مقالات

نگاهی به بازار مصرف زیست کش ها (پوشش های حفاظتی برای مهار رشد باکتریها و دیگر موجودات زنده)

بسپار/ ایران پلیمر زیست کش ها موادی حفاظتی  هستند که برای مهار رشد باکتریها و دیگر موجودات زنده از جمله قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرند. به گفته شرکت Radiant Insights بازار جهانی زیست کش ها از 7/9 میلیاد دلار در سال 2014 می تواند به 11/9 میلیاد دلار در سال 2020 برسد.

در مناظقی مثل چین، ژاپن و هند ، تقاضا برای محصولات زیست-کش به دلیل رشد واحدهای فرایندی تصفیه آب رو به افزایش است. همچنین بنا به گزارش مرکز Radiant ، تقاضای روبه رشد برای انواع پوشش،  میزان تقاضا برای این محصولات را افزایش داده است که مستلزم هزینه های زیربنایی بسیاری است. 
به گفته Geoff Clay تحلیگر ارشد ارتباطات و بازاریابی شرکت Troy، رشد زیست کش ها در سال های اخیر در بازارهایی مثل آسیا، هند، خاورمیانه و آفریقا مشاهده شده است.  
بر اساس تحقیقات بازار ، با توجه به رشد سریع شهرنشینی، صنعت ساختمان¬سازی به طور بالقوه بیشترین سهم را در بازار جهانی زیست کش ها به خود اختصاص می دهد. چرا که نیاز به تصفیه آب در بخش های مختلفی از جمله مناطق صنعتی، تجاری و خانگی افزایش می یابد که منجر به افزایش تقاضای زیست کش ها می شود. به نقل ازDavid Thierney  مدیرعامل شرکت SANITIZED ،شهرنشینی و ساخت و سازهای فراوان، به ویژه در آسیا، سبب رشد فزاینده ی نیاز به زیست کش ها می شود. 
الزامات قانونی همچنان معیار اول انتخاب زیست کش هاست. براین اساس انتقال از سامانه های حلال پایه به آب پایه نیاز به این محصولات را افزایش داده است. 
به نقل از دکتر Mauricio Misdrahi مدیر فنی بخش آمریکای شمالی شرکتBrenntag ، افزایش جهانی تقاضا برای زیست کش ها دقیقا با صنعت ساختمان و ساخت و ساز مرتبط است. این مطالبه را می-توان در دو حوزه اصلی تعریف کرد: حفاظت چوب و پوشش های ساختمانی. کفپوش چوبی و به طور کلی فرآیند اصلاح چوب تحت فشار بالا،  مستلزم استفاده از مقادیر زیاد زیست کش ها است. مطالبه در حوزه پوشش های ساختمانی به منظور ضدمیکروبی کردن  به دو گروه عمده تقسیم می شود: 

 

حفاظت از پوشش داخل قوطی و حفاظت از فیلم خشک 
در حفاظت از فیلمهای خشک، استفاده از قارچ کش ها و جلبک کش هایی مثل کاربندازیم و S-تری آزین جایگزین های مناسبی به شمار می آیند. میزان مصرف این مواد با توجه به نوع آب و هوا، میزان رطوبت، موقعیت و کاربرد مورد نظر تعیین می-شود. 
Thomas Swan و همکاران افزایش تقاضای روبه رشد زیست کش ها در سال 2018 را به فرمولاسیون های ضد باکتری و ضدعفونی کننده مصرفی به خصوص مایع های دستشویی و دیگر محصولات خانگی مرتبط می دانند. حجم زیادی از این رشد، خارج از بازارهای سنتی معمول است. بنابراین روند رو به رشد درآمد حاصل از اقتصاد جنوب آسیا، روند افزایش تقاضا را ادامه دار می-کند.   
Misdrahi افزود: مطالبه ی محصولات زیست کش در نواحی مختلف جهان متغیر است که به اروپا، کشورهای نوظهور و آسیا تقسیم شده اند. اما به طور کلی رشد سالانه زیست کش ها 2 تا 3 درصد تخمین زده می شود. اروپا رشدی مشابه با امریکا داشته و کشورهای نوظهور با عبور از رشد سالانه، رشدی برابر با 3 تا 4 درصدی نشان دادند و کشور چین با رشد میانگین بیش از 5/5 درصد در سال روبروست.  بازار زیست کش ها در امریکای شمالی بازاری کامل همراه با برخی تحولات و پیشرفت های اندکی از مواد تشکیل دهنده جدید است. 

 

مترجم : مهندس مطهره کرامتی نیا ،دانشجوی دکتری مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 198ام دوماهنامه پوشرنگ در پایان اسفندماه منتشر می شود بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا