اخبار

نشست خبری چهاردهمین دوره همایش IPF با حضور معاون وزیر نفت و رسانه ها برگزار شد/ قیمت عرضه در بورس کالا با نرخ ارز نیمایی تغییر می کند

بسپار/ ایران پلیمر معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه امسال به‌طور میانگین هر ماه یک طرح پتروشیمی افتتاح می‌شود، گفت: ظرفیت نصب‌شده این صنعت تا پایان سال به حدود ۹۵ میلیون تن در سال می‌رسد.

 

مرتضی شاهمیرزایی، در نشست خبری چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران، در پاسخ به پرسشی  در خصوص ساز و کار تعیین قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، گفت: با توجه به تثبیت نرخ ارز برای محصولات پتروشیمی، اگر افزایش نرخ ارز نیما در دولت و مجلس تصویب شود، ما هم بر اساس آن تغییرات را اعمال خواهیم کرد.

معاون وزیر نفت، افزود: تمامی مجتمع‌ها، هلدینگ‌ها، واحدهای تولیدی و عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی را مکلف کردیم تا عرضه اعتباری و مدت‌دار را در بورس کالا افزایش دهند.

شاهمیرزایی، اظهار کرد: حدود 70 مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی ایران حضور دارند و بیش از 550 گرید از انواع محصولات پلیمری و شیمیایی را در این زنجیره بزرگ تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار کارگاه فعال در حوزه صنایع تکمیلی خوراک خود را از صنعت پتروشیمی تأمین می‌کنند، خاطرنشان کرد: چرخ صنعت کشور باید بچرخد بنابراین خوراک باید بدرستی تأمین شود، بنابراین نقش فناوران برای تولید محصولات جدید تعیین کننده است. سرمایه‌گذاران نیز باید کمک کنند تا از خام فروشی به جایگاه ایجاد ارزش افزوده برسیم و از تولید محصولات خام و نیمه خام عبور کرده و اشتغال و اقتصاد کشور نیز رونق بگیرد.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی با کارنامه قابل قبول در ایجاد ارزش افزوده، سرنوشت اقتصادی کشور را در دست دارد و با توجه به شعار امسال مبنی بر رشد تولید، تمامی اهداف و برنامه‌های سال جدید را بر همین اساس تنظیم کرده‌ایم.

 

اهداف همایش چهاردهم صنعت پتروشیمی

شاهمیرزایی همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران را یکی از رویدادهای مهم در منطقه غرب آسیا دانست و گفت: این همایش تاثیرگذار و علمی، پس از وقفه 5 ساله دوباره از سر گرفته می‌شود و با حمایت رسانه‌های داخلی باید به بخشی از اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در این رویداد جهانی دست یابیم.

وی افزود: صنعت پتروشیمی در حوزه IPF و تکمیل زنجیره ارزش نیازمند این است که تمامی محصولات شناسنامه‌دار در جهان را تولید کند. برای شتابدهی به این برنامه‌های توسعه‌ای پتروشیمی، سرمایه‌گذاران، متخصصان، مدیران، فناوران، پژوهشگران و حامیان رسانه‌ای باید به کمک صنعت بیایند و فراخوان بدهیم.

شاهمیرزایی اولویت این برنامه‌ها را دستیابی به تمامی محصولات راهبردی در سطح بین‌المللی دانست و گفت: برای اجرای این اهداف در داخل کشور، زیرساخت‌های جدید با تجهیزات مدرن و همچنین دارای لایسنس باید ایجاد شود. همچنین به طراحی‌های مختص صنعت پتروشیمی نیاز داریم.

معاون وزیر نفت، در ادامه این نشست به اهداف همایش چهاردهم صنعت پتروشیمی که از 11 تا 12 اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود نیز اشاره و اظهار کرد: این همایش با 3 دهه سابقه اجرا، از تمامی فعالان و علاقه‌مندان صنعت جهانی پتروشیمی دعوت می‌کند تا در این رویداد مهم حضور یابند.

به گفته شاهمیرزایی، مقابله با بحران‌های جهانی انرژی، بحران حمل و نقل محصولات شیمیایی به‌ویژه متانول، افزایش تولید و تسریع در بازاررسانی محصولات پتروشیمی، پایداری در تولید این محصولات، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی، بهینه‌سازی انرژی و تولید بدون آلایندگی و توجه به مسایل زیست‌محیطی از مهم‌ترین سرفصل‌های چهردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران تعیین شده است.

وی افزود: در این همایش، 4 کارگاه علمی و کاربردی توسط کمیته‌های تخصصی اجرا می‌شود و نمایشگاه جانبی با رویکرد تعاملاتی نیز در حاشیه همایش برگزار خواهد شد. همچنین نمایندگان صنعت پتروشیمی از 15 کشور ازجمله کشورهای اسلامی، منطقه غرب آسیا، برزیل، چین، روسیه و … در همایش یاد شده حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا