اخبار

چهارمین همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر برگزار می شود/ نوآوری رمز ماندگاری و موفقیت در صنعت پلیمر

بسپار/ایران پلیمر  نشست خبری چهارمین همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر با حضور مهندس سعید ذکایی نايب‌رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و دبیر همایش نوآوری و دکتر شریف عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و دبیر علمی همایش نوآوری صنعت پلیمر در سالن همایش‌های امین‌الضرب اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

آیا صنعتگران ایرانی برای تحولات جهانی و تاثیرگذار بر صنعت پلاستیک آماده هستند یا خیر؟ این سوالی است که در چهارمین همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

روز چهارشنبه در نشست خبری نشست خبری چهارمین همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر مهندس سعید ذکایی نا‌يب‌رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و دبیر چهارمین همایش ملی نوآوری عنوان کرد: هم‌اکنون میانگین رقم صادراتی ایران برای هر تن پلیمر (با احتساب ماده اولیه و کالاهای تولیدشده در زنجیره ارزش آن) رقمی نزدیک به 1500 دلار در هر تن است آن هم در شرایطی که این میزان برای متوسط جهانی بعضاً به 5 تا 6 هزار دلار در هر تن بالغ می‌شود. نکته مهم آن‌که این رقم در ژاپن حتی به 10 هزار دلار در هر تن نیز می‌رسد.  با توجه به رقم ارزآوری فعلی از صنایع پتروشیمیایی می‌توان گفت اگر نوآوری در این صنایع جدی در نظر گرفته و محصولات نوآورانه تولید و وارد بازارها شوند، قطعا این رقم بالاتر خواهد رفت و به ۵۰ میلیارد دلار نیز خواهد رسید. مهم‌ آن‌که هرچقدر کالایی که تولید می‌شود پیچیده‌تر باشد، ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت بنابراین توجه به تولید محصولاتی با نوآوری و فناوری بالاتر بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. این در حالی است که ایران با مزیت نسبی در حوزه تولید محصولات پتروشیمی از یک توانمندی بالقوه و مهم برخوردار است. همچنین از نگاه بنگاه‌داری هرچقدر کالا با ارزش افزوده بیشتر و فناوری بالاتری تولید شود، از درآمدزایی برتری برخوردار خواهد بود در کنار آن اشتغالزایی پایدار را به ارمغان می‌آورد.

وی در ادامه افزود: سرعت تغییرات در جهان به‌شدت بالاست آن‌هم در شرایطی که رشد فناوری‌ها و الزامات حفاظت از محیط زیست به‌عنوان یک دغدغه جهانی را باید مورد توجه قرار داد. این تحولات بزرگ البته مشوق‌های بسیار و تهدیدات گسترده برای اغلب صنایع حوزه پلیمری به همراه خواهد داشت. ذات انقلاب چهارم صنعتی دنیایی از تغییر را به همراه می‌آورد که تنها به عنوان یک نمونه کوچک و مهم برای صنایع پلیمری می‌توان به خودروهای برقی اشاره کرد که از قطعات پلاستیکی و پلیمری بسیاری برخوردار است. در این شرایط شرکت‌ها هرچه خلاق‌تر و نوآورتر باشند، موفق‌تر خواهند بود.

سعید ذکایی در ادامه عنوان کرد: در داخل، شاهد تصویب مجموعه‌ای از قوانین هستیم و برخی دیگر در شرف تصویب هستند که بر صنعت پلاستیک تاثیر می‌گذارد. لذا بنگاه‌ها جهت آماده‌سازی برای سال آینده باید برنامه‌ریزی‌ منسجمی برای توسعه محصولات، فناوری و توسعه بنگاه‌های خود داشته باشند تا بتواند با هوشمندی برای سال جدید، خود را آماده و سازمانشان را خلاق کنند.

 

روبه‌رو شدن با نوآوری‌های جدید

در ادامه این نشست دکتر شریف عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر و دبیر علمی چهارمین همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر به دو فاز عرضه و تقاضا در نوآوری‌ها با محوریت صنایع پلیمری اشاره کرد و گفت: در فاز عرضه نوآوری (حتی فناوری‌های جدید) فاز عرضه بسیار قدرتمند است و گزینه‌های نوآورانه بسیاری پیش‌روی صنایع قرار دارد ولی در فاز تقاضا و کاربرد آن‌ها در صنایع پلیمری، شاهد ضعف جدی هستیم زیرا شرکت‌ها با ریسک‌های جدیدی روبه‌رو خواهند شد. شاید ساده‌ترین ریسک را بتوان تغییر بسیاری از فرآیندها و مؤلفه‌های موجود (و سنتی) به شمار آورد. فرهنگ روبه‌رو شدن و تعامل با شکست احتمالی باید مدنظر قرار گیرد آن‌هم در شرایطی که نباید از شکست‌های این حوزه ترسید. یک سازمان در روبه‌رو شدن با نوآوری‌های جدید باید بپذیرد چگونه با شکست مواجه شود و تیم مدیریتی به جای متهم‌کردن یکدیگر؛ صادقانه در خصوص آن صحبت کند. یادگرفتن از شکست یکی از کلیدهای موفقیت در نوآوری است.

وی در ادامه عنوان کرد: تغییر در کل فرآیندهای تولیدی در جهان به سرعت در حال وقوع است بنابراین باید رفتار مشتری و چگونگی آن را پیش‌بینی کنیم. به جرأت می‌توان گفت بخش اعظم (شاید تمامی) صنعت پلیمری هم‌اکنون تحت تأثیر تغییراتی سریع قرار دارد.

دکتر فرهاد شریف در ادامه به حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: الزامات زیست محیطی قابل نادیده گرفته شدن نیست آن‌هم در شرایطی که پلاستیک‌ها کارایی بالا و قیمت پایین دارند، استفاده از پلاستیک نیز غیرقابل تغییر است. این دو نکته را باید توأمان مورد بررسی قرار داد. پلاستیک‌ها عمر طولانی دارند آن‌هم در وضعیتی که ذرات ریز پلاستیک از طبیعت مخصوصاً دریاها سر در می‌آورند بنابراین بحث پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد و البته در این حوزه نگرش‌ها در جوامع مختلف هستند که محرک رویکردهای اجرایی آتی خواهند بود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نوآوری در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی عنوان کرد: صنعت پتروشیمی در فاز بالادستی آن توسط بخش دولتی (و شبه‌دولتی) توسعه پیدا کرده بنابراین در حوزه‌های خاصی توسعه یافته است. اما در سال‌های اخیر مخصوصاً در شرایط تحریمی دو حوزه متفاوت از نوآوری در صنعت پلیمرها توسعه یافته و قدرت گرفته است؛ صنایع کامپاندسازی (و سایر مواد اولیه پیشرفته‌تر) و صنعت تولید کاتالیست. در حوزه کامپاند و مستربچ حتی افزودنی‌های مشابه تمرکز بسیاری صورت گرفته همچنین به دلیل وجود مواد اولیه در دسترس، شانس توسعه بالایی وجود دارد.  در حوزه کاتالیست هم در روزهای سخت تحریم‌ها پیشرفت‌های جذابی حاصل شده که باید روی آن تمرکز کنیم.

فرهاد شریف در ادامه صحبت‌های خود باز هم به بحث محیط زیست و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: حفاظت از محیط زیست توجه به استفاده چندین‌باره از پلاستیک‌ها را گوشزد می‌کند. در این حوزه دو بحث reuse یا استفاده مجدد همچنین recycle یا بازیافت را باید در دستور کار قرار داد که الزامات خاص خود را دارند.

 

نوآوری؛ هر تغییری که ارزش‌آفرینی دارد

در ادامه این نشست سعید ذکایی با اشاره به نوآوری عنوان کرد: برای یک بنگاه اقتصادی هر تغییری که ارزش آفرینی داشته و ارزش افزوده بالاتری را به همراه آورد یک نوآوری محسوب شده و الزاماً به رشد فناوری محدود نمی‌شود. تغییر مدل کسب و کار یا بهبود بازاریابی و فروش ، نوآوری در فرآیندها و افزایش بهره‌وری ، همگی به عنوان یک نوآوری دسته‌بندی می‌شوند. صنعت پلیمر صنعت پرتحولی استوری

و به شرط تعامل پیوسته با جهان ، می‌توان بخشی از بازارها را از آن خود کرد.

وی در پایان صحبت‌های خود از اهداء جایزه به شرکت‌های نوآور برای اولین بار خبر داد و عنوان کرد: در چهارمین همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر جایزه شرکت‌های نوآور اهداء خواهد شد که از فرآیند انتخاب پیچیده و مکانیزم تکیه بر نوآوری در تعیین شرکت‌های برتر استفاده شده است. ذات آشنایی با فرآیند انتخاب و رتبه‌بندی بنگاه‌های اقتصادی ، برای شرکت‌های داوطلب خود یک آشنایی جذاب و یادگیری نوآوری محور به شمار می‌رود. این‌که شرایط فعلی چگونه است و چه مواردی را باید اندازه‌گیری کرده و بهبود دهیم خود به منزله فرآیندی در جهت بهبود نوآوری در سازمان‌ها محسوب می‌شود. این فرآیند به تعامل و حضور سازمان‌ها در فرآیندهای نوآورانه کمک خواهد کرد.

 

در پایان شایان ذکر است پنج محور اصلی چهارمین همایش ملی نوآوری در صنایع پلیمر عبارت است از:

*توانمندسازی و شکوفایی نوآورانه در سازمان‌ها

*بررسی تحولات بزرگ بر صنعت پلاستیک

*روندهای تغییر و نوآوری در صنعت پلیمر

*محیط زیست، محدودیت‌ها و نوآوری سبز

*تجارب شکست و موفقیت در مسیر نوآوری

 

پخش زنده این همایش از لینک زیر در آپارات قابل دسترس خواهد بود.

https://www.aparat.com/INPIA91/live

اینپیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا