اخبار

مولدسازی و احداث خط تولید از برنامه‌های گروه صنعتی ملی در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل جدید گروه صنعتی ملی از مطالعه طرح راه‌اندازی خط تولیدی تازه و پیشبینی اشتغال‌زایی حدود ۴۰۰ نفر در سال آتی خبر داد و گفت این طرح در بازه زمانی تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ بررسی خواهد شد؛ سوله و زیرساخت لازم نیز برای اجرایی کردن این طرح وجود دارد و در صورت تصویب مجمع عمومی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ضمن اینکه لازم است به تصویب شورای سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کل کشور نیز برسد.

علی‌اصغر محمدپور؛ مدیرعامل جدید گروه صنعتی ملی پیش از این نیز در سمتهای مدیرعاملی مجموعه‌ها حاضر شده است؛ مدیرعاملی اتحادیه دامداران استان خراسان، مدیرعامل کشت و صنعت آستان قدس رضوی، مدیرعاملی هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی آستان قدس رضوی و همچنین مدیرعاملی و عضو هیئت مدیره شرکت صنایع غذایی گرینه، شرکت صباح، و شرکت صنایع شیر ایران را بر عهده داشته؛ ضمن اینکه رییس هیئت مدیره فولاد اسفراین در خراسان شمالی به عنوان بزرگترین کارخانه فولاد آلیاژی خاورمیانه نیز بوده است و هم اکنون نیز به مدت یک ماه است به عنوان مدیرعامل و نایب رییس هیئت مدیره گروه صنعتی ملی معرفی شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ملی در مصاحبه با اقتصادآنلاین از برنامه‌های پیش روی این گروه و چشمانداز آن در سال ۱۴۰۲ خبر داد؛

نماد وملی به دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی شش‌ماهه بسته شده است برای باز شدنش چه برنامه‌ای دارید؟

مدیرعامل سابق از حدود دو ماه قبل استعفای خود را به بورس داد؛ لذا توکن مدیرعامل غیرفعال شد و امکان بارگزاری صورت‌های مالی نبود. ضمن اینکه صورت‌های مالی آماده و شرکت سودده است اما به دلیل ناهماهنگی که شرکت در زمان استعفای مدیرعامل پیشین دچارش شد موقتا نماد وملی را تعلیق کرده‌اند، چون اعضای هیئت مدیره فعلی نیز جدید هستند و برخی از اعضا کد ستان و صلاحیت بورس را ندارند این پروسه ممکن است حداکثر یک ماه زمان ببرد تا کد ستان اعضای جدید هیئت مدیره صادر شود. چون این گروه علاوه بر اینکه بورسی است نهاد مالی هم است و تا تاییدیه ستان نباشد امکان اینکه آگهی تغییرات ثبت شود وجود ندارد. پیشبینی می‌شود یک ماه یا کمی بیشتر زمان ببرد تا رفع تعلیق صورت بگیرد.

از نگاه شما افشا نشدن صورت‌های مالی ارتباطی به سوء مدیریت و فساد در گروه قبلی دارد؟

باید ببینیم به سوء مدیریت به چه عنوان نگاه می‌کنیم؛ خب طبیعتا امکان انجام کارهای بهتری وجود داشته است اما مقوله فساد در تیم قبلی را رد می‌کنم و چنین چیزی وجود ندارد و همه چیز نسبی است و یک سری ایراداتی در داخل مجموعه وجود داشته است که می‌توانست نباشد و همین بحث تعلیق می‌توانست اتفاق نیافتد؛ اینکه یک مدیرعامل از مجموعه استعفا دهد حق قانونی او است و یک ماه هم زمان دارد تا از این حق قانونی استفاده کند اما به هرحال می‌توانستند برنامه‌ریزی داشته باشند که این اتفاقات پیش نیاید و حقوق سهامداران که دارایی خود را در تولید سرمایه‌گذاری کردهاند حفظ شود و باعث نگرانی ایشان نشود؛ ضمن اینکه این اطمینان را می‌دهیم که در یک بازه زمانی کوتاه این نگرانی رفع خواهد شد؛ زیرا یک نگاه اجرایی به بحث خطوط تولیدی داریم و به امید خدا این قول را می‌دهیم که سهامشان ارزش بهتری پیدا خواهد کرد.

ارزش یک شرکت به دارایی‌هایش نیست بلکه به مولدسازی است اما حاشیه سودی که وملی به ازای هر سهم به سهامداران خود پرداخت می‌کند نسبت به ارزش هر سهم که ۱۴ هزار تومان است عدد ناچیزی و سالانه معادل ۱۷۳ تومان است؛ شما چه برنامه‌ای برای سودآوری و مولدسازی گروه صنعتی ملی دارید؟

در این مقطع حاشیه سودی که شرکت به سهامداران خود پرداخت می‌کند خیلی ناچیز است اما سهامداران بدانند که دارایی‌هایی ارزشمندی دارند و به اندازه سهمی که دارند دارایی‌‌های خوبی ایجاد کرده‌اند که بسیار ارزش پیدا کرده است و نگاه ما این است که مولدسازی کنیم و بخشی از دارایی‌های راکدمان که ارزشمند هستند را با هماهنگی مجمع و سهامدارن بفروشیم و خطوط تولید را راهاندازی کنیم و با این اقدام شرایطمان بهتر خواهد شد. اما در حال حاضر به دلیل اینکه تولیدکننده نیستیم و در قالب برون‌سپاری عمده محصولاتمان تولید می‌شود؛ نمی‌توانیم در خیلی از مناقصه‌ها شرکت کنیم چون واحد تولیدی نیستیم؛ اما وقتی به عنوان تولیدکننده عمل کنیم می‌توانیم در خیلی از مناقصه‌ها شرکت کنیم و به طور مثال پوتین‌ مورد نیاز نیروهای نظامی خود را تامین کنیم و من آینده را خوب می‌بینم.

بسیاری بر این باورند که اگر فروشگاه‌های کفش ملی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل شوند سوددهی بیشتری خواهند داشت؛ نظرتان در این‌باره چیست؟

گروه صنعتی ملی املاک زیادی در سراسر کشور دارد که بخشی اسنادش آماده و بخشی دچار مشکل است و این‌ دارایها ارزش بالایی دارد و طبیعتا ما به دنبال این هستیم که از املاک ارزشمندی که در حال حاضر به دلیل تغییر بافت شهری آن موقعیت جغرافیایی دیگر مکان مناسبی برای فروش کفش نیست و ضرورتی برای آن جا ماندن نداریم در راستای مولدسازی سهامداران، آن املاک را بفروشیم و آن را تبدیل به یک سرمایه مولد کنیم؛ مثل راهاندازی خط تولید که درحال برنامهریزی آن هستیم و در این‌باره نیز  پیشنهادات خود را به مجمع انتقال می‌دهیم.

در خصوص تغییر کاربری فروشگاه‌های کفش ملی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ما فروشمان را به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواهیم برد و بخشی از فروش ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود کشور اتفاق خواهد افتاد و بنده به مدیرعامل شرکت کفش ملی تکلیف کرده‌ام که این اتفاق بیافتد. اما در مورد فروش شعبات و یا تبدیل آن‌ها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای توجیهی وجود ندارد زیرا به عنوان فردی که تخصصم دکترای مدیریت کسب و کار است فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای لزوما برای کالایی مثل کفش امکان‌پذیر نیست.

تمام شعبات کفش ملی در سراسر کشور متعلق به همین گروه است؟

کفش ملی ۲۷۲ شعبه در سراسر کشور دارد و بخش عمده‌ای از آن‌ها متعلق به خود شرکت است؛ اما بخشی هم سرقفلی است و یک بخش هم که در قالب حقکسب و پیشه است عملا در اختیار ما است و تنها چند مورد از شعبات ما اجاره است.

چرا کفش ملی ریبرندیگ نمی‌کند آیا برنامه‌ای برای احیای این برند نوستالژیک دارید؟

گر چه ما در حال حاضر برون سپاری می‌کنیم؛ اما آزمایشگاه کنترل کیفی داریم و محصولات با همان استانداردهای سخت‌گیرانه کفش ملی تولید می‌شوند و نمونه یک کفش باید روی دستگاه دیجیتالی حداقل صدهزار پا پیمایش داشته باشد و استانداردش تایید شود و اگر کفش دچار آسیب شود برگشت می‌خورد. در مورد ظاهر و به روزرسانی فروشگاه‌های کفش ملی لازم است بگویم مشتریان ما فرق کرده‌اند و مخاطبان اصلی ما خردسالان، کودکان، نوجوانان و جوانان هستند چون این گروه پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ را هم همراه خود به فروشگاه می‌آورند و من در بودجه سال آتی توجه زیادی به تولید کفش کودک و نوجوان خواهم داشت.

آیا برنامه‌ای برای به سمت تولید رفتن به جای خرید دارید؟

در بحث مولدسازی حتما این کار را خواهیم کرد و مجوزهای لازم را به صورت شفاهی از مجمع که سهامدار اصلی مجمع، شرکت سرمایهگذاری آتیه صبا و صندوق بازنشستگی است دریافت کرده‌ایم و جانمایی‌ها را انجام دادهایم و در حال مطالعه هستیم که در گیلان و یا تهران اتفاق بیافتد.

ما یک رسالت و مسئولیت اجتماعی در کشور داریم و آن بحث اشتغال‌زایی است؛ در حال حاضر هشتصد نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به طور غیر مستقیم توسط گروه صنعتی ملی اشتغالزایی شده‌اند و در صورت راه‌اندازی خط تولیدمان حدودا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر جذب نیروی انسانی خواهیم داشت چون همانطور که می‌دانید سیستم تولید کفش نیروبر است و اصولا اتوماسیون نیست. در حال حاضر نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود و بهانه آغاز سال نو تخفیف ۱۵ تا ۵۰ درصدی برای مشتریان در نظر گرفته‌ایم که در برخی از مدل‌ها قیمت فروش با قیمت تمام شده تولید محصول برابری می‌کند و سعی کرده‌ایم با این اقدام بخشی از فشار اقتصادی که روی مردم است را کاهش دهیم و با سود بسیارکم کار کنیم و امید داریم هم منافع سهامدارانمان تامین شود و هم بتوانیم مشتریان عزیز وفادارمان را راضی نگه داریم.

ما نگاهی هم به بخش صادرات داریم و در صورت راه‌اندازی خط صادرات، برابر فروش داخل نیز باید بتوانیم صادرات کنیم و طی این یک ماه نیز با شرکت‌هایی در آفریقا، عراق و افغانستان مذاکره اولیه داشته‌ایم اما طبیعتا در فاصله زمانی یک ماه فرصت لازم برای انعقاد قرارداد نبوده است و امید داریم اوایل سال آتی این مهم نیز فراهم شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا