اخبار

نخستین رشته های چاپ سه بعدی از PLA و نانوالماس

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکت های VTT و Carbodeon Ltd Oy یک ماده ی پلاستیکی را تولید کرده اند که برای مصارف صنعتی و شخصی مناسب است. این ماده به فرایند چاپ سه بعدی سرعت بخشیده و ماندگاری مکانیکی قطعات چاپ شده را بهبود می دهد. رشته های تولیدی که uDiamond® نام گرفته اند توسط شرکت Carbodeon به ثبت مالکیت فکری رسیده و اکنون در بازار موجود است. این تولید کاربردهای چاپ سه بعدی را ارتقا داده و محدوده ی کاربردی آن را گسترده می کند.

به عنوان یکی از مزایای این رشته های تولیدی می توان به توانایی آن ها در شکل گیری ساختاری اشاره کرد. ذرات کروی نانوالماس می تواند به عنوان نرم کننده عمل کرده و در خروجی نازل تجمع نکرده و موجب گرفتگی نشود.

نانوالماس قادر است رسانایی گرمایی پلاستیک را افزایش داده که این مساله می تواند به افزایش سرعت چاپ سه بعدی کمک کند. به عنوان مثال در آزمون های اولیه ی چاپ سه بعدی توسط شرکت Carbodeon سرعت چاپ تا 500 میلی متر بر ثانیه هم رسید. علاوه بر این، خواص مکانیکی ماده هم تا مقادیر قابل توجهی افزایش یافت. پلی لاکتیک اسید تقویت شده با نانوالماس به آسانی چاپ شده و با دستگاه های چاپ سه بعدی شخصی هم قابل استفاده است.

یکی از چالش های این تولید پراکنش نانو الماس در بستر پلی لاکتیک اسید بود. این مساله با همکاری دو شرکت VTT و Carbodeon Ltd Oy مرتفع شد.

نانوالماس نانوذره ای است که در یک فرایند انفجاری تولید شده و یکی از بهترین مواد در بهبود رسانایی گرمایی پلاستیک ها شناخته می شود. این ماده به عنوان سخت ترین ماده ی موجود در جهان شناخته می شود.

محصول uDiamond نانوذرات الماس با ابعاد ۴ تا ۶ نانومتر را داراست. این نانوذرات غیر سمی بوده و برای محدوده ی گسترده ای از کاربردها مناسب است. با وجود مصرف درصد اندکی از این مواد و در نتیجه تغییر قیمتی کم می توانند عملکرد قابل توجهی را به محصول نهایی اضافه کنند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا