوند. علاوه بر این، هواپیماهای نظامی طراحی شده برای رادار بودن، مانند جنگنده F-22 و بمب افکن B2، دارای لنزهای Luneburg هستند. این لنزها قابل جابجایی هستند و هواپیما را قادر می‌سازند تا برای کنترل ترافیک هوایی غیرنظامی قابل مشاهده باشد در حالی که در بیشتر مواقع همچنان مشخصه‌ی راداری واقعی خود را پنهان می‌کنند.
جنگ الکترونیکی پیچیده تر از همیشه شده است. تجهیزات و ابزارهای متقابل الکترونیکی جدید با سرعتی بی سابقه به خدمت بشر در می‌آیند و چهره‌ی جنگ را تغییر می‌دهند.
پژوهشگران مدعی شده اند که ساختار تاشو و نگهدارنده‌ی پرده‌ی طلایی از مواد الیاف کربنی ساخته شده است که می‌تواند استحکام کافی برای خدمات نظامی را فراهم کند. پرده‌ی طلایی می‌تواند به طور تصادفی شکل و اندازه را تغییر دهد و الگوهای عجیبی ایجاد کند که اپراتورهای رایانه یا رادار را گیج می‌کند. یکی از مهمترین مزیت‌های این پرده، قیمت و وزن نسبتا پایین آن است. اگرچه فرستنده‌های هوشمند و قدرتمندی وجود دارند که می‌توانند سیگنال‌هایی را برای سردرگمی رادار دشمن تولید کنند، این فناوری‌ها پیچیده است و قیمت لوازم الکترونیکی با کارایی بالا معمولاً بسیار بالا است.
پرده‌ی طلایی عمدتاً با استفاده از مواد ارزان قیمتی که به راحتی در زنجیره تولید صنعتی چین در دسترس است ساخته می‌شود. وزن آن تنها 2.2 پوند (1 کیلوگرم) است که به طور قابل توجهی سبک تر از اکثر بازتابنده‌هایی است که در حال حاضر استفاده شده یا توسعه یافته اند. علاوه بر این، پژوهشگران ادعا می‌کنند که این پرده می‌تواند بر روی کشتی‌های جنگی و وسایل نقلیه‌ی زمینی نیز نصب شود و آن را بسیار همه‌کاره کرده است. با توجه به قیمت پایین، وزن سبک و تطبیق پذیری آن، انتظار می‌رود در آینده تقاضای زیادی برای آن وجود داشته باشد.

مشکل در تولید انبوه
«پرده طلایی» پتانسیل امیدوارکننده‌ای دارد، اما پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند که چالش تولید انبوه آن با عملکرد یکنواخت هنوز برطرف نشده است. با این حال، خودکارسازی تولید می‌تواند راه حل اصلی برای رفع این مسئله باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا