اخباراخبار ویژه

نانو ­مواد به عنوان فرصت و شانسی جدید برای محافظت از کارکنان در برابر خطرات زیستی

بسپار/ ایران پلیمر  عفونت­ های مرتبط با مراقبت­ های بهداشتی (HAIs: Healthcare- Associated infections) بیانگر یک عارضه تناوبی مربوط به بیماران بستری و کارکنان بیمارستان هاست. در سال­های اخیر شواهد علمی قابل توجهی پیرامون نقش سطوح، بخصوص سطوحی که بیماران با آن­ها در تماس مستقیم هستند، در انتقال پاتوژن­های بیمارستانی، وجود داشته ­است. بنابراین یافتن اقدام محافظتی برای به حداقل رساندن آلودگی میکروبی در مراکز درمانی و جلوگیری از انتشار باکتری­های مقاوم به چند دارو، امری ضروریست. پوشش­های ضدمیکروبی فعال شده با نانومواد بر اساس سازوکار عملکرد خود در سه گروه تقسیم بندی می­ شوند: سطوح آزاد کننده ترکیبات فعال، سطوح از بین برنده تماس و سطوح نچسب. تا به امروز اطلاعات کمی پیرامون اثربخشی پوشش­های ضدمیکروبی فعال شده با نانومواد در کاهش احتمال عفونت­های مرتبط با مراقبت­های بهداشتی در دسترس بوده است که اکثر مطالعات نیز به نتایج قطعی در مورد اثرات موثر آن­ها نرسیده اند. بعلاوه نبود دستورالعمل­های استاندارد برای ارزیابی اثرات ضدمیکروبی و داده­های ضعیف درباره برهم­کنش­های بین پوشش­های ضدمیکروبی فعال شده با نانو و مواد ضدعفونی کننده، از ورود آن­ها به بازار جلوگیری می­کند. مطالعات بیش­تری برای بررسی خطرات و مزایای پوشش­های ضدمیکروبی فعال شده با نانومواد بعنوان اقدام محافظتی جمعی در زمینه مراقبت­های بهداشتی مورد نیاز است.

مقدمه

مواد فعال شده با نانوذرات تولید گسترده ای داشته و در بخش­های مختلفی از انرژی تا دارو، از خودرو تا ساخت و ساز، از کشاورزی و غذا و تا مراقبت­های شخصی استفاده می­ شوند. عمده نگرانی­های شغلی مربوط به عوارض جانبی احتمالی آن­ها و راهکار­های مرتبط برای جلوگیری از کسانی است که در معرض آن­ها قرار دارند.

ویژگی­های جدید مواد در مقیاس نانو می­تواند فرصت­های جدیدی را برای بهبود شرایط و حمایت از کارکنانی که از طریق توسعه تجهیزات و فناوری­های جدید در معرض خطرات روزمره قرار دارند، فراهم می­آورد. برای مثال، فناوری نانو در لباس­های محافظتی و منسوجات هوشمند کاربرد فراوانی داشت که به دلیل بهبود ویژگی­های حرارتی، الکتریکی، مکانیکی و ضدمیکروبی در بهبود تجهیزات محافظتی شخصی استفاده می­­شد. لباس­های مهندسی شده احتمالا می­توانند خطر عفونت میکروبی را کاهش دهند، ورقه­های نانو سلولزی می­توانند به عنوان پانسمان زخم و مواد ترمیمی در پزشکی و در آینده برای توسعه روکش­های سترون در جراحی استفاده شوند. در این چارچوب و مطابق با راهبرد اروپایی، توسعه فناوری نانو، افق­های جدیدی را در تحقیقات غیر مرسوم گشوده است.

ترکیبات ضدمیکروبی منجر به تولید پوشش­های ضدمیکروبی می­شوند.

عفونت­های مرتبط با مراقبت­های بهداشتی(HAIs) از شایع­ترین عوارض در بیماران بستری با تاثیرات قابل توجه بالینی و اقتصادی هستند. افراد مستعد ابتلا به این عفونت­ها، در ابتدا بیماران و سپس پرسنل مراقبت­های بهداشتی، دستیاران، کارآموزان و دانشجویان خواهند بود.

در بررسی اخیری که درباره انواع عفونت­های مرتبط با مراقبت­های بهداشتی توسط مرکز اروپایی برای کنترل و پیشگیری انجام شده­است، نشان می­دهد که سالانه حدود 3/3 میلیون بیمار حداقل توسط یک بیمار مبتلا به عفونت­های مرتبط با مراقبت­های بهداشتی مبتلا شده­ و حدود 37000 نفر نیز جان خود را از دست می­دهند. به خصوص در ایتالیا هر ساله حدود 450 تا 70000 مورد جدید از عفونت­های مرتبط با مراقبت­های بهداشتی در کشور، ثبت می­شود که تقریبا نیمی از آن­ها قابل پیش­گیری هستند. عفونت­های مرتبط با مراقبت­های بهداشتی با پدیده جهانی افزایش مقاومت در برابر پاد زیست­ها، رابطه نزدیکی دارند. طبق جدیدترین گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD: Organization for Economic Cooperation and Development)، ایتالیا در سال 2014 سومین کشور با بالاترین درصد مقاومت به پاد زیست است( حدود 33 الی34%) که این مقدار در مقایسه با سال 2005 ( با درصد 16الی 17%) رشد دو برابری داشته است.

اگرچه در 20 تا 40% موارد، منبع و علت عفونت­های مرتبط با مراقبت­های بهداشتی نشات گرفته از خود بیمار بود، اما شرایط محیطی (هوا، آب) و سطوح (اتاق­های بیماران، تجهیزات پزشکی و …) نیز در انتقال ریز جانداران دخیل بوده­ است. شواهد علمی قابل توجهی در سال­های اخیر نقش سطوح بی جان را در انتقال باکتری­های مقاوم به چند دارو اثبات کرده اند.

 

مترجم: مهندس فهیمه رفیعی، کارشناس ارشد مهندسی پلیمر


(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۱ ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا