اخبار

نخستین شناور باری/مسافربری کامپوزیتی کشور به آب انداخته شد

بسپار/ ایران پلیمر  نخستین شناور مسافربری با بدنه کامپوزیتی  با حمایت ستاد توسعه فناوی و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی، به آب انداخته شد. 

شناور حمل بار و مسافربری به آب انداخته شده، از الیاف کربن و الیاف شیشه ساخته شده است، که برای نخستین بار در ایران از این جنس برای ساخت بدنه شناور استفاده شده است. ویژگی منحصر به فرد این جنس استحکام بالا و در عین حال سبکی وزن است،  که این ویژگی باعث کاهش مصرف سوخت و انرژی می‌شود. 
در ساخت این شناور، از رزین، الیاف شیشه و تزئینات، سیستم‌های تاسیساتی همچنین نرده و پله،  فندر ، شیشه‌ها، چوب و سیستم سکان و سیستم کابل کشی و روشنایی استفاده شده است، که تمامی این مواد مصرفی تولید داخل‌اند. 
به طور حتم، استفاده از تولیدات داخلی موجب جلوگیری از انتقال ارز به واسطه تأمین نیازها و تقویت صادرات و کسب مزیت رقابتی در جهان می‌شود، 
از سوی دیگر، کاهش وابستگی ارزی به کشورهای بیگانه و تقویت پول ملی از یک سو و اتکاء به آن در معاملات و مبادلات اقتصادی و جلوگیری از انتقال سرمایه‌ها به خارج ازکشور از سوی دیگر زمینه‌های بکارگیری سرمایه‌ها در فرآیند تولیدات داخلی را فراهم می‌کند. 
از جمله مزایای این طرح می‌توان به کاهش مشکلات مربوط به حمل و نقل و گمرک ناشی از واردات کالا ، کاهش تورم ناشی از کمبود عرضه بواسطه افزایش تولید، کاهش قیمت تمام شده محصولات بواسطه تولید انبوه و صرفه جویی‌های اقتصادی بواسطه استفاده بهینه از تجهیزات تولید و صرفه جویی‌های ناشی از مقیاس تولید اشاره کرد. 
لازم به ذکر است؛ ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی؛ در سال 97 در نظر دارد از طرح‌های فناورانه ی حوزه‌های مرتبط، در قالب ارائه تسهیلات حمایت به عمل آورد.

 

منبع: روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا