اخبار

ميزگرد تخصصي الزامات و چشم‌انداز توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي برگزار می شود

بسپار می نویسد، اولین کنفرانس بین‌المللی «سیاستهای صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال» با هدف تبادل نظر در مورد سیاست‌های صنعتی و تجاری مکمل سیاست‌های اقتصاد کلان دولت و در راستاي رشد بلندمدت اقتصاد صادرات محور و اشتغال زا در روزهای ١٨ و ١٩ مهرماه در مرکز همایش های صداوسیما برگزار می‌شود. 

 

 حسن ثاقب، عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهشهاي ابزرگاني و دبير ميزگرد در این رابطه به خبرنگار بسپار گفت:
انتظار اين است كه دیدگاه‌ها و تجارب بین المللی ارایه شده در این همایش منجر به سیاست‌گذاری اقتصادی مناسب‌تر در زمان تدوین برنامه ششم شود. موضوع «چشم انداز و الزامات توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي»، يكي از ميزگردهاي تخصصي همايش است. با توجه به اهميت توسعه زنجيره صنعت پتروشيمي در كشور ما از صنايع بالادستي تا ميان دستي و تكميلي به حدي است كه بسياري از صاحبنظران اقتصاد صنعتي اين صنعت را بعنوان پيشران صنايع كشور نيز مطرح مي‌‌سازند. تنوع محصولي گسترده، سودآوري بالا، بازارهاي مصرف گسترده، اشتغال‌زايي بالا، نرخ بالاتر بازگشت سرمايه در مقايسه با صنايع ديگر از ويژگي‌هاي بارز صنايع تكميلي پتروشيمي است.
وی افزود: توجه به زنجيره ارزش صنعت پتروشيمي و تسهيل سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی ضرورتی است که در جریان تدوین برنامه ششم توسعه موردتوجه خاص برنامه‌ريزان قرار دارد. بر اين اساس شناسايي راهكارهاي توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي در راستاي توسعه صادرات پايدار، چگونگي خلق و حفظ مزيت نسبي و ايجاد مزيت رقابتي در اين صنايع از اهداف ميزگرد قرار گرفته است. سياست‌هاي حمايتي مؤثر در توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي در راستاي توسعه صادرات، پيش‌نيازهاي سرمايه‌گذاري در اين صنايع با چگونگي جذب سرمايه‌گذاري خارجي، بررسي تجارب موفق در خلق مزيت نسبي و راهكارهاي انتقال فناوري و تحقيق و توسعه مشترك از مباحث مهم در تبادل نظر بين اعضاي ميزگرد خواهد بود.
اين ميزگرد تخصصي در روز اول همايش ساعت 17-14 برگزار خواهد شد. رياست ميزگرد با آقاي مهندس پورقاضي رئيس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني تهران و هيئت مديره انجمن ملي صنايع پلاستيك ايران مي‌باشد. اعضاي ميزگرد آقاي امان‌پور مشاور بين‌المللي صنايع پتروشيمي در شركت‌هاي اروپايي و خاورميانه، آقاي عبدالله توكل مدير شركت نروژي جوتن و مهندس محتشمي‌پور، رئيس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی مي‌باشند.
ثاقب همچنین اعلا کرد که در برگزاري ميزگرد از همكاري نهادها و تشكل‌هاي مرتبط از جمله سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، انجمن رنگ و رزين، انجمن لاستيك و پلاستيك و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و كشاورزي ايران نيز بهره برده مي‌شود. حضور صاحبنظران و فعالان زنجيره صنعت پتروشيمي و تبادل نظر در خصوص مباحث ميزگرد مي‌تواند به ارائه راهكارهاي عملي براي توسعه صنايع تكميلي پتروشيمي و سياست‌گذاري مناسب‌تر در برنامه ششم منجر گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا