اخبار

نظام استاندارد ایران مانع صادرات به ترکیه است

بسپار/ ایران پلیمر رییس انجمن کیفیت ایران با بیان اینکه نظام استاندارد کالاهای وارداتی ترکیه مطابق با اروپاست، گفت: این در حالی است که نظام استانداردسازی ما متفاوت است و صادرکنندگان و تولید‌کنندگان برای صادرات به این کشور با مشکل مواجه می‌شوند.

فرزین انتصاریان امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی کیفیت،  گفت: وضعیت کیفیت در کشور چندان مناسب نیست، مردم از کیفیت اتومبیل‌های ساخت ایران چندان راضی نیستند، کیفیت صنعت ساختمان سوالات گسترده‌ای را ایجاد کرده است و اینکه آیا وضعیت صنعت ساختمان در کشوری که روی خط زلزله قرار دارد، حتما باید بهتر از این باشد. 

* مسکن مهر مشکل کیفیت دارد

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران بیان داشت: مشکل عمده مسکن مهر مشکل کیفیت است که در این مورد نه در زمینه ساختمان سازی رعایت استانداردهای لازم شده و نه در زمینه های شهرسازی زیر ساخت‌های لازم مطابق استانداردهای جهانی رعایت شده است، در زمینه‌های دیگر هم مسائل به همین شکل است. 

وی بیان داشت: برای توسعه کیفیت دو نوع اقدام ضروری است یکی اقداماتی را که در سطح بنگاه تولیدی خدماتی اتفاق می‌افتد و دوم اقداماتی که باید در سطح کلان کشور صورت بگیرد. 

انتصاریان بیان داشت: تاکنون در زمینه اقداماتی که کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی باید انجام دهند، صحبت‌های بسیاری شده و فعالیت‌های گسترده‌ای هم صورت گرفته و در نتیجه ما شاهد توسعه مدیریت کیفیت در بسیاری از بنگاه‌های تولیدی بوده‌ایم، اما اگر بخواهیم موضوع کیفیت را فراتر از بنگاه‌های اقتصادی بنگاه تولید ببینیم، زیرساخت‌های مهمی برای توسعه کیفیت در کشور لازم است، شاید مهمترین آنها نظام استانداردسازی باشد. 

وی با بیان اینکه تفاوت عمده کشورهای پیشرفته از کشورهای در حال توسعه تفاوت نظام استاندارد سازی آن‌ها است، افزود: تاکنون انجمن مدیریت کیفیت در زمینه توسعه زیرساخت‌های کیفیت برای بهتر شدن وضعیت سازمان‌ها اقدامات گسترده‌ای انجام داده و فعالیت‌هایی هم در زمینه توسعه مدیریت توسعه کیفیت در سطح کلان کشور صورت گرفته که مهمترین آنها پژوهشی برای مرکز پژوهش‌های مجلس بوده که این پژوهش‌ها پس از حدود 4 سال منجر به تدوین و تصویب قانون جدید استاندارد در کشور شده که تحت نام قانون تقویت و توسعه استاندارد به دولت ابلاغ شد. 

انتصاریان بیان داشت: این قانون یکی از ابزارهای اساسی برای توسعه کیفیت در کشور به شمار می‌رود. 

* اساسنامه سازمان حمایت بازنگری می‌شود

وی با بیان اینکه اساسنامه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال بازنگری است، بیان داشت: اگر مصرف‌کننده زیان ببیند و طرف مقابل جریمه شود، جریمه به حساب خزانه دولت واریز می‌شود در حایل که در اصلاح اساسنامه وجه به مصرف کننده بر می‌گردد. 

* لزوم یکپارچه‌سازی مقررات فنی خودرو در کشور

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران بیان داشت: اکنون نیاز است برای خودروسازی در کشور به صورت یکپارچه مقررات فنی وجود داشته باشد و این مقررات همه استانداردها در آن در نظر گرفته شده باشد. 

وی با بیان اینکه انجمن کیفیت یک نهاد نظارتی است، گفت: این مجموعه متشکل از افرادی است که علاقمند به توسعه کیفیت است و در واقع ما مدعی کیفیت هستیم و موظف به ارائه راهکار در این زمینه هستیم. 

انتصاریان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه راهکار انجمن برای نظارت به کالاهای صادراتی و وارداتی چیست، گفت: انجمن در سازمان توسعه تجارت با همکاری سازمان استاندارد، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون مکتوبی را تحت عنوان نظام مدیریت کیفیت صادرات تدوین کردیم و آیین نامه مذکور به تصویب شورای  عالی صادرات رسید و تکالیف مشخصی برای اجرای این آیین‌نامه تعیین شد، اما این آیین‌نامه که ۴ وزیر موظف به اجرای آن شدند، اجرایی نشد. 

وی بیان داشت: یکی از بندهای این آئین‌نامه بحث صادرات به کشورهای همجوار بود و در آن سازوکارهای مختلفی در نظر گرفته شده بود که اگر رعایت می‌شد مشکلات ما در زمینه صادرات کمتر بود. 

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه البته سازمان استاندارد در زمینه صادرات به کشورهای مختلف از جمله عراق یک سری اقدامات را انجام داده است، بیان داشت: در حال حاضر با ترکیه روابط تجاری خاصی داریم که حتی در جریان تحریم هم تا حدود زیادی به آن امیدوار هستیم. 

* استاندارد لازم برای صادرات به ترکیه را نداریم

وی افزود: واردات از ترکیه، ترکیه را ملزم به رعایت اجرای استانداردهای داخلی ما می‌کند، ولی صادرات ما به ترکیه به دلیل اینکه نظام استانداردسازی این کشور هماهنگ با استانداردهای اروپا است، نیازمند داشتن گواهینامه CE است که مورد نظر اتحادیه اروپاست و گرفتن گواهینامه CE بسیار کار پیچیده و سختی است و در نتیجه ما با یک ترمز بسیار بزرگی برای صادرات به ترکیه برخورد می‌کنیم و صادرات به این کشور در حد صادرات به کشوری اروپایی مثل آلمان از لحاظ رعایت مقررات استاندارد است. 

رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران بیان داشت: برخی از کشورهای هم جوار ایران از جمله آذربایجان هم برای تعیین استانداردهای خود رویکرد نوین استاندارد سازی دارند و از آنجا که نظام استانداردسازی ما با آنها فاصله دارد و دارای معیارهای متفاوتی با هم هستیم، در عمل تولید کنندگان و صادرکنندگان ما به مشکل برمی‌خورند که امیدواریم با استقرار قانون تقویت و توسعه استاندارد این مشکلات برطرف شود. 

وی در پاسخ به سوال فارس که آیا مانع قانونی در مورد اجرای آیین‌نامه مذکور وجود داشته است، گفت: خیر مانعی نبوده، اما در کشور ما اجرای آیین‌نامه‌ها براساس درک نیاز فرد است و مصوبات گاهی براساس تصمیم یک فرد ممکن است به اجرا در بیاید و در صورت نبود آن فرد در یک پست ممکن است مصوبه کنار گذاشته شود. 

انتصاریان بیان داشت: قانون تقویت و توسعه استاندارد برای سازمان استاندارد جایگاهی را تعریف کرده که مستقل از دستگاه‌های اجرایی، مطالبه‌گر این موارد باشد. 

به گزارش فارس مراسم روز ملی کیفیت ایران و اختتامیه پانزدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران و تقدیر از سازمان‌های برتر روز سه‌شنبه 22 آبان ماه 1397 در اتاق بازرگانی ایران با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود. 
منبع: فارس

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا