اخبار

ناصر امینی مدیر موسسه خیریه مهر سهیلا: گام بعدی موسسه ساخت مرکز جامع سرطان است/ جشن گلریزان سالانه مهرسهیلا سه شنبه برگزار می شود

بسپار/ ایران پلیمر به بهانه چهارمین جشن گلریزان سالانه موسسه خیریه مهرسهیلا گفت و گویی داشتیم با ناصر امینی مدیرعامل ساپل و مدیر و موسس موسسه خیریه مهرسهیلا که در کرج بیماران مبتلا به سرطان را برای تامین هزینه های درمان تحت پوشش دارد. 

 

بسپار- قبلا در مجله بسپار با جنابعالی گفت و گوی مفصلی در خصوص موسسه خیریه مهرسهیلا داشتیم. بسیار خوشحالیم که یک بار دیگر فرصت یافتیم ضمن گفت و گو با شما قدردان این حرکت انسانی باشیم. در ابتدا از اهداف و برنامه های چهارمین گلریزان موسسه که 22 آبان ماه برگزار خواهد شد بفرمایید. 

امینی: در 22 آبان ماه سال جاری در هتل المپیک چهارمین دوره ی مراسم گلریزان به نفع بیماران مبتلا به سرطان برگزار می شود. هدف از برگزاری این رویداد ارایه ی گزارش عملکرد موسسه و  بیان اهداف آن است. انجمن همگن پلاستیک استان تهران، انجمن ملی، سایر حامیان در استان تهران و  البرز از جمله مدعوین همایش  هستند که امیدواریم برایشان مثمر ثمر باشد.

 

بسپار- هدف برگزاری این برنامه سالانه و دعوت از خصوصا همکاران در صنعت پلیمر کشور چیست؟ و در ادوار گذشته این گردهمایی چه قدر بر روی کیفیت کار این موسسه موثر بوده است؟

امینی: این موسسه تا به امروز زیر چتر صنعت توانسته به اهداف خود دست یازد و 550 بیمار را تحت پوشش قرار داده است. به جرات می توان گفت بدون کمک اهالی عزیز صنعت، شکل گیری این موسسه ناممکن بود. موسسه در ابتدا حدود یک سال و نیم از هدیه­ ی اولیه و با مبالغ بسیار ناچیز به صورت غیر رسمی اداره شد و در  سال 1394 از اولین گلریزان در تالار آرش کرج حدود سیصد میلیون تومان به موسسه کمک شد که در همان سال 270 نفر را تحت پوشش قرار دادیم و مباحث آموزشی خوبی را برگزار کردیم. در گلریزان دوم در سال 95 حدود 320 میلیون تومان اهدا شد که با توجه به افراد تحت پوشش افراد زیادی اضافه نشدند. در سال 96 هم همان حدود مبلغ اهدا شد و حمایت مضاعفی از سوی بنیاد زنده یاد جاج محمد تقی ترکمان، پدر دکتر ترکمان که از فعالین انجمن ملی و فرد زحمتکشی برای تشکل هاست به بنیاد اهدا شد که رقم افراد تحت پوشش را به 550 نفر رسانید. گلریزان ها معمولا در ماه مبارک رمضان برگزار می شوداما به دلیل کمبود وقت، به آبان ماه انتقال یافت و مار را با مشکلاتی مواجه کرد. برای مدتی از پذیرش بیماران معذور شدیم اما بنیاد یاد شده مجددا مبلغ قابل توجهی در این برهه به مهر سهیلا کمک کرد و باعث شد در کار ما خللی ایجاد نشود. امیدواریم بتوانیم تعداد بیماران تحت پوشش را از طریق  گلریزان امسال به هزار و 500 نفر افزایش دهیم.

هر بیمار سالانه به طور متوسط حدود 5 میلیون تومان هزینه درمانی دارد که موسسه به سایر جنبه های زندگی آنان از جمله تحصیل فرزندان، بهداشت روانی و جسمانی خانواده و غیره هم توجه دارد. البته رقمی که موسسه تقبل می کند بخشی از هزینه های درمان است. بیمارانی هستند که به طور دایم از موسسه تسهیلات دریافت می کنند اما اکثریت سایرین دوره ی درمان دارند که به طور متوسط حدود 5 میلیون تومان هزینه دریافتی خواهند داشت. این بزرگواران زمانی به موسسه مراجعه می کنند که همه چیز را از دست داده اند و حتی خانه و ماشین و غیره را صرف هزینه های بیماری کرده اند. متاسفانه از ابتدای راه به موسسات مراجعه نمی کنند که با این شرایط سخت مواجه نشوند. نجابت و مراعات عزیزان تا جاییست که زمانی به موسسات مراجعه می کنند که هزینه های عمده را خودشان انجام داده اند و برخی دوره های شیمی درمانی، دارو های پس از آن و هزینه های این چنینی را از موسسه دریافت می کنند. امیدواریم بتوانیم این مبلغ را که برای هزار نفر، سالانه 5 میلیارد تومان می شود از دوستان هم صنعت دریافت کنیم.

از دیگر اهداف موسسه، ساخت مرکز جامع  سرطان است که طرح ریزی های اولیه انجام شده و به زمینی به وسعت 18 هزار متر نیاز است که در حال جست و جو برای یافت چنین زمینی هستیم و امیدواریم در گلریزان های اینده به این هدف دست یابیم. برای تحقق این هدف گلریزان جداگانه ای برگزار خواهد شد. این مرکز بسیار مورد نیاز کشور است و مسایلی از جمله آموزش، پیشگیری، ورزش و غیره به عزیزان مستعد یا بیمار کمک می کند. بزرگوارانی از جامعه پزشکی که در موسسه حضور دارند معتقد هستند کار ما فقط کمک برای درمان بیماری نیست و باید از همه ی جوانب به بهبود افراد جامعه پرداخت. نیازهای بیماران چیزی فرای نیازهای انسان های سالم است و علاوه بر درد، دغدغه ی تامین مخارج بیماری را نیز دارند. با توجه به عشق و محبتی که در هموطنان و هم صنعتی های عزیز دیده ام اطمینان دارم این مهم انجام می پذیرد. موسسه نیز با برنامه مدون و دقیق که اسناد آن نیز موجود است با  نگاه مدیریت نوین اداره شده و در بحث شفاف سازی و اعتمادد سازی همه جانبه سعی داشته برنامه ها را به شکل صحیح پیاده ساده کرده و اطلاع رسانی کند. هیچ هزینه ای نقدی انجام و دریافت نشده و بیماران با حواله موسسه به مراکز مورد قرارداد ما مراجعه کرده و در پایان هر ماه با صورت حساب، هزینه ها پرداخت می شود. با تشکر از موسسه محک، موسسه دهش پور و موسسه مهرانه زنجان و همچنین موسسات همراه دیگر که در تدوین برنامه به ما کمک کردند.

 

بسپار-  با توجه به شرایط عمومی اقتصادی کشور، در سال جاری تمامی موسسات خیریه دوران سختی را می گذرانند. آیا مهر سهیلا هم اینگونه بود؟ چگونه این شرایط بحرانی را مدیریت کردید؟

امینی: چالش حال حاضر کشور قطعا موسسه را هم دچار چالش کرد که همانطور که عرض کردم  با حمایت بنیاد زنده یاد حاج محمد تقی ترکمان رفع شد. همچنین با تدابیر مدیریتی مانند گلریزان درصدد دریافت کمک بیشتری از هم صنعتی های عزیز هستیم. داروها گران تر از قبل شده هرچند که در دستور کار شبکه ملی سرطان قرار دارد تا داروها مستقیما از کشور مبدا وارد شده و بدون هزینه های جانبی در داروخانه ی تحت پوشش موسسات خیریه توزیع شود. هرچند باید پذیرش را محدود کرد که بسیار سخت است و نه گفتن به این عزیزان بسیار درد اور است. از دولتمران خواهش کرده ایم تدابیری بیاندیشند که به چنین وضعی دچار نشویم.

 

بسپار- حامیان گلریزان را چه شرکت هایی تشکیل می دهند؟

امینی: اسپانسری این گلریزان ها شرکت های کیمیاران، گل ایران و ساپل بوده اند و مهمان ها به نفع موسسه خیریه مهر سهیلا مهمان این شرکت ها هستند.

 

بسپار- در مورد چهارمین جشن سالانه مهر سهیلا هم بیشتر بفرمایید چه کسانی حضور خواهند داشت و برنامه چه خواهد بود؟

 امینی: مهمان های ویژه زیادی در این دوره حضور خواهند یافت. از جمله جناب اقای مرتضوی رییس اتاق بازرگانی تهران و بزرگوارانی از ورزشکاران و هنرمندان عزیز کشور و همچنین دکتر کلیوند یکی از نماینده ­های استان البرز در مجلس.

 

بسپار- در خصوص حمایت های روانی از بیماران و خانواده های آنها برنامه های خاصی دارید. در این خصوص هم برای ما بفرمایید.

امینی: هر کدام از این پرونده ها خود یک تراژدی است که ممکن است هر کسی را دچار کند و منحصر به شخص خاصی نیست. همه باید برای آموزش، پیشگیری و درمان دست به دست هم دهیم. موظف هستیم اگر یک ساعت  هم بتوانیم شخصی را زنده نگاه داریم ایم کار را انجام دهیم. من این مشکل را شخصا تجربه کردم و زمانی که پزشک ها همسرم را جواب کردند او را برای درمان به خارج از کشور بردم. کسی نمی تواند چشم به روی رفتن عزیزش ببندد حتی اگر برای یک ساعت باشد. علم همواره در حال پیشرفت است و نباید از درمان ناامید شد. به این ترتیب علاوه بر درمان بیماران، پیشگری از آسیب های روحی و اجتماعی خانواده بیماران را نیز در نظر داریم.

تحقیقات ثابت کرده ریشه ی اکثر بیماری ها روحی است و  اموزش های روان شناختی نیز در برنامه ما قرار دارد و آموزش در تمام قسمت های زندگی صورت می گیرد. روزهای دوشنبه در خانه باغ فاتح از ساعت 5:30 تا  8 شب به صورت هفتگی برگزار می شود. بیش از 20 سمینار اموزشی در خصوص زندگی موفق و تربیت فرزند و همچنین پیش آگاهی سرطان و سبک زندگی در استان تهران و البرز برگزار کردیم و اطمینان دارم با یاری دوستان، برنامه های ما به زودی عملیاتی خواهند شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا