اخبار

نشست تشکل ها برای بررسی وضعیت عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا

بسپار می نویسد، روز اول آذر ماه 94 ساعت 17 تا 19 جلسه ای در اتاق بازرگانی تهران به همت و دعوت مهندس پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به منظور بررسی وضعیت عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا و مزایا و معایب آن تشکیل شد.


سعی شده بود در این جلسه نمایندگانی از همه ذینفعان و فعالان صنعت پلاستیک حضور داشته باشند. نمایندگانی از شرکت بورس کالای ایران، چند کارگزاری بورس کالا، همچنین نمایندگانی از شرکت های بازرگانی فعال در توزیع و فروش مواد اولیه، نماینده دفتر صنایع تکمیلی شرکت ملی پتروشیمی و نمایندگان تشکل های اصلی و مهم موثر بر موضوع در جلسه حاضر بودند.

 

انجمن ملی پلاستیک ایران، انجمن صنایع همگن پلاستیک تهران، انجمن لوله و اتصالات پلی اتیلن، انجمن لوله و اتصالات پی وی سی، انجمن مستربچ و کامپاند، اتحادیه سراسری تأمین نیاز صنعت پلاستیک، تشکل هایی بودند که یک یا چند نماینده در جلسه داشتند.

 

در ابتدا فهرستی از مزایا و معایب عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا به حاضرین ارائه شد و در ادامه، پورقاضی با توضیحاتی به علاقه شدید پتروشیمی ها برای خروج از بورس و فشار و لابی قوی آنان اشاره کرد. وی با ذکر این نکته که احتمال دارد که فشار پتروشیمی ها موثر واقع شود ادامه داد: ما باید تصمیم بگیریم و موضع خود را مشخص کنیم. بررسی کنیم که خروج مواد پتروشیمی از بورس به نفع ماست و یا به ضرر ما و قبل از اینکه دیگران برای ما تصمیم بگیرند، خودمان موضوع را تحلیل و در صورت لزوم با طرف عرضه، وارد مذاکره شویم.

 

در ادامه هر یک از اعضا، نقطه نظرات خود را در این رابطه ارائه کردند. مهمترین مزایا و معایب عرضه مواد پتروشمی که مورد تأکید حاضرین بود به قرار زیر است:

 

مزایا:

 – شفافیت در انجام معاملات و امکان ردیابی و ارائه اطلاعات

 – وجود مکانیزم و فرمول شخصی جهت تعیین قیمت پایه مواد 5 درصد پایین تر از Fob و تا حدودی قابل پیش بینی بودن قیمت در معاملات آینده

 

معایب:

 – ضعف و مشکلات در سیستم بهین یاب که منجر به ایجاد زمینه رانت و فساد در فروش و عرضه محصولات شده است.

 – قطع ارتباط مستقیم بین خریدار و تولیدکننده که امکان برنامه ریزی بلند مدت در خصوص تأمین، قیمت و کیفیت کالا را از تولیدکنندگان صنایع تکمیلی و شرکت های پتروشیمی سلب کرده است. برای تولیدکنندگان بزرگ و خصوصا آنهایی که صادرات عمده دارند مشکلات جدی ایجاد کرده که بسیار مورد تأکید قرار گرفت.

 –کارشکنی پتروشیمی ها در عرضه و امکان تبانی، فساد در افزایش غیر منطقی عرضه ها و افزایش قیمت به صورت غیرواقعی

 

ضرابیها  از انجمن همگن تهران ضمن اشاره به نسبی بودن مزایا و معایب، به مکانیزم های جایگزین در صورت عدم وجود بورس اشاره کرد. وی ضمن تأکید بر حذف هر گونه واسطه، تعداد گریدهایی که دارای گلوگاه هستند را محدود دانست. به زعم وی، می توان عرضه های در بورس محدود به این گریدهای خاص باشد و دلیلی به عرضه همه گریدها در بورس کالا نیست.

 

کیانی، نماینده دفتر توسعه صنایع تکمیلی نیز ضمن تأکید بر اینکه در صورت ارتباط مستقیم با پتروشیمی،  هیچ یک از صنایع تکمیلی، حتی صنایع بزرگ توان چانه زنی با پتروشیمی ها را ندارند و به جز عده ای خاص، عملا صنایع تکمیلی نمی توانند با پتروشیمی ها چانه زنی مناسب داشته باشند و قطعا متضرر خواهند شد. نظر دفتر تکمیلی را در این مورد را اینگونه تببین کرد:

اگر قرار است محصولی در بورس عرضه شود باید تماما در بورس عرضه شود و اگر قرار است فروش مستقیم و آزاد باشد نباید در بورس عرضه شود. وی تأکید کرد: در فروش فعلی که برخی پتروشیمی ها بخشی از مواد را در بورس و مابقی را به شکل مستقیم و آزاد به فروش می رسانند باعث ایجاد فساد می شود و صنایع تکمیلی متضرر می شوند.

درخواست بعدی وی از اعضا این بود که نگاه صفر و یک نداشته باشند و به اعتقاد وی امکان اصلاح برخی از روش های موجود وجود دارد، در هر دو روش مزایا و معایبی وجود دارد که باید ایرادات رفع شود تا روش مناسب و مطلوبی جایگزین شود.

 

یعقوبی نماینده شرکت بورس کالای ایران ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد و وظایف بورس کالا در بخش مدیریت تقاضا، مدیریت عرضه و مدیریت قیمت به بخشی از انتقادات مطرح شده پاسخ داد.

به گفته یعقوبی بسیاری از مشکلات فعلی به ضعف سازمان حمایت در اعمال وظایف کنترلی و نظارتی بر می گردد و عملا این موضوع باعث شده است که شرکت های پتروشیمی نهایت استفاده از فضای جدید را ببرند.

موضوع بعدی که مورد تأکید یعقوبی بود مشکلات در سایت بهین یاب بود که مسئولیت آن را متوجه وزارت صنعت دانست و خواستار نقش جدی تشکل ها و انجمن های صنفی در اعمال کنترل بر پروانه های تولیدی فعال و غیر فعال و سایت بهین یاب شد.

 

در ادامه، امینی از شرکت صنایع ورق ایران، جمالیان از انجمن لوله و اتصالات پلی اتیلن و رضا زاده از اتحادیه سراسری تأمین نیاز، مصادیق متعددی از مشکلات و کارشکنی ها در عرضه و توزیع مواد اولیه را برشمردند و خواستار توضیح و اصلاح رویه های موجود شدند. برخی اعضا منجمله امینی و جمالیان، نظر صریح خود را در مخالفت عرضه مواد اولیه در بورس کالا بیان کردند.

 

در پایان، مهندس متوسلیان با ارائه توضیحاتی و یادآوری تاریخچه ای از عرضه مواد پلاستیک عنوان کرد: ما هر دو روش را تجربه کردیم و در روش عرضه مستقیم هم مشکلات و کارشکنی حاکم بود. وی تأکید کرد تا زمانی که به یک روش جامع و مناسب نرسیم، نباید بورس را رها کنیم و باید سعی کنیم تا رویه های فعلی بورس را اصلاح کنیم.

در نهایت با توجه به اتمام زمان جلسه و نظرات متعدد مخالفین و موافقین، به پیشنهاد پورقاضی، مقرر شد که کمیته ای متشکل از نمایندگان بازرگانی کلیه تشکل ها تشکیل شود و این کمیته موضوع را دقیق تر بررسی کرده و موضع صنایع تکمیلی را در این مورد اتخاذ کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا