اخبار

نصب آزمایشی راکتور تقسیم آب فوتوکاتالیستی برای تولید هیدروژن سبز

بسپار/ایران پلیمر شرکت اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies) که در تولید گرافن پیشرو است، اعلام کرد که شرکت تابعه آن یعنی اسپارک هیدروژن، قراردادی با مرکز انرژی CSIRO به امضا رسانده است که به واسطه آن قرار است نصب تجهیزات تقسیم آب فتوکاتالیستی در این مرکز انجام شود. با این قرارداد، راکتور تقسیم آب فوتوکاتالیستی (PWS) اسپارک تکنولوژیز در مرکز انرژی CSIRO در نیوکاسل، نیو ساوت ولز آزمایش می‌شود.

اسپارک هیدروژن (Sparc Hydrogen) یک سرمایه‌گذاری مشترک بین اسپارک تکنولوژیز، Fortescue Future Industries و دانشگاه آدلاید است. اسپارک تکنولوژیز همراه با دانشگاه آدلاید، یک سرمایه‌گذاری مشترک خطرپذیر به نام اسپارک هیدروژن انجام داده که ۷۲٪ از این شرکت جدید متعلق به اسپارک تکنولوژیز است. این شرکت جدید فرآیندی را توسعه داده که با استفاده از فوتوکاتالیز حرارتی، هیدروژن تولید می‌کند که از تابش خورشید و خواص حرارتی برای تبدیل آب به هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌کند. فناوری ثبت اختراع مورد استفاده توسط دانشگاه آدلاید به همراه دانشگاه فلیندرز توسعه یافته است. کل سرمایه گذاری تا به کنون، توسط دو دانشگاه، ۲٫۵ میلیون دلار استرالیا بوده است.

آزمایش نمونه اولیه برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. اهداف اصلی این پروژه تعیین سطح آمادگی فنی (TRL) برای راکتور PWS اسپارک هیدروژن و ارائه داده‌ها و اطلاعات ضروری برای مرحله آزمایشی بعدی است.

استفان هانت، رئیس اجرایی اسپارک تکنولوژیز می‌گوید: «ما از همکاری با شرکاء اسپارت هیدروژن، دانشگاه آدلاید، FFI و دانشگاه فلایندرز، برای انجام این آزمایش‌ها با CSIRO خوشحالیم.»

وی اظهار داشت که نتیجه کار این آزمایش یک نقطه عطف مهم برای تقسیم آب فوتوکاتالیستی است. این روش تولید هیدروژن سبز نیازی به الکترولیزر گران قیمت یا مزارع خورشیدی یا بادی ندارد.»

طبق گفته اسپارک تکنولوژیز، آزمایش نمونه اولیه راکتور PWS اسپارک هیدروژن، ماحصل بیش از ۵ سال تلاش تحقیق و توسعه توسط دانشگاه آدلاید و دانشگاه فلیندرز است.

این تحقیق ثابت کرده است که قرار دادن مواد فوتوکاتالیست در معرض نور و گرمای شدید، تولید و کارآیی هیدروژن را بهبود می‌بخشد.

پایگاه خبری فناوری نانو ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا