اخبار

نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته با بیش از 500 مشارکت کننده همین هفته در تهران

بسپار/ایران پلیمر نشست خبری سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته (IPP)  با حضور حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران و احمد ابوالحسنی مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر در محل اتاق اصناف تهران برگزار شد.

این نمایشگاه از 22 تا 25 آذرماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود. 

سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته؛ فرصتی استثنایی

به گزارش خبرنگار چاپ و نشر آنلاین، حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران در ابتدای نشست خبری سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته اظهار داشت: اتاق اصناف و اتحادیه ها ویترین اقتصاد کشور هستند. در تهران ۱۳۵ اتحادیه در رسته های مختلف فعالند که هر کدام از این صنایع در بخش توزیع نیازمند به چاپ و بسته بندی هستند، از این رو استاندارد بودن این حوزه به ویترین و فروش نهایی هر صنعتی کمک شایانی می کند.

وی ادامه داد: اتاق اصناف آمادگی بهره مندی از صنعت چاپ را در موضوعات مختلف اقتصادی دارد. ارزش افزوده این صنعت قابل توجه است چراکه امروز اثبات شده است کالاهایی بهتر و بیشتر به فروش می رسند که از چاپ و بسته بندی شکیل تری برخوردار باشند. در پایان باید بگویم که نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران، نقطه عطف اتحادیه چاپخانه داران تهران و این صنف است، این یک فرصت استثنایی برای این صنعت است.

حضور ۷۴ شرکت خارجی در سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی

در ادامه نشست خبری سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته احمد ابوالحسنی مدیرعامل شرکت آروین مهر فجر، برگزار کننده این آوردگاه، ضمن عذرخواهی از شرکت هایی که به دلیل کمبود جا از حضور در این رویداد به عنوان غرفه گذار بازمانند، بیان داشت: سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه از ۸ صبح تا ساعت ۱۵ در نمایشگاه بین المللی تهران در فضایی بالغ بر ۴۵ هزارمتر مربع برگزار می شود.

وی بیان داشت: در این رویداد ۴۵۶ شرکت داخلی، ۷۴ شرکت خارجی و بالغ بر ۱۰۰ بازدیدکننده خارجی حضور دارند. بیشترین شرکت کنندگان خارجی در این آوردگاه از کشور چین هستند همچنین شاهد حضور شرکت کنندگانی از ایتالیا و آلمان هم در سالن ۳۵ نمایشگاه خواهیم بود.

ابوالحسنی تصریح کرد: افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته در روز چهارشنبه ۲۲ آذرماه ساعت ده صبح و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار خواهد شد. در این مراسم از سند چشم انداز صنعت چاپ رونمایی خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر سند چشم انداز صنعت چاپ گفت: دغدغه صنعت چاپ به خصوص هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه داران تهران، حل مشکل گیرافتادن چاپ در دو وزارت صنعت و وزارت ارشاد است. دوستان در وزارت ارشاد چندبار سند چشم اندازی را نوشتند اما نتوانستند آن را اجرا کنند که البته این قضیه شدنی هم نیست چراکه کار ارشاد در حوزه فرهنگ است و سرفصلی برای صنعت ندارد.

ابوالحسنی تصریح کرد: وزارت ارشاد یا باید سرفصلی برای صنعت به وجود بیاورد یا آن را به وزارت صمت واگذار کند. در سه سال اخیر با افزایش ارتباطات ما با وزارت صمت از یک سو مدیرکل چاپ در این وزارتخانه مستقر و از سوی دیگر چشم انداز صنعت چاپ در آنجا تدوین شد که قرار است در نمایشگاه از آن رونمایی شود. زمانی که چاپ به عنوان زیرمجوعه ارشاد شناخته شد ۹۵ درصد آن شامل کتاب بوده اما الان این رقم به زیر پنج درصد رسیده است که بخش اعظم آن هم دیجیتال است. بنابراین امروز ۹۵ درصد صنعت چاپ در قالب صنعت قرار دارد.

وی در رابطه با ساعت برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته گفت: مشکل اصلی که در زمینه ساعت برگزاری نمایشگاه ایجاد شده است مربوط به ترافیک منطقه و پلیس راهور است. ما این قضیه را دنبال کردیم و حتی این پیشنهاد را دادیم که نمایشگاه از سه بعد از ظهر تا ده شب برگزار شود که متاسفانه مورد استقبال قرار نگرفت.

رئیس سی امین نمایشگاه بین المللی چاپ، بسته بندی و صنایع وابسته در رابطه با تبلیغات برگزاری نمایشگاه اذعان داشت: نمایشگاه چاپ و بسته بندی یک نمایشگاه تخصصی است که برای عام مناسب نیست. تبلیغات در سطح نمایشگاه انجام شده است همچنین به دوستانی که با چاپ ارتباط دارند اطلاع رسانی شده است و بدنه صنعت چاپ هم که از طریق رسانه ها و اتحادیه ها از برگزاری نمایشگاه مطلع شده اند. تمایل شرکت کنندگان هم به بازدیدکنندگان تخصصی است از این رو تبلیغات محیطی به چنین روش هایی انجام شده است.

ابوالحسنی در ادامه ضمن بیان این خبر که امسال برای اولین بار تمام نمایشگاه هایی که در سطح تهران در حوزه صنعت چاپ و بسته بندی برگزار می شوند باید از سوی اتاق اصناف مجوز دریافت کنند، اظهار داشت: سیاست ما بر پربارتر کردن نمایشگاه ها و حمایت در برگزاری آنها است. دغدغه اتاق بر این است که هرکس تصمیم به برگزاری نمایشگاه دارد آنها را در چهارچوب قانون حمایت کند و تمام هم و غم ما تعدد نمایشگاه ها به خصوص در سطح استان تهران است.

وی تصریح کرد:  بالغ بر ۸۵ درصد ماشین آلات چاپ وارداتی است. زمانی که در ایران در بخش جعبه چسبانی و دایکات و غیره کار می کردند چین تولید کننده نداشت اما این کشور الان در جهان حرف اول را می زند. تولیدکنندگان ما به دلیل عدم حمایت ها نتوانسته اند یکبار به صورت همزمان ده تا ماشین را به خط تولید برسانند اما آنجا یکباره ۲۰۰ ماشین در خط تولید است. در بخش مواد اولیه هم بالغ بر ۷۰ درصد مواد وارداتی است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران، در رابطه با میزان صادرات محصولات چاپی ایران اذعان داشت: در حوزه صادرات چند مشکل بزرگ وجود دارد. نخست عدم مشوق های صادراتی است. اگر یک چاپخانه دار ایرانی بخواهد در کشورهای همسایه سر میز مذاکره بنشیند ۱۳ درصد از تولیدکننده ترک عقب تر است چراکه آنها ۱۳ تا ۱۷ درصد تشویق های مالیاتی دارند که به محض ثبت سفارش در گمرک آن ۱۳ درصد به حسابشان واریز می شود. دومین مشکل این است که آنها مجهز به ماشین آلات روز هستند.

وی افزود: ما می بینیم یک رقم سنگین برای ماشین آلات چاپ به جایی اختصاص داده می شود که اصلا هیچ جایگاهی در چاپ ندارد و اکنون هم که به صورت علنی فساد این مجموعه اعلام شده است. اگر این رقم به صنعت چاپ اختصاص داده می شد الان ما می توانستیم بالغ بر ۵۰۰ چاپخانه به روز داشته باشیم که به تبع آن در بازار رقابت و صادرات نقش آفرینی کنیم.

ابوالحسنی بیان داشت: مشکل دیگر ما این هست که صنعت چاپ بین فرهنگ و صنعت گیر کرده است. اینکه برخی سفارشات چاپی در منطقه با اصول فرهنگی و نظام ما مطابقت ندارد، ما در اتحادیه این پیشنهاد را دادیم غیر از موضوعاتی که موارد شرعی دارد برای اینکه صادرات را به موفقیت برسانیم مسئولیت سفارش هایی که چاپخانه داران می گیرند را از چاپخانه تا گمرک برعهده بگیریم اما تا این ساعت هیچ نتیجه ای نگرفتیم. با این شرایط صادرات سخت است.

وی در ادامه به مشکلات مربوط به ماشین آلات صنعت چاپ اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم ها، ماشین آلات چاپی که وارد کشور می شوند عمدتا زیر مدل هستند اما همین ها هم در ترخیص با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. هیچ چاپخانه داری علاقمند به خرید این دست از ماشین آلات نیست اما در همین حد هم در دریافت ارز نیمایی و ترخیص کالا با موانع متعددی برخورد می کنند.

چاپ و نشر آنلاین

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا