اخبار

نذر طبیعت کنید…

بسپار می نویسد، حسام الدین محمد کولاییان، مدیرعامل شرکت پلاستونیک در گفت و گو با بسپار می گوید: شرکت پلاستونیک تولیدکننده انواع مخازن و قطعات پلاستیکی حجیم از 50 لیتر تا 20000 لیتر است. واحد تولیدی این شرکت در سال 1385 در شهرک صنعتی ساری آغاز به کار کرده و در حال حاضر با ظرفیت تولید 3000 تن در سال در 3 شیفت کاری با اشتغال 75 نفر پرسنل به طور مستقیم مشغول فعالیت است.

از او درباره ایده “نذر طبیعت” و نصب مخازن آب توسط گروه های حامی حیوانات و دوستدار محیط زیست می پرسیم که از کجا آمده است؟ می گوید: به کمک آقای بحری و جمعی از خیرین در کمپین نذر حیات وحش تشنه و نذرطبیعت  به جهت تامین آب شرب حیوانات در فصول گرم بین ماههای خرداد تا شهریور اقدام به ساخت آبشخور در مناطق بحران زده کردیم. این دو کمپین به کمک محیط بانان و حمایت مالی خیرین انجام می شود.

در قالب پویش مردمی نذر طبیعت تا کنون در حدود 23 مخزن  توسط خیرین و شرکت پلاستونیک تامین مالی شده و در مناطقی چون عباس آباد نایین، پارک ملی توران شاهرود، شمش و سرخابی یزد، نصب شده است.

حوضچه های آبشخور با مصالح بنایی در محیط طبیعی ساخته می شوند و آب از مخزن پلی اتیلن به وسیله لوله های پلاستیکی به حوضچه هدایت می شود، ارتفاع سطح مایع داخل حوضچه با استفاده از شیر و فلوتر کنترل می شود. مخازن به طور منظم و با نظارت محیط بانان با تانکر های حمل آب پر می شوند.

پلی اتیلن، پلیمر بسیار مقاومی است و با توجه به فرمولاسیون خاص گرید مورد مصرف ما و وجود رنگدانه در صورتی که مخازن به طور اصولی و بر شالوده ای محکم نصب شوند تا حداقل 10 سال می توانند عمر کنند.

از او در خصوص امنیت زیست محیطی خود مخازن سوال می کنیم: این مخازن از جنس پلی اتیلن هستند که قابل بازیافت است. همچنین با توجه به وزن کمتر در مقایسه با احجام مشابه مخازن فلزی هزینه حمل و نقل کمتری داشته و سوخت کمتری برای انتقال آن مصرف می شود.

به نظرم  پلاستیکها و به خصوص پلی اتیلن سهم به سزایی در بهبود کیفیت زندگی و کاهش آلودگی محیط و هوا دارند. به عنوان مثال با افزایش کاربرد پلاستیک در خودروها وزن کلی آنها کاهش یافته و مصرف سوخت آنها به میزان قابل توجهی کمتر شده است.

و مشارکت در این پویش چگونه است؟

کسانی که تمایل به شرکت در این امر خداپسندانه دارند می توانند از طریق شبکه های اجتماعی شرکت پلاستونیک (@plastonic.co) یا از طریق وب سایت به نشانی www.plastonic.comبا شرکت تماس حاصل بگیرند و یا در سایت فروشگاهی پلاستونیکwww.makhzaneab.com در قسمت جمع آوری کمک های مردمی،  راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

با توجه به نفوذ اینترنت در ایران و اقبال بسیار زیاد مردم به شبکه های اجتماعی توجه به این فضا (نه لزوما  حضور) فرصتهای جدیدی را بسته به نوع صنعت و بازاری که در آن  حضور داریم مهیا می کند. ارتباط ما با کمپین “نذر حیات وحش تشنه ” به واسطه حضور ما در فضای مجازی میسر شد.

آیا برای نصب این آبشخورها مجوزهای خاصی مورد نیاز است؟

خیر. منتها از مخازن استاندارد و بهداشتی دارای علامت استاندارد باید استفاده شود.  نصب می بایست با همکاری و هماهنگی محیط بانان منطقه صورت گیرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا