اخبار

نسل جدیدی از رنگدانه‌های آلی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، برای داشتن رنگی خوب، رنگدانه‌های موجود در آن باید به خوبی و به طور کامل درون بستر پراکنده شوند. به همین دلیل، حین فرآیندهای معمول تولید رنگ یکی از مهم ترین مراحل، پراکنش رنگدانه‌ها می‌باشد. شرکت Clariant سری جدیدی از رنگدانه‌های آلی را تولید نموده است که در رنگ‌های پایه آبی به خوبی پراکنده می‌شود.

این رنگدانه‌ها مراحل پراکنش را بسیار ساده تر نموده‌اند.

چالش/ خوشه ای شدن رنگدانه‌ها مساله ای است که معمولا اتفاق می‌افتد و از بین بردن آن‌ها نیاز به فرآیندی بسیار وقت گیر و گران قیمت دارد. یکی از چالش‌های اصلی در فرآیندهای معمول تولید رنگ این است که ذرات رنگدانه‌ای که در حد میکروسکوپی همانند آهن ربا به هم متصل شده‌اند را به طور یکنواخت طی فرآیند‌هایی، جداسازی نمایند. از جمله این فرآیندهای جداسازی می‌تواند آسیاب کردن را نام برد. این فرآیندهای جداسازی بسیار وقت گیر و گران قیمت بوده و نیاز به هزینه‌های فناوری زیادی دارد.

راه حل/ سری جدید رنگدانه‌های آلی تولید شده توسط شرکت Clariant راه حلی بر مشکلات خواهد بود. این رنگدانه‌ها که با نام EDW شناخته می‌شوند، سطوح بهبود یافته‌ای را دارا هستند. این سطوح با استفاده از افزودنی‌هایی آمایش شده‌اند که از اتصال آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌نماید. این رنگدانه‌های بدون نیاز به جزئی اضافی می‌توانند بدون هرگونه فرآیند اضافی درون محیط آبی رنگ در کوتاه ترین زمان ممکن پراکنده شده و تولید رنگ را آسانتر نموده و در عین حال آن را با محیط زیست سازگارتر نمایند. مدت زمان فرآیند در این صورت کوتاه تر شده و به صورت همزمان ظرفیت تولید افزایش خواهد یافت. به این ترتیب در مصرف انرژی برق هم صرفه جویی شده و اتلاف کاهش می‌یابد.

مزایا/ کاهش زمان تولید تا 85 درصد، ذخیره‌ی مالی تا 30 درصد و ذخیره‌ی انرژی تا 90 درصد

ارزش پایدارکننده‌های بسپاری تا سال 2022 به 8/35 میلیارد دلار خواهد رسید
– بازار جهانی پایدار کننده‌های بسپاری در سال 2017 حدود 6/88 میلیارد دلار ارزش گذاری شده و انتظار می‌رود این ارزش تا سال 2022 با شاخص رشد CAGR حدود 4 درصد به 35/8 میلیارد دلار برسد. این آمار و اطلاعات از طریق MarketsandMarkets اعلام شده است.

با جایگزین کردن مواد معمول با پلاستیک‌ها در کاربردهای مختلف، انتظار می‌رود مصرف پایدار کننده‌ها نیز از همین طریق افزایش یابد. پلاستیک‌ها جایگزین‌های بسیار مناسبی برای چوب‌ها، فلزات و شیشه‌ها در صنایع مختلفی نظیر خودروسازی، ساخت و ساز و کشاورزی شناخته می‌شوند.

در بین پایدار کننده‌های مختلف، پایدارکننده‌های حرارتی بزرگترین سهم بازار پایدارکننده‌های بسپاری را از آن خود کرده‌اند. استفاده از این پایدارکننده‌ها به خصوص در محصولات تولید شده از PVC نظیر انواع لوله‌ها بسیار مرسوم است. از طرف دیگر تمایلات بسیار زیادی در جهت جایگزین کردن افزودنی‌های دوستدار محیط زیست با سایر انواع افزودنی‌ها وجود دارد. افزودنی‌های دوستدار محیط زیست انواعی هستند که اجزای فرار نظیر فنول یا آمیزه‌های آلی فرار (VOC) را کاهش می‌دهند.

افزودنی‌های بسپاری در کاربردهای بسته‌بندی نیز بسیار مصرف می‌شوند. افزودنی‌ها جهت پایدار کردن پلاستیک‌ها در برابر UV و مقاوم کردن آن‌ها به حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا