اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ نوآوری در مخلوط‌‌کن ها و افزایش عملکرد تجهیزات

گروه تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر در این مقاله، سازندگان مخلوط‌‌کن پیمانه‌‌ای (Batch mixer)، مجموعه‌ای از ترفندها و ویژگی‌های جدید تجهیزات را برای بهبود تطبیق‌پذیری، زمان کار و کیفیت محصول معرفی می‌کنند.

بسیاری از تامین‌‌کنندگان پیشرو تجهیزات اختلاط پیمانه‌‌ای که معمولا برای تهیه محصولاتی مانند مستربچ‌‌ها و آمیزه‌‌های پلی‌‌وینیل کلرید (PVC) استفاده می‌شوند، آخرین پیشنهادات و نوآوری‌های خود را در نمایشگاه K سال 2022 نشان دادند. موضوعات رایج شامل ویژگی‌هایی برای کمک به کاهش زمان‌‌های تغییر وضعیت (turn-around time) بین پیمانه‌‌ها، اصلاحاتی است که در صورت آسیب دیدن یا ساییدگی بیش از حد تیغه، تعویض تیغه را تسهیل می‌کند و به روزرسانی‌هایی که به طور کلی عملکرد و همچنین سلامت و ایمنی را بهبود می‌بخشد- مورد آخری یکی از جنبه‌های مهم در برخورد با پودرها است.

انعطاف‌پذیری در طراحی نیز در مرکز بسیاری از پیشرفت‌ها قرار داشت، زیرا در اکثر موارد، مخلوط‌‌کن‌‌ها به‌طور گسترده‌ای برای پاسخگویی به نیازهای خاص مشتری تطبیق داده شده‌اند.

یکی از آخرین پیشرفت‌های شرکت Zeppelin Systems، اختلاط دی‌اکسید تیتانیوم (TiO2) درون آمیزه‌‌ها و مستربچ‌ها را هدف قرار می‌دهد. این کار به عنوان یکی از سخت‌ترین کاربردهای‌ بخش بسپار توصیف می‌شود؛ زیرا از اکتبر 2021، در اتحادیه اروپا، TiO2 چنان‌‌چه به تنهایی یا در مخلوط‌هایی استنشاق شود که در آن ماده یا مخلوط حاوی 1 درصد یا بیشتر ذرات TiO2 کوچک‌‌تر از 10 میکرون باشد، به عنوان یک ماده سرطان‌زا طبقه‌بندی شده است.

بیشتر بخوانید

به گفته شرکت، چالش‌های خاص، نیازمند راه‌حل‌های نوآورانه هستند. به عنوان مثال، این شرکت می‌خواهد یک آمیزه PVC سفید برای پروفیل‌های پنجره تولید کند. با توجه به روش فراورش در مخلوط‌‌کن‌‌های گرمایش/سرمایش (شکل 1)، TiO2 باید به صورت پودر در مخلوط‌‌کن اندازه‌‌گیری شود. این تنها راه برای ایجاد پیوند با دانه PVC در فرایند اختلاط گرم در دمای حداکثر 130 درجه سلسیوس است. پس از سرمایش بعدی تا دمای انبارش 40 تا 50 درجه سلسیوس برای انبارش سیلو، رنگدانه کاملا خود را به ذرات پلاستیکی- که اکنون به طور قابل توجهی در 100 تا 300 میکرومتر بزرگ‌‌تر هستند- چسبیده است و از قرار گرفتن در معرض پودر TiO2 آزاد جلوگیری می‌شود.

 

شکل 1: ترکیب مخلوط‌‌کن گرمایش/سرمایش Flex-line شرکت Zeppelin برای کارهای سخت مانند فراورش دی‌‌اکسید تیتانیوم مناسب است.

 

رنگدانه‌های TiO2 دارای اندازه ذرات 01/0 تا 1 میکرون هستند. این یک چالش برای فراورش بدون گرد و غبار است که باید در واحدهای مقاوم در برابر گرد و غبار انجام شود. شرکت می‌گوید که برای فراورش مخلوط بدون ورود گرد و غبار به فضای اطراف- و هم‌‌چنین رطوبت‌‌زدایی آن برای فراورش بیشتر- مخلوط‌‌کن‌‌ها را با یک سامانه تصفیه و برون­کشی (aspiration) مخصوص ترکیب کرده است.

این شرکت می‌گوید که سامانه‌های دمشی Vent tec و HMA ارزش خود را در این‌‌جا ثابت کرده‌اند. در ترکیب با صافی‌‌های جت BVD و BVC، آن‌‌ها رطوبت‌‌زدایی بسیار خوبی از مخلوط را تضمین می‌کنند و در عین حال در برابر نوسانات فشار، دماهای زیاد و تنش‌های شیمیایی که در فرایند رخ می‌دهد مقاومت می‌کنند. شرکت Zeppelin می‌گوید که آن‌‌ها حتی با ریزترین مواد نیز به‌طور قابل‌اطمینانی کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که از حداکثر مقدار مجاز گرد و غبار در گاز تمیز فراتر نمی‌رود.

 

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار [email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا