اخبار

میان پتروشیمی ها و اعتراضات ماهشهر چه رابطه ای وجود داشت؟

بسپار/ ایران پلیمر شهرستان ماهشهر در جریان اعتراض‌های پس از گرانی ناگهانی بنزین، یکی از کانون‌های مهم و پرحادثه بود. عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، وزیر کشور هفته گذشته و در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون از بسته شدن جاده ماهشهر به بندر امام توسط معترضان به مدت سه روز خبر داد که طولانی‌ترین دوره اعتراض در پی گران شدن بنزین محسوب می‌شد.این جاده که بیشترین تردد جاده‌ای در استان خوزستان را دارد، یک جاده مهم ترانزیتی به‌ویژه برای کارخانه‌های پتروشیمی محسوب می‌شود.

علاوه بر این‌، گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که در میان شهرهای استان خوزستان، بیشترین کشته‌ها متعلق به شهرستان ماهشهر و بندر امام بوده است، یعنی دو شهری که ابتدا و انتهای این جاده بوده‌اند.

نکته دیگر  درباره اعتراض‌های این شهر واکنش محمد گلمرادی، نماینده ماهشهر در مجلس بود که در جلسه علنی روز دوشنبه خطاب به حسن روحانی گفت: “شما چه کردید که شاه بی‌شرف نکرد؟ شما امنیتی‌ترین رئیس جمهور این کشور هستید. رفتار شما در بعد امنیتی مشکوک و تردیدآمیز بود. 

برخی این اظهارنظر صریح و تند نماینده ماهشهر را مرتبط با حجم سرکوب و کشته‌ها در این شهر می‌دانند ولی او در گفت‌وگویی با سایت مدارا تاکید کرد که ماجرای کشتار مردم معترض در نیزار جراحی صحت ندارد و چنین اتفاقی غیرممکن است.

از سوی برخی مسوولان گفته شده افرادی در داخل نیزار به سمت ماموران شلیک کرده‌اند و ماموران در واقع به این حمله واکنش نشان داده‌اند.

برخی کارشناسان امنیتی هم معتقدند آنچه در ماهشهر رخ داده، تلاش اطلاعاتی و امنیتی سعودی‌ها برای ضربه زدن و ایجاد خرابکاری در تاسیسات پالایشگاهی، نفتی و پتروشیمی کشور بوده است. 

تاسیسات پتروشیمی بندر ماهشهر با ظرفیت عظیم آن، از مهمترین نقاط صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی کشور است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا