اخبار

نگاهی کلی بر وضعیت مواد اولیه پلیمری در سالی که گذشت

بسپار/ ایران پلیمر امسال نیز همچون سال گذشته و سالهای دورتر از آن به پایان رسید و صنعت پلیمر نیز همچون سایر صنایع فعال در کشور روزهای پرتلاطم و پر فراز و نشیبی را طی کرد. برای همه صنعتگران واضح و روشن است که در شرایط اقتصادی فعلی، انجام یک فعالیت اقتصادی بسیار دشوار و پر دغدغه خواهد بود و شاید اگر بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم باید بگوییم سخت و ملال آور، اما آنچه انسان ها زندگی خود را حول محور آن می سازند امید است. امید به بهبود، امید به پیشرفت و امید به رستگاری. یک مدیر کار آمد همواره تلاش می کند حتی در میان انبوهی از تهدید ها فرصتی برای خود و سازمان خود جست و جو کند و با هدف استفاده از این فرصت ها استراتژی های خود را پایه گذاری نماید. تحلیل پیش روی، ظاهر و پوسته اتفاقات رخ داده در سال گذشته را پوشش می دهد و عمیق شدن در آن و جست و جوی فرصت ها را به صاحبین تفکر، طالبین پیشرفت و مالکین آینده واگذار می کند.

استراتژی های هر سازمانی متاثر از محیط داخلی خود و محیط خارجی است که در آن کار می کند. در این سالها با قطعیت می توان گفت سهم و تاثیر محیط خارجی بر شرکت های فعال در کشور که در واقع همان سیاست های اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور باشد نقش اصلی را ایفا کرده است. تغییر در نحوه محاسبه نرخ ارز گمرکی بر مبنای نرخ ارز جدید و کنار گذاشته شدن نرخ ارز 4200 تومانی که در ابتدا به صورت شایعه، سپس به صورت تعهد محضری و در نهایت جامه عمل به آن پوشانیده شد، اگر چه در راستای شفاف سازی و حذف درآمدهای پنهان واردات با ارز 4200 تومانی انجام شد اما در شش ماهه اول سال نقش پر رنگی را در افزایش قیمت ها به ویژه در سه ماهه اول سال ایفا کرد.

با وجود مشاهده افزایش قیمت ها در این بازه به طور کل به جز توقف های کوتاه مدت در عرضه یا تقاضا، صنعت ریتم و ضرب آهنگ مناسبی را تا پایان نیمه اول سال طی نمود و قیمت کالاهای مختلف در یک بازه قیمتی قابل قبولی مهار شد.

اما در سه ماهه سوم همه چیز دستخوش تغییر قرار گرفت. از برهم خوردن میزان عرضه و تقاضا گرفته تا در نهایت حاکم شدن رکود کامل. در بخش مواد کمودیتی که از طریق پتروشیمی های داخل کشور عرضه و تامین می شود اگر چه قیمت های پایه عرضه این محصولات در نگاه سالانه با افزایش محسوسی مواجه نبودند اما کاهش عرضه از سوی پتروشیمی ها و یا حتی عدم عرضه برخی کالاها سبب شد رقابت در بورس کالا افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته باشد و در نهایت قیمت نهایی این ردیف کالاها افزایش یابد. افزایش قیمت مواد اولیه پتروشیمی علاوه بر آنکه صنایع مختلف را در تولیدات خود با مشکلات جدی مواجه ساخت و سبب افزایش قیمت کالاهای تولید شده با مواد ایرانی شد، صادرات کامپاندهای بر پایه این محصولات را با خطری جدی مواجه ساخت. عدم تامین پیوسته و نوسان قیمت، دو عامل تهدید کننده برای صادرات است که هر دو در شش ماهه دوم برای صادر کننده به وقوع پیوست.

در بخش مواد پلیمری مهندسی که عموما از طریق واردات در کشور تامین و عرضه می گردد، افزایش تدریجی نرخ ارز در کشور، کاهش قیمت های جهانی که از تیر ماه روند خود را آغاز کرده بود و سپس افزایش نسبی آن، مبهم بودن وضعیت صنعت در آینده و در نهایت به رسم این چند ساله مشکلات تخصیص ارز، بازاری را شکل داد که زمان مطلوب تامین کننده برای عرضه محصولات خود با زمان مطلوب برای خرید محصولات از طریق شرکت ها و کارخانه های متقاضی در ماه های متوالی و طولانی یکی نباشد. این همان تعریف ساده از رکود است که اتفاق افتاد و بسیاری از شرکت ها را با مشکلات جدی مواجه ساخت. باید پذیرفت که واردات مواد اولیه در سال های گذشته با مسائل و مشکلات بسیاری انجام شده است و واردکنندگان و تامین کنندگان امسال نیز با مشکلات بسیاری مواجه شدند و شاید بتوان گفت بیشترین ضرر را در سالی که گذشت متحمل شدند.

آنچه که گفته شد آیینه تمام نمایی بود از اتفاقاتی که در سال گذشته در صنعت پلیمر کشور اتفاق افتاد. امسال نیز با تمام مشکلات و سختی های فراوان خود به پایان رسید و همه صنعتگران عزیز به طور حتم سال سختی را سپری کرده اند اما حضور پرشور در نمایشگاه ایران پلاست و برگزاری همایش مستربچ و کامپاند در میان استقبال صنعتگران این پیام را منتقل کرد که کار و تلاش برای دستیابی به آینده ای روشن همچنان ادامه دارد و این قطار همیشه در حال حرکت به راحتی متوقف نخواهد شد.

با آروزی سالی خوش برای صنعت پلیمر و پتروشیمی کشور

 

سپهر سرتیپ زاده
مدیر فروش و بازاریابی شرکت پارت بسپار آزما

 

متن کامل این مقاله را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفندماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا