مقالات

نانو ذرات در صنایع پوشرنگ، زیر ذره بین مقررات

بسپار/ ایران پلیمر اخیرا در اروپا، تقاضا برای پوشش­ های حاوی رنگدانه با توزیع اندازه ذره یکنواخت و در مقیاس نانو به طور چشمگیری افزایش یافته است که علت آن کیفیت، دوام و مقاومت بالای این پوشش­ هاست. در عین حال اتحادیه اروپا قوانینی به منظور حصول اطمینان از ایمنی مواد مورد استفاده در تولید محصولات به صنعتگران و کاربران این نانورنگدانه ­ها ارائه کرده است.

طبق گزارشی از سازمان نظارت بر مواد نانو اتحادیه اروپا (EUON) در سال 2018، اطلاعاتی مبنی بر میزان خطرناک بودن بیشتر این نانو رنگدانه­ ها در دسترس نیست و پر واضح است که برای استفاده انبوه لازم به ارزیابی جامع از ویژگی­های این نانو رنگدانه ­ها می ­باشد. با اصلاحات انجام شده توسط گروه ثبت، ارزیابی، مجوز و محدودیت مواد شیمیایی (REACH) و قوانین ایمنی مواد شیمیایی اتحادیه اروپا، شرکت­ها بایستی اطلاعات مربوط به نانوذرات را در اختیار آژانس شیمیایی اروپا قرار دهند تا میزان خطرآفرینی آن­ها برای سلامت و محیط زیست مورد بررسی دقیق­تر و در اختیار مشتریان قرار گیرد. همچنین لازم است تولیدگنندگان به منظور بهبود کیفیت محصولات و همچنین تکمیل اطلاعات ایمنی نانوذرات، توجه بیش­تری به بخش تحقیق و توسعه خود نمایند. بر اساس برآوردهای سازمان نظارت بر مواد نانو اتحادیه اروپا، در حال حاضر حدود 80 نوع متفاوت نانو رنگدانه در بازار اروپایی وجود دارد که  از میان آن­ها دی اکسید تیتانیوم، کربن سیاه، آهن و دیگر اکسید های فلزی دارای بیشترین سهم هستند.

در نهایت الزامات جدید ثبت محصولات به نفع تولیدکنندگان پوشش خواهد بود، زیرا دانش بیشتر در مورد جنبه­ های ایمنی نانو ذرات مصرفی در پوشش­ ها باعث حصول اطمینان کاربران از کم خطر بودن نانوکامپوزیت­ها و نانو رنگدانه ­ها  برای سلامتی و محیط­زیست خواهد شد. البته این اقدامات برای تولیدکنندگان دی اکسید تیتانیوم اروپا به منظور جلوگیری از دسته بندی محصولات آنها در گروه مواد سرطانزا ناکافی بنظر می­رسد و از همین رو پوشرنگ­های حاوی دی اکسید تیتانیوم باید حاوی برچسب هشدار سلامت مشکوک به سرطان (گروه2) در صورت استنشاق ذرات باشند که این تصمیم توسط کمیسیون اتحادیه اروپا در سال جاری مورد تایید قرار خواهد گرفت. نارضایتی مقامات تنظیم کننده قوانین ایمنی فرانسه، که طرح استفاده از برچسب هشدار سلامت دی اکسید تیتانیوم توسط آنان ارائه شده بود، از عدم وجود اطلاعات کافی در رابطه با میزان خطرآفرینی استنشاق ذرات دی اکسید تیتانیوم، نیز به این موضوع دامن زده است.

در حال حاضر، بزرگترین نگرانی ایمنی در مورد نانوذرات، خطرات ناشی از استنشاق است. با توجه به گزارش سازمان نظارت بر مواد نانو اتحادیه اروپا، نانوپودرهای غیر قابل حل، با استنشاق می توانند با اندامگان در سطح سلولی پیوند برقرار کنند و باعث ایجاد مشکلات تنفسی و التهاب مزمن ریوی و کبدی شوند. بنابراین اطلاعات ایمنی جدید باید شامل میزان سمیت و نحوه مواجهه با ذرات باشد. جزئیات مربوط به اندازه، شکل و الگوهای سطح نانو ذرات بر روی سمیت و نحوه مواجهه با آن­ها تاثیر زیادی دارند.

با قواعد جدید 7 ساله ارائه شده توسط اتحادیه اروپا، تعریف نانو ذرات دچار تحول خواهد شد. در حال حاضر طبق تعریف، ماده ای با 50 درصد یا بیشتر که شامل ذراتی با مقیاس بین 1 تا 100 نانومتر باشد، نانو خوانده می­شود. این تعریف توسط کمیسیون اروپا به علت شکایاتی نظیر باریک بودن توزیع اندازه ذرات، محدودیت و مشکلات تولید این اندازه ذره مورد بررسی مجدد قرار گرفته است. این تعریف ممکن است برای ذراتی با طولی بیشتر نسبت به بقیه مقیاس، مانند میله، لیف یا لوله، و شکل شبیه به صفحه ای که در آن یک بعد خارجی کوچکتر از 1 نانومتر است، نیز شامل شود. سایر مواد نانو که توسط تعریف موجود پوشش داده می شوند ممکن است حذف شوند، اما به طور کلی تعریف جدید باعث می شود انواع مختلفی از مواد، از جمله رنگدانه ­ها، به عنوان “نانو” طبقه بندی شوند.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 198ام دوماهنامه پوشرنگ در اسفندماه منتشر شده، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

 

(ادامه دارد…)

 

 

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 198ام ویژه نامه پوشرنگ که در پایان اسفندماه منتشر شده، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا