اخباراخبار ویژه

نخستین گردهمایی صنعت پلیمر پس از پاندمی/ استقبال کم نظیر از ششمین کنفرانس مستربچ و کامپاند

بسپار/ایران پلیمر صبح روز گذشته ششمین کنفرنس بین المللی مستربچ و کامپاند در میان استقبال قابل پیش بینی این رویداد برگزار شد.

در آغاز کنفرانس و پس از خوشامدگویی دبیر کنفرانس دکتر نجمه السادات میر رضایی، دکتر موید نایب رییس هیات مدیره با اشاره به نحوه تامین مواد اولیه در گونه ها و گریدهای پلیمری مختلف، ابراز امیدواری کرد روی کار آمدن افراد فنی و علمی در وزارتخانه صمت به تسهیل این روند کمک کند. وی افزود طبیعی است که تامین به موقع و به کفایت مواد اولیه قطعا به توسعه صادرات این صنعت خواهد انجامید.

در خصوص بحث روز عرضه CRP100 هم دکتر موید گفت: کاربران این ماده پلی اتیلنی در صنعت لوله امکان کامپاندینگ با اکسترودرهای تک مارپیچه موجود خود را ندارند و اینکار به لحاظ فنی در واحدهای آمیزه ساز ممکن است. ممنونیم که امکان خرید آن برای واحدها آمیزه ساز فراهم و هفته پیش خرید خوبی هم انجام شد.

افزایش ظرفیت سازی های انجام شده صنعت مستربچ و کامپاند از 30 به 50 درصد از اهداف اولیه ماست.

در ادامه کنفرانس سخنرانی  محمد متقی رئیس دفتر توسعه پایین دستی پتروشیمی انجام شد که به رشد در وضعیت معاملات پلیمری و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این ٣ سال رشد چشمگیری وجود داشته و بیشترین عرضه را در امسال داشتیم.

در پس آن حجم معاملات نیز رشد ٢ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و سرانه اشتغال در پس آن رو به افزایش است و آمار آن بدین شکل ارزیابی می‌شود: هر میلیون تن 170000 نفر در حال اشتغال.

مهندس صفدری، مدیرکل صنایع غیرفلزی در معاونت امور صنایع هم در مراسم افتتاحیه گفت: به راحتی می توان ارزش 400 دلار در تن محصولات پلیمری را به 2000 دلار رسانید. همه عرضه 27 میلیون تنی محصولات پتروشیمی باید از کانال داخلی باشد و صرفا مازاد آن صادر شود. وی تغییرات در چارت وزارت صنعت را به نفع صنعت دانست و فرصت خواست تا این مساله برای همگان روشن شود.

او در ادامه گفت: البته من خوشحالم شما صنعتگران عزیز را می بینم ولی معتقدم ما هر چه کم تر هم را ببینیم بهتر است و معتقدیم به عنوان دولت کمتر دخالت در امور بخش خصوصی داشته باشیم. البته شرایط خاص کشور به لحاظ تحریمی در حال حاضر ورود ما را ناچارا باعث شده است. سامانه 124 به عنوان پنجره واحد ارتباطی و سامانه جامع تجارت راههای ارتباطی ما خواهد بود.

در این کنفرانس همچنین در پی مقالات علمی و ارائه‌های آن، به موضوعات:  اهمیت نقش مواد پلیمری، انقلاب صنعتی چهارم و پنجم و فناوری های همراه، مجزا شدن گرید ها در طرح سامانه بهین‌یاب، تنوع گرید ها و نوع خوراک دهی به شرکت های مولد و ایجاد پارک های فناوری و خوشه های صنعتی پرداخته شد.

آقای مرتضوی دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت ایران سخنران دیگر این کنفرانس بود. وی به نقش و اهمیت مواد پلیمری و فناوری‌های موجود در آن اشاره کرد و افزود نقش پلیمر ها در دنیای نوین فناوری رو به افزایش است و اگر  این نقش روند افزایشی را حفظ کند، کیفیت نیز بالا می رود.

وی گفت: این صنعت نیازمند نیروی ماهر، آموزش، لابراتوارهای پایه و استادان و دانشجویان متخصص و متعهد است.

ایشان اشاره ای به سامانه بهین‌یاب کردند و گفتند: اگر راندمان تولید و بازار صادراتی رو به افزایش برود، وابستگی به بهین‌یاب و رانت های موجود کم می شود. او در پایان اشاره ای به حقوق های نجومی کرد و افزود، حقوق نجومی به افراد نجومی بدهید و افراد نجومی استخدام کنید.

سخنران سوم در افتتاحیه این مراسم جناب آقای علیرضا کلاهی رئیس کمیسیون صنایع در اتاق بازرگانی بود که به اهمیت توسعه صنعت پرداختند و اشاره کرد، نداشتن سیاست درست برای توسعه صنعت خطرناک است!

ایجاد حمل و نقل الکترونیکی ١٠-١۵درصد تقاضای نفت و گاز را کاهش می‌دهد و اگر با فناوری روز و جایگزین انرژی های دیگر پیش نرویم این عدد بسیار چشمگیر می‌شود.

وی در پایان صحبت های خود به لغو مالیات تولید و افزایش منابع اشاره کرد.

از دیگر صحبت هایی که در روز ابتدایی کنفراس انجام شد میتوان به توسعه پارک های پتروشیمی (شیمیایی) اشاره کرد که روح الله وحید کیانی قائم مقام مدیر عامل پتروشیمی پتروالفین فناوران این بحث را بسط دادهدف ما گرفتن جایگاه قطب خاورمیانه در صنعت پتروشیمی تا سال ١۴٠۴بود که متاسفانه محقق نشد و موضوعات خوراک و فناوری عواملی بودند که مارا از این هدف عقب انداختند تا امروز عربستان حدود ۵٠درصد از ما جلوتر باشد و این جایگاه را در دست بگیرد.

کشور های دارای منابع پارک های فناوری دارند و این پارک ها مدل بزرگ شده ی خوشه های صنعتی هستند.

وی از ویژگی های پارک های فناوری به موارد زیر اشاره کردند:

١موقعیت راهبردی پارک ها

٢مشارکت و تمایل دولت ها

٣حضور شرکت های بزرگ بین المللی

۴سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت ها و خدمات پیشرفته

۵تلفیق بهینه واحد ها در داخل پارک ها

۶محیط مناسب سرمایه گذاری و مدیریت کارآمد

 

سیاوش منم نه از پریزادگان

از ایرانم از شهر آزادگان

که ایران بهشت است یا بوستان

همی بوی مشک آید از بوستان

سپندار پاسبان   ایران تو باد

ز خرداد روشن روان تو باد

ندانی که ایران نشست من است

جهان سر به زیر دو دست من است

عکس و فیلم‌های بیشتر در سایت اینستاگرام بسپار/ ایران پلیمر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا