اخبار

نقش پتروشیمی ها در تامین ارز کشور چیست؟

بسپار می نویسد، جذب سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی و جهش در تولید و صادرات به تنهایی می تواند نیازهای ارزی کشور را تامین می کند.


عضوهیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا با تاکید بر نقش آفرینی پتروشیمی ها در تامین ارز مورد نیاز کشوراظهار کرد: درحال حاضر طرح های بسیاری در صنعت پتروشیمی نیمه تمام است و اگر تلاشی گسترده و منسجم برای جذب سرمایه های جدید تحقق یابد قطعا دست یابی به ظرفیت های پیش بینی شده دست یافتنی است و صنعت پتروشیمی به تنهایی می تواند بخش بزرگی از نیازهای ارزی کشور را در سال های آتی تامین کند.
سید حمید حسینی گفت: صنعت پتروشیمی در 6 سال گذشته نتوانسته به دلایل مختلف ظرفیت های خود را افزایش دهد و به اهداف برنامه پنجم دست پیدا کند به گونه ای که درچند سال اخیرظرفیت پتروشیمی درحدود 60 میلیون تن باقی مانده است برای تحقق افزایش ظرفیت تولید نیازمند تامین مالی طرح های جدید هستیم.
عضوهئیت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران می تواند با استفاده از ظرفیت های موجود و نیز بهره گیری از منابع مالی داخلی و خارجی در سال های آینده قدرت بزرگی در صنعت پتروشیمی جهان باشد.
وی با بیان این که در برنامه ششم پیش بینی شده که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به حدود 122 میلیون تن برسد اظهار کرد: دستیابی به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به حدود 122 میلیون تن امکان پذیر است به شرط این که برخی مشکلات موجود در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی برطرف شود و جذب سرمایه گذاری خارجی نیز با موفقیت انجام شود.
حسینی عنوان کرد: براساس پیش بینی ها حدود 50 میلیون تن تولید امسال با افزایش خوراک تحویلی به مجتمع های پتروشیمی محقق می شود که از این 50 میلیون تن حدود 30 میلیون تن به صورت محصول نهایی وارد بازار خواهد شد
عضو هئیت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی افزود: طبق پیش بینی ها امسال صادرات محصولات پتروشیمی به 18 میلیون تن می رسد. البته امسال حدود 30 درصد صادرات محصولات پتروشیمی افزایش پیدا کرد اما در 8 ماه اول امسال قیمت های نفت کاهش پیدا کرده بود که ارزش صادرات به آن نسبت افزایش پیدا نکرد. ولی طبق پیش بینی ها دوباره فقط صادرات محصولات پتروشیمی به رقم های بالای 12 میلیارد دلار خواهد رسید.
سید حمید حسینی با بیان اینکه دولت باید بپذیرد نظام مستقلی در صنعت پتروشیمی شکل بگیرد ادامه داد: در واقع نظام رگلاتوری باید در صنعت پتروشیمی شکل بگیرد که شورای رقابت هم این موضوع را مصوب کرده که باید در دولت مورد تصویب قرار بگیرد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا