اخبارمقالات

نگرانی از ایمنی پوشش های مصرفی در آسیای مرکزی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  وضعیت ایمنی پوشش ها در کشور های آسیای مرکزی نگران کننده است، با این حال هیچ گونه تلاش درخوری برای رسیدگی درست به آن صورت نگرفته است. متخصصان محلی محیط زیست در کارگاه آموزشی IPEN حضور آلودگی سرب در کشور های اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی را اعلام کردند.
استفاده از سرب در پوشش ها توجه روز افزونی را در منطقه به خود جلب کرده است. در مطالعه ای توسط نماینده یونیسف در گرجستان نشان داده شد که مقدار سرب موجود در خون حدود %41 از کودکان بیشتر و یا برابر با µgr/dL 5 بود که این سطح برای سلامتی آنها نسبتا بی خطر تلقی میشود، اما در بین %16 از آن ها مقدار سرب موجود در خون برابر یا بیشتر از µgr/dL 10 بود.
در برخی مناطق، نمونه های گرفته شده از %85 ازکودکان میزان سرب موجود در خون را بیش از حد مجاز نشان داد. نتایج ناامید کننده بود، بنابراین دولت ملی متعهد گردید کمیته ای در راستای تدوین راهبرد ها و اقدمات کوتاه و بلند مدت برای پاسخ به این معضل، تشکیل دهد.
اعتقاد بر این بود که این بخشی از یک مشکل بزرگ در آسیای مرکزی و قفقاز است، چرا که معتقد بودند این پوشش ها ممکن است برای سلامتی انسان خطرناک باشند.
قرارگیری در معرض مقادیر زیادی از سرب ممکن است موجب کم خونی، ضعف، آسیب های کلیوی و مغزی شود. مقادیر بیش از حد سرب در خون می تواند باعث مرگ گردد. سرب هم چنین می تواند از سد جفت عبور کند و بعبارتی در زنان بارداری که در معرض سرب هستند، این مقدار سرب به نوزاد متولد نشده هم منتقل شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، سرب می تواند به سیستم عصبی کودک در حال رشد آسیب برساند.
تحقیقات انجام شده توسط صندوق حمایت از ابتکارات مدنی در تاجیکستان که کشوری کوچک بین چین و افغانستان است، نشان داد که هیچ گونه کنترلی بر کیفیت پوشش های موجود در بازار وجود ندارد. برخانوا مدیر این صندوق گفت: هیچ شرکت فروشنده ی پوششی حاضر به ارائه گواهی نامه مبدا برای پوشش های خود نیست و بنابراین برای فروشنده امکان اینکه بداند چه اجزا و مولفه هایی را در اختیار دارد، فراهم نیست.
این اظهارات توسط تحقیقات مستقل نیز تایید شدند. در سال 2016 گروهی از سازمان های زیست محیطی در اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی، تحقیق گسترده ای در مورد میزان سرب موجود در پوشش های مصرفی در کشور های ارمنستان، گرجستان، مولداوی، اوکراین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان انجام دادند. در نهایت مشخص شد که مقدار محتوای سرب در %49 از نمونه های جمع آوری شده، بالاتر از ppm 600 است. که از بین آن ها حدود %13 دارای مقدار سرب بالاتر از ppm 5000 و %6 نیز بالاتر از ppm 10000 بود.

واردات مرگبار
در بازارهای تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تنوع گسترده ای از انواع پوشش ها وجود دارد اما اکثر بازار پوشش در این کشورها تحت تاثیر علائم تجاری بی نام و نشان است.
این سه کشور منطقه در توافق نامه منطقه آزاد تجاری شرکت نمی کنند و با تولید محدود و یا حتی بدون تولید داخلی، لیست کوتاهی از گزینه های چگونگی مراوده با تامین کنندگان واردات، آن هایی که از ترکیه، چین، ایران، روسیه، اوکراین، فنلاند و طیف گسترده ای از کشور های دیگر وارد می شوند، دارند.
تقریبا تمام پوشش های وارداتی فاقد برچسب و هر گونه اطلاعاتی در مورد اجزای سازنده هستند. تحقیقات انجام شده بر روی پوشش های تاجیکستان با آزمایشاتی که در آزمایشگاه های پزشکی قانونی ایالت متحده انجام شد، نشان داد که از 51 نمونه 48 نمونه دارای محتوای سرب بیش از حد مجاز بودند و در برخی نمونه ها حدود %25 از پوشش ها شامل سرب بود.
برخانوا گفت: تاکنون هیچ اقدام واقعی صورت نگرفته است، زیرا مقامات می ترسند بدون پوشش، بازارهای داخلی خود را از دست دهند. برای مثال تاجیکستان وابستگی نسبتا بالایی به پوشش های حاوی سرب دارد و بدون هیچ گونه منعی برای استفاده از سرب در پوشش ها، باید این ضمانت وجود داشته باشد که واردات پوشش بطور کامل به تاجیکستان متوقف نشود.
تاجیکستان و ترکمنستان با یک معضل مواجه هستند و آن اینکه با ایجاد محدودیت هایی که به منظور تولید پوشش های سازگار تر با محیط زیست انجام می شود، احتمال افزایش شدید قیمت در بازار وجود دارد، از طرفی آن ها با انجام ندادن فعالیتی در این راستا، سلامتی مصرف کنندگان را به خطر میاندازند و با فشار مخالفت متخصصان محیط زیست مواجه می شوند.
به گفته رئیس سم شناسی وزارت امور خارجه ازبکستان، مسئولان از تاثیر منفی سرب بر سلامت جامعه آگاهی دارند اما تاکنون هیچ تلاش گسترده  ای در سطح ملی برای مقابله با این مشکل انجام نشده است. وی افزود: در ازبکستان چندین پوشش وجود دارد که پوشش های حاوی سرب تولید می کنند، هم چنین واردات پوشش های ارزان قیمت از کشور های چین، ترکیه و کره جنوبی نیز وجود دارد.
اعتقاد بر این است که مسئله پوشش های ارزان و بی کیفیت در آسیای مرکزی، بویژه در برخی از کشور های خاص، ریشه در زمینه های اقتصادی دارد، این مناطق جزو فقیر ترین مناطق اوراسیا هستند، جایی که متوسط حقوق ماهیانه در تاجیکستان 140 دلار، در ترکمنستان 226 دلار و در ازبکستان 218 دلار است. در حقیقت عمده مردم محلی این مناطق چاره ای جز انتخاب پوشش های ارزان ندارند.

تغییرات قوانین اقتصادی

فهیمه رفیعی، کارشناس ارشد مهندسی پلیمر صنایع رنگ


(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۵ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا