اخبارمقالات

همه گیری کووید 19 چه بر سر کسب و کارهای پلیمری آورده است؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  بیماری همه گیر کووید-19 ضربه بزرگی به اقتصاد جهانی وارد کرده است. این مقاله که توسط بخش رانشگری لوله و پروفیل انتشارات AMI صورت گرفته میزان تاثیر این بیماری بر صنعت پلاستیک و هم-چنین انتظارات برای بازگشت را بررسی می کند.

این مقاله بر اساس تحقیق درباره ی تمایلات کسب و کار روی 306 شرکت پلاستیک در سراسر دنیا و توسط مجلهPipe & Profile Extrusion انتشارات AMI در بازه زمانی 24 ژوئن تا 5 ژوئیه 2020 انجام شده است. شرکت های موجود در این تحقیق در هر 5 منطقه جهان قرار داشته و زنجیره تامین صنعت پلاستیک را به طور کامل پوشش داده اند.
از نظر طبقه بندی جغرافیایی، 57 درصد شرکت کنندگان در تحقیق در اروپا، 21 درصد در آمریکای شمالی و 15 درصد در آسیا قرار داشته اند. از نظر جایگاه در زنجیره ارزشی صنعت پلاستیک، 27 درصد فرایندکار، 16 درصد تامین کننده بسپار، 15 درصد تامین کننده ماشین آلات، 12 درصد تامین کننده افزودنی و 12 درصد آمیزه کار بوده اند. مصرف کنندگان نهایی پلاستیک ها 3 درصد و بازیافت کنندگان نیز 4 درصد از شرکت کنندگان در تحقیق را تشکیل داده اند.
از نظر بازارهای اصلی پلاستیک ها، 21 درصد از شرکت کنندگان در حوزه بسته بندی منعطف مواد خوراکی، 13 درصد در حوزه خودرو و ترابری، 12 درصد در ساخت و ساز و زیرساخت، 8 درصد در بسته بندی صلب مواد خوراکی و 5 درصد در حوزه الکتریک و الکترونیک فعالیت داشته اند. حدود 7 درصد نیز در بسته بندی منعطف یا صلب غیرخوراکی فعالیت داشته اند. داده ها در انجمن مجازی پلاستیک و همه گیری AMI به صورت برخط گزارش شده و مورد بحث قرار گرفته است.

نتایج نظرسنجی شرکت کنندگان
به طور قطع صنعت پلاستیک جهانی نیز نتوانسته از تاثیرات کووید-19 فرار کند، به طوری که بر اساس یافته های تحقیق انجام شده توسط بخش رانشگری لوله و پروفیل انتشارات AMI، بیش از 60 درصد کسب و کارها کاهش فعالیت تا 10 درصد یا بیشتر را در نیمه اول سال تجربه کرده اند. اگرچه، این تحقیق، میزان امیدواری زیاد بازیگران بزرگ صنعت پلاستیک را نیز آشکار می کند، به گونه ای که 60 درصد آن ها انتظار دارند تا پایان سال 2021 به شرایط پیش از کووید-19 بازگردند.
بدون شک، بررسی AMI تایید می کند که تاثیرات همه گیری کووید-19 بر صنعت پلاستیک ناگهانی و شدید بوده است. اکثر شرکت کنندگان در این تحقیق، اثرات منفی این بیماری بر فعالیت های اقتصادی  خود را تا 20 درصد یا بیشتر در نیمه اول سال گزارش کرده اند. هم چنین از گزارش ها مشخص می شود اثر کووید -19 در نقاط مختلف دنیا در زمان های متفاوتی بوده است، برای مثال در 3 ماهه اول در چین، در ماه مارس سایر کشورهای آسیایی و اروپا و هم چنین آمریکای شمالی و در ادامه آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقا تحت تاثیر آن قرار گرفته اند (شکل 1). اگرچه، جدای از زمان بندی، تاثیر این بیماری بر کسب و کار در همه نقاط جهان مشابه بوده است.

شکل 1: چه زمانی تاثیر کووید-19 بر کسب و کار شما شروع شده است؟

داده ها نشان می دهد تولیدکنندگان بسپار و مستربچ، بیشترین تاثیر آنی را گرفته اند؛ شرکت های فعال در حوزه خودرو و حمل و نقل نیز با گزارش 91 درصدی آثار منفی به شدت ضربه خوردند، بیش از 60 درصد آن ها در اثر H1 2019 زوال 20 درصدی یا بیشتر را تجربه کرده اند (شکل 2).
هرچند، 14 درصد شرکت کنندگان تاثیر خاصی بر کسب و کارشان را گزارش نکرده اند و 14 درصد نیز بهبود بر کسب و کارشان را تجربه کرده اند. به نظر می رسد صنایع مربوط به بسته بندی منعطف مواد غذایی بیشترین رشد کسب و کار را داشته، به طوری که 30 درصد از آن ها افزایش فعالیت های اقتصادی در نیمه اول سال را در مقایسه با متوسط 10 درصدی صنعت تجربه کردهاند

از لحاظ چالش هایی که این همه گیری بر صنعت پلاستیک در سراسر جهان تحمیل کرده است، بزرگ ترین آن مربوط به کاهش تقاضا بوده که توسط 66 درصد شرکت کنندگان گزارش شده است. سایر چالش های کلیدی شامل دورکاری کارمندان از خانه (حدود 49 درصد)، اجرای دستورالعمل های ایمنی مربوط به کووید-19 در محل کار (44 درصد)، مشکلات لجستیکی (31 درصد) و انبارش مواد (28 درصد) می باشد. از طرفی، برای اندکی از کارگاه ها (20 درصد) نیاز به تامین افزایش ناگهانی تقاضا یک چالش بزرگ محسوب می شود.

 

برگردان: مهندس دل آرا مهابادی
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۶ ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا