اخبار

اختصاصی بسپار/ نانوپوشش هاي مقاوم در برابر تابش فرابنفش

بسپار/ ایران پلیمر حضور نانومواد در پوشش­هاي پايه ­آب و حلال پايه اثرگذاري بسيار مطلوبي دارد. پوشش­هاي شفاف جاذب فرابنفش و يا مقاوم در برابر آن اخيرا دو كاربرد عمده دارند: به عنوان لاك محافظ تابش فرابنفش بر روي سطوح چوبي و بازدارنده فرابنفش در محصولات پليمري به منظور جلوگيري از تخريب آن­ها. به دليل افزايش ساليانه شدت تابش فرابنفش، روش­هاي موثري كه بتواند از پوست انسان، پلاستيك و قطعات پليمري در برابر اين اشعه محافظت كند بسيار مورد توجه قرار گرفته است. پرتوهاي فرابنفش همچنين مي­توانند منجر به آسيب­هاي بسياري از جمله رنگ­ پريدگي، گچي شدن و يا حتي افت خواص مكانيكي در پارچه، پلاستيك و انواع پوشش­ها شوند. بنابراين، توسعه مواد جاذب اشعه فرابنفش در حوزه­هاي مختلف سلامتي و محيط­ زيست مهم تلقي مي­گردد.

 

خلاصه بازار پوشش­های مقاوم در برابر تابش فرابنفش
بازار اصلی چوب، نما، نساجی، پوشش
ارزش بازار در سال 2012 365 میلیون دلار
سهم نانوپوشش %5/3
نرخ رشد  تا 2020 %9/4
ارزش بازار 2020 535 میلیون دلار
سهم نانوپوشش %9

 

نانومواد

در طي دهه اخير، توسعه نانوموادي كه گروه­هاي عاملي مسدود كننده تابش فرابنفش را دارند بسيار توسعه يافته است. اكسيد روي، اكسيد تيتانيوم و اكسيد سريم از جمله نانوموادي هستند كه در اين بخش مورد استفاده قرار مي­گيرند. نانومواد به دليل مساحت سطح بالا نسبت به مسدود يا جذب كردن پرتوهاي فرابنفش بسيار موثر عمل مي­كنند.

بازارها

در صنعت نساجي، حضور لايه، رنگدانه و يا الياف جاذب تابش فرابنفش موجب افزايش طول عمر پارچه خواهد شد. نانواكسيد ­تيتانيوم و اكسيد روي به عنوان مواد جاذب فرابنفش در صنعت نساجي مورد استفاده قرار مي­گيرند. اكسيد روي همچنين در سطح الياف پشم و پنبه استفاده مي­شوند و علاوه بر خصوصيات ذكر شده موجب استحكام الياف نيز خواهند شد. طيف جذبي اكسيد روي نسبت به اكسيد تيتانيوم گسترده­تر است و خصوصيات آنتي­استاتيك بهتري را ارائه مي­دهد. همچنین از نانوذرات به عنوان مواد افزودنی در پوشش­هایی استفاده شده است که به منظور کاهش تغییر رنگ در فضای باز استفاده می­شود.

 

مترجم: مهندس بابک نظری، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله  را در شماره ۲۱۷ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا