اخبار

مگاپروژه‌ صادراتی چیست؟/ افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات در سه سال

بسپار/ ایران پلیمر  سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در حال تدوین مگاپروژه‌های صادراتی هستیم، گفت: برنامه ما افزایش 10 میلیارد دلاری صادرات تا سه سال آینده است.

محمدرضا مودودی در حاشیه اولین جلسه هم‌اندیشی راهکارهای توسعه صادرات خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در جمع خبرنگاران گفت: بحث اولویت‌بندی ارزی همچنان بر مدار گذشته ادامه دارد و کالاهای اولویت یک شامل کالاهای اساسی و دارویی هستند که این گروه از عرضه نفتی استفاده می‌کند و گروه دوم و سوم تجمع شده‌اند و در قالب یک گروه تعریف شده که در اینجا هم 6 اولویت‌بندی وجود دارد که شامل موادی مانند مواد اولیه و ماشین آلات است و اما اینکه ارز به آنها اختصاص نمی‌یابد، موضوعی مطرح نیست.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در مورد کالاهایی که در گمرکات مانده و ترخیص نشده است، افزود: یک بحث در مورد محموله‌هایی است که وارد گمرک شده است و به لحاظ قانونی باید ترخیص شوند که آنها فرایند خود را طی می‌کنند، اما یک سری از محصولات دیگر وارد گمرک شده‌اند که ممکن است فرآیند قانونی را طی نکرده باشند و یا اینکه جزء اقلامی باشند که ممنوعه شده‌اند و نمی‌توانند ترخیص شوند. 

وی افزود: آمار دقیق این موارد را گمرک دارد، اما بررسی‌ها ما نشان می‌دهد که اقلام درشتی هستند، به عنوان مثال در بحث خودرو حدود 12 تا 15 هزار خودرو در گمرکات وجود دارد که تعیین تکلیف نشده است. 

مودودی اظهار داشت: دولت در بخش‌های مختلف موضوعات مربوط به کالاهای ترخیص نشده از گمرکات را پیگیری می‌کند و نسبت به آن بخشی که بر عهده هیات دولت است، تصمیم‌گیری می‌کند، اما اگر بخشی نیاز به مجوز بالا دست دارد، در شورای عالی سران سه قوه مطرح می‌شود. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: در مورد پرونده خودروهای دپو شده در گمرکات پیگیری‌های زیادی از سوی سازمان توسعه تجارت و گمرک صورت می‌گیرد و تا امروز مستندات لازم مبنی بر اینکه وضعیت این واردات این خودروها چگونه بوده است را تهیه کرده‌ایم و در حوزه دولت این بحث مطرح شده و از آنجایی که تعدادی از این واردکنندگان پرونده قضایی داشته‌اند، مقرر شده برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده پیش از این اینکه متروکه شوند، در شورای عالی سران سه قوه در مورد آن تصمیم‌گیری شود و فکر می‌کنیم، این موضوع به زودی به اتمام می‌رسد.

وی بیان داشت: در صادرات غیر نفتی در 8 ماهه ابتدای امسال 13 درصد رشد و از مرز 33 میلیارد دلار صادرات ما عبور کرده است و فکر می‌کنیم همین فرآیند تا پایان سال ادامه یابد. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: ایران در بازار عراق با کنار زدن هند، چین و ترکیه رتبه اول بزرگترین صادرکننده به این کشور را به دست آورد و اکنون نیز این رقم از مرز 7 میلیارد دلار عبور کرده است. 

وی با بیان اینکه برنامه ظرفیت سازی برای صادرات در کشور باید مفصل باشد، گفت: براساس ظرفیت‌های فعلی از توان صادراتی 50 میلیارد دلاری برخوردار هستیم و برای ارتقا آن در حال تعریف مگاپروژه‌های صادراتی هستیم تا یک ظرفیت 10 میلیارد دلاری را برای سه سال آینده برنامه‌ریزی کنیم. 

مودودی بیان داشت: در سال جاری قرار بود 1300 میلیارد تومان مشوق صادراتی به حساب سازمان واریز شود که تاکنون 20 میلیارد تومان بیشتر به حساب سازمان واریز نشده است. 

وی اظهار داشت: برای مشوق صادراتی سال آینده هم بودجه تقریبا 700 میلیارد تومانی تخصیص یافته که در مقایسه با امسال کاهش یافته است که امیدواریم امسال به طور کامل اختصاص یابد تا بتوانیم برنامه‌های بلند مدت و مشخصی را برای آن تعریف کنیم. 

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در مورد برداشته شدن ممنوعیت واردات 47 قلم کالا گفت: ممکن است واردات اقلام مختلفی آزاد و یا به لیست ممنوعیت اضافه شود که این موضوع براساس نیاز کشور است وقتی واردات 1339 قلم کالا ممنوع شد بخشی از این کالاها مورد نیاز تولید بودند و ما بطور مشخص در بعضی از اقلام تولید کافی در داخل کشور وجود نداشت که ممکن است به مرور از لیست ممنوعیت واردات خارج شود. 

 

فارس

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا