مقالات

نگاه کلی به صنعت برچسب زنی (labeling)، چاپ و کدگذاری

طبق گزارش گروه فریدونیا برچسب زنی در امریکا به پروژه ای عظیم تبدیل شده و حجم تقاضای آن سالیانه 4/2 %  یعنی 19/1 میلیارد دلار افزایش می یابد. حال سوال اینجاست که در این عرصه چه حوزه های جدیدی وجود دارند و یا چه حوزه هایی وجود دارند که جدید نیستند ولی هنوز هم به خوبی پاسخگو هستند. برچسب های (labels) آزموده ی حساس به فشار هنوز هم در صنعت بسته بندی پر رونق هستند، اما رقابت در این حوزه در حال رشد است. روش های بر چسب زنی جایگزین از جمله منقبض شونده با حرارت (heat-shrink ) ، نوارهای کشسان (Stretch sleeves) و برچسب های قالبی (in mold) در حال بدست آوردن محبوبیت هستند. براساس تجربه، برچسب های حساس به فشار، به لطف توانایی چسبیدن روی سطوح منحنی شکل و همچنین فراهم کردن برچسب زنی در 360 درجه و دید بصری کافی، بیشترین شیب رشد را تا سال 2017 داشته¬اند. چرا که قادر به تامین حداکثر تبلیغات و بیشترین توجه از سوی مصرف کننده هستند. 
بر اساس این مطالعه، برچسب های اعمال شده با چسب، با وجود قیمت پایین تر و اعمال سریعتر باتوجه به رقابت با برچسب های با عملکرد بالا، با ازدست رفتن سهم بیشتری از این صنعت روبرو خواهد شد. 
از لحاظ مواد اولیه، برچسب های کاغذی با توجه به هزینه های کمتر و افزایش دوام مواد پوشش دهنده کماکان بیشترین سهم را از  بازار برچسب ها به خود اختصاص خواهد داد براساس .  همچنین استفاده از موادی با کیفیت بالاتر مثل فلز و یا کاغذهای هولوگرام نیز رشد فزاینده¬ای خواهد داشت. با این حال نقش پلاستی¬ها پررنگ¬تر خواهد شد تا با توجه به مزایای عملکردی و زیبایی، افزون بر تغییر روند بسته بندی به سمت پلاستیک ها، سهمی از بازار را از برچسب-های کاغذی گرفته و در طیف گسترده ای از کاربردهای برچسب از آن خود کند. از سوی دیگر، محبوبیت بسته بندیهای با ظاهر بدون برچسب و بسته بندی های شفاف، به خوبی با برچسب های پلاستیکی مطابقت دارد. پیش بینی می شود که تا سال 2017، برچسب های پلاستیکی بیش از %30 از تقاضای بازار را به خود اختصاص دهند.
چاپ، کدگذاری و علامت گذاری
در حال حاضر، با توجه به هزینه های پایین چاپ فلکسو، تطبیق پذیری و مناسب بودن آن برای استفاده در بخش های زیادی از چسب های حساس به فشار و سرعت رو به رشد برچسب های دستی، فناوری پیشرو چاپ برچسب از نوع فلکسوگرافی می باشد. در حالی که فناوری چاپ فلکسو، رو به جلو است اما بیشترین رشد چاپ را برای آن شاهد نخواهیم بود. صنعت چاپ دیجیتالی برچسب در حال رشد است. باتوجه به ادامه ی روند رو به رشد جایگزینی روش های سنتی همچون لیتوگرافی و فلکسوگرافی با فناوری های چاپ دیجیتال، انتظار می رود که تا سال 2017 رشد سالانه ی دو رقمی را در این حوزه شاهد باشیم. 
این پیشرفت ها سبب بهبود کیفیت و سرعت چاپ خواهد شد. چاپ دیجیتالی مزایای بسیاری مانند افزایش تنوع طراحی، کاهش زمان اجرا و کاهش هزینه ها به ویژه برای پروژه های کوتاه مدت ارائه می دهد. چرا که نه نیاز به شارژ صفحه دارد و نه  هزینه ی راه اندازی. علاوه بر این، مزایای چاپ دیجیتالی با تقاضای بسیاری از بازارهای کالاهای بسته بندی به سمت تنوع محصول و بازاریابی، همزمان شده است که هر دوی این ها خواهان تعداد کمتر اجرا (کاهش زمان اجرا ) هستند.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 175 ام دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در فروردین ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا