مقالات

نسل آینده دستگاه های خودکار اعمال پوشرنگ

بسپار/ ایران پلیمر روند پیشرفت صنعت خودروسازی در حال حذف خط تولید و روی آوردن به سمت ایستگاه کاری است. برای اولین بار یک دستگاه خودکار (AGV) با هدف هوشمند سازی خط اعمال پوشرنگ طراحی شد؛ شرکت Dürr با طراحی خلاقانه قطعات صنعتی، EcoProFleet را ارائه نموده که به عنوان یک دستگاه خودکار  AGV دارای قابلیت فعالیت بدون وقفه است.
تعداد خودروهای تولیدی روز به روز در حال افزایش است و تولیدکنندگان تمایل دارند دستگاه های جدید را وارد فرآیند تولید نمایند. این موضوع سبب بهره برداری بیش از حد از خط تولید شده است. در خط اعمال پوشرنگ خودرو، زمان لازم برای پوشش دهی هر خودرو بستگی به مدل آن دارد و زمان انتظار برای خودروهای بعدی معمولاً طولانی است، با ایجاد یک فرآیند قابل تنظیم می توان این مشکل را رفع نمود. در این نوع فرآیند به جای انتقال خودرو توسط تسمه نقاله، خودروها مستقل از یکدیگر و به صورت موازی در ایستگاه های مختلف حرکت می کنند. EcoProFleet یک فرآیند قابل تنظیم برای اعمال پوشرنگ ارائه کرده است که در آن مدت زمان لازم برای هر خودرو تاثیری بر زمان سایر خودروها نخواهد داشت که روش بسیار مقرون به صرفه ای می باشد. زمان هدر رفته در اثر بروز مشکلات عملکردی ناگهانی هم به حداقل می رسد، زیرا در AGV قابلیت انتقال به هر ایستگاه کاری وجود دارد.
در کارگاه های رنگ آمیزی اهمیت دو عامل انعطاف پذیری و مقیاس پذیری رو به افزایش است. EcoProFleet به عنوان اولین AGV این نیازها را به راحتی فراهم می نماید و با توجه به نیازهای موجود، بهینه سازی شده است. این خط جهت انتقال بارهای سنگین با وزن 850 کیلوگرم طراحی شده است تا با ظرفیت بار حداکثری 1000 کیلوگرم متناسب باشد. وجود اسکنر لیزری و سامانه ایجاد محدودیت سرعت در این فناوری، سطح بالایی از ایمنی را تضمین می کند. 
این فناوری از ابر خازن ها به عنوان ذخیره کننده انرژی استفاده می کند که در عرض 5/1 دقیقه شارژ می شود. مزیت تامین انرژی به این روش در قیاس با استفاده از باتری این است که AGV ها همواره در حرکت و کار هستند. سامانه کنترلی پیشرفته متصل به مرکز کنترل تولید ، این امر را تضمین می نماید. این شرکت برای استفاده از AGV در کارگاه های اعمال پوشرنگ یک سامانه هوشمند پیوسته ارائه می دهد. کنترل فیزیکی هر AGV و برنامه ریزی عملکرد آن امکان استفاده از این فناوری را به عنوان یک سامانه حمل و نقل کارآمد فراهم کرده است.  این خط رنگ نه تنها از لحاظ کاربردی بلکه از منظر ظاهری هم جذاب است و طراحی آن جایزه معتبر Design IF را از آن خود کرد.     

 

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

 

منبع: https://www.pcimag.com/articles/106720-automatic-guided-vehicles-for-the-paint-shop-of-the-future

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 210 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که درپایان اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا