اخبار

هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان در یکی از مناطق آزاد کشور راه‌اندازی می‌شود

بسپار/ ایران پلیمر رییس پارک علم‌وفناوری آذربایجان‌شرقی از تلاش‌های منطقه آزاد ارس و پارک علم و فناوری استان جهت راه‌اندازی “هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان” در منطقه آزاد ارس خبر داد.

عبدالرضا واعظی، در این خصوص اظهار کرد: بازاریابی و همچنین فروش محصول، یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های فناور و دانش بنیان است، از این رو ایده تاسیس “هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان” در منطقه آزاد ارس از سوی پارک علم و فناوری مطرح شد و این ایده مورد استقبال مسئولان منطقه آزاد ارس قرار گرفت و جهت عملیاتی کردن این ایده، طی چند ماه اخیر جلساتی برگزار شد.

وی گفت: در “هاب فناوری ارس” شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که به مرحله تولید محصول رسیده‌اند، مستقر شده و کارگاه و واحد تولیدی خود را راه‌اندازی می‌کنند؛ همچنین دفاتر ستادی برای بازاریابی و فروش، محصولات خود را مستقر می‌کنند که بتوانند از امکانات و تسهیلات منطقه آزاد ارس استفاده کنند.

واعظی با بیان این‌که یکسری تسهیلات در قانون برای شرکت‌های دانش‌بنیان درنظر گرفته شده و یکسری تسهیلات نیز مختص مناطق تجاری و اقتصادی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استقرار در هاب ارس از آن بهره‌مند شوند، افزود: مجموع این تسهیلات می‌تواند برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان جذاب باشد.

وی با تاکید بر این‌که شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که در هاب منطقه آزاد ارس مستقر شوند، می‌توانند مواد اولیه خود را بدون تشریفات گمرکی و حق گمرک وارد کرده و محصولات خود را نیز بدون نیاز به گمرک صادر کنند، متذکر شد: در این صورت هم قیمت تمام شده کالا برای شرکت‌ها کاهش یافته و هم قیمت فروش محصولشان می‌تواند با کالاهای خارجی رقابت کند.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر، در منطقه آزاد ارس بازار حدود یک میلیاردی پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار دارد و کشورهای حوزه قفقاز، کشورهای سی‌آی‌اس، ترکیه، گرجستان و همچنین اروپا می‌تواند هدف صادراتی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در منطقه آزاد ارس باشد.

رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی بیان کرد: شرکت‌های خارجی فناور و دانش‌بنیان که همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را خواستار باشند، با استقرار در هاب فناوری منطقه آزاد ارس بهتر و راحت‌تر می‌توانند امورات خود را پیش‌ ببرند.

وی در این خصوص ادامه داد: تمامی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کشور می‌توانند در “هاب تولیدی و صاردات محصولات دانش بنیان” که در منطقه آزاد ارس راه‌اندازی می‌شود مستقر شده و یا دفتر ستادی خود را در این شهرک راه‌اندازی کنند.

 ۵۰ هکتار زمین برای راه‌اندازی هاب فناوری در ارس درنظر گرفته شده است.

واعظی خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت منطقه آزاد ارس و قول‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و همچنین تسهیلاتی که از سوی پارک علم و فناوری استان اختصاص می‌یابد، به زودی شاهد عملیاتی شدن این طرح باشیم.

وی با تاکید بر این‌که پارک علم و فناوری تسهیلات لازم را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فراهم می‌کند و اجرای مباحث علمی و فنی در هاب فناوری ارس را انجام خواهد داد، گفت: اگر روال کار خوب پیش برود، در سال ۹۸ شاهد راه‌اندازی هاب فناوری در منطقه آزاد ارس خواهیم بود.

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا