اخبار

نهایی شدن شیوه‌نامه پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر

بسپار/ایران پلیمر رییس سازمان حفاظت محیط زیست از نهایی شدن شیوه‌نامه پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر در سازمان ملی استاندارد خبر داد و گفت: قرار بود تیر ماه این اتفاق بیفتد اما چند ماه تأخیر ایجاد شد اما باز هم از مجموعه سازمان استاندارد تشکر می‌کنیم چرا که این کار نوآورانه‌ای در کشور انجام شد.

چهل و هفتمین نشست کارگروه ملی پسماند به ریاست علی سلاجقه – معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست – با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

ادر این نشست، علی سلاجقه گفت: امیدوارم مسائل مربوط به پسماند به رییس جمهوری کشیده نشود و ما خودمان در همین کارگروه ملی پسماند در خصوص مسائل تصمیم‌گیری و کار را تمام کنیم اما متاسفانه گاهی اوقات مسائل آن چنان پیچیده می‌شود که نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها نمی‌توانند مشکلات را حل کنند و به‌ناچار برای ریاست جمهوری مزاحمت ایجاد می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم قول رییس جمهوری با تاخیر اجرا شود، اظهارکرد: همه من و شما که اینجا هستیم، سربازان دولت و سربازان ملت هستیم و تکلیف داریم تا اجازه ندهیم قول رییس جمهوری روی زمین بماند.

معاون رییس جمهوری از نهایی شدن شیوه‌نامه پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر در سازمان ملی استاندارد خبر داد و گفت:  قرار بود در تیر ماه این اتفاق بیفتد اما چند ماه تأخیر ایجاد شد اما باز هم از مجموعه سازمان استاندارد تشکر می‌کنیم چون این کار نوآورانه‌ بود که در کشور انجام شد. ۲۰ درصدی هم که بر اساس این شیوه‌نامه قرار بود در سال قبل انجام شود، مغفول مانده است، لذا تا پایان سال ۱۴۰۲ باید ۴۰ درصد جمع‌آوری این پلاستیک‌ها را انجام دهیم.

سلاجقه در ادامه درباره مشکل پسماند استان مازندران نیز توضیح داد: خوشبختانه تا الان توانستیم زباله درون سبزینگی شهر را بیرون بکشیم. آمار این زباله‌ها به عدد و رقم تبدیل شده و یک سامانه برای آن طراحی شده است که این کار خیلی بزرگی است. بحث پسماند مازندران باید به‌طور کامل در این سامانه ذکر و شفاف‌سازی شود تا از محل مبدا تا مقصد قابل ردیابی باشد.

وی ادامه داد: امیدواریم این سامانه برای تمام شهرداری‌های کشور طراحی شود.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر مدیریت اجتماعی پسماندها منطبق بر ذائقه مردم و لزوم اجرای طرح ماپ(مدیریت اجتماعی پسماند) گفت: مردم ما همگی انسان‌های فرهنگی و اصیلی هستند و در کنار آن دین، آیین و دانش حقوقی ما در این مسائل دستورالعمل و الگو دارد اما متاسفانه در زباله غرق شده‌ایم و بوی نامطبوع آن و انباشت زباله چهره شهرها را زشت و این برای مردم ما افسردگی خاطر ایجاد کرده است اما اگر مردم پای کار بیایند همه مسائل و مشکلات حل می‌شود.

سلاجقه با اشاره به  مکان‌یابی سایت پسماند عمارت آمل گفت: در بحث مکان‌یابی سایت‌های پسماند در تمام استان‌های شمالی مشکل داریم و فقط شامل سایت عمارت نیست. لذا اولویت طرح «ماپ» باید مدیریت پسماند استان‌های شمالی باشد. زباله‌های آمل از هر طرف سرگردان شدند. از طرفی نباید در دریچه سد راه پیدا کنند و سه مکانی هم که برای ایجاد سایت زباله پیشنهاد شده هر سه با مشکل مواجه است.

وی تأکید کرد: باید در همین شهرستان آمل اولویت‌بندی و منطقه‌بندی و طرح را اجرا کنیم. ما باید بحث فرایند اجتماعی را طوری پیش ببریم که خود مردم به موضوع ورود پیدا کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: از نظر آلودگی منابع آب و خاک و تاسیساتی که در استان‌های شمالی برای کارخانه کمپوست و زباله‌سوز هزینه زیادی شده که همه این‌ها با مشارکت مردم از چرخه حذف می‌شود و  این یک ارزش‌گذاری اقتصادی است که ما به آن نپرداخته‌ایم.

معاون رییس جمهوری در ادامه گفت: از صندوق ملی محیط زیست برای اقداماتی که درخصوص پسماند استان‌ها انجام داده است، تشکر می‌کنم و از آنها می‌خواهم که در بحث پسماند آمل مشارکت داشته باشند. مجموعه سازمان شهرداری و دهیاری‌ها نیز باید در این زمینه کمک ویژه بکنند تا ما در عین حال که مکان‌یابی را انجام می‌دهیم در کنار آن «ماپ» را نیز شروع کنیم.

سلاجقه اضافه کرد: معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی نیز باید در یک تقویم زمانی بحث آموزش را پیش ببرد تا این اتفاق هرچه زودتر بیفتد. در کنار آن نیز باید فعالیت سمن‌ها را داشته باشیم. ابتدا باید سمن‌ها را به طور تخصصی آموزش بدهیم سپس از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: دولت به‌تنهایی توانایی حل مشکل پسماند را ندارد و همانطور که همه مشکلات به دست خود مردم حل می‌شوند، در موضوع پسماند نیز ما فقط می‌توانیم تسهیلات ایجاد کنیم تا فرایندها تسریع شود اما این کمک مردم و سمن‌هاست که باعث می‌شود مشکل حل شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه دادستانی کل کشور نیز با تمام ظرفیت در کنار محیط زیست کشور است و واقعاً از آنان تشکر می‌کنیم.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا